Gå til innhold

Centrino for desktop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser bare fordeler jeg.

 

Centrino er rask som juling. De fleste som ikke har spesielt peil får bakoversveis når de ser ytelsen på disse CPU'ene. Faktisk overrasket at Intel ikke har satset mer på disse.

 

Her snakker man KRAFT samtidig som de bruker lite energi (noe som er viktig ettersom skjermkort (pci-e) krever mer og mer) + her kan man få seg virklige støyfrie løsninger. Dessuten tåler disse CPU'ene glatt 100 grader.

 

Har man først prøvd centrino i en desktop er man fan for alltid

Lenke til kommentar
Ser bare fordeler jeg.

 

Centrino er rask som juling. De fleste som ikke har spesielt peil får bakoversveis når de ser ytelsen på disse CPU'ene. Faktisk overrasket at Intel ikke har satset mer på disse.

 

Her snakker man KRAFT samtidig som de bruker lite energi (noe som er viktig ettersom skjermkort (pci-e) krever mer og mer) + her kan man få seg virklige støyfrie løsninger. Dessuten tåler disse CPU'ene glatt 100 grader.

 

Har man først prøvd centrino i en desktop er man fan for alltid

Du kan vel ikke si at en Centrino på 1.6 er bedre en en ren P4J 3Ghz?? det blir litt for rart..

Lenke til kommentar

Ikke det jeg sier Loffelur.

 

Men en Centrino på 2,0 ypper seg bra med en p4J 3 Ghz. Klart er den dog mye mye dyrere, men med fokus på masse produskjon vil sikkert centrino falle i pris.

 

Alle vil ha kraft og alle vil ha stillehet. Pr dags dato er det mobile løsninger som er dominerende når man skal oppfylle de to kravene ;)

Lenke til kommentar

Offtopic:

 

Vel støysvake løsninger trengs, helt sikkert, skulle da bare mangle at en skulle kunne bygge like støysvake desktop som bærbare, er virkleig på tide at produsentene skjønner dette. Vel nå ser jeg ikke en 18-20 DB cpu vifte som det største problemet, er fortsatt mid end og high end skjermkort som er vanskeligst. Vel ofre et pci spor elller 2 er ikke så galt i en desktop. Low end er ikke vanskelig å bygge støysvak, og det er ikke cpu vifta som er problemet selv på 754/939 sokkel, gjelder sikkert P4 også.

 

 

Og forhåpentlig rimeligere vifteløse strømforsyninger, evt externe for å slippe varmeutvikling inne i kabinettet, de fins jo, men alt for små.

 

Lite test ønske: YESICO 8989 Sort/Sølv - hvor stille kan en få dette ved å bygge uten centrino eller annen mobile hvis en vil opp i mid end og high end. (sammen med yesico vifteløs 420W strømforyning ?

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Ikke det jeg sier Loffelur.

 

Men en Centrino på 2,0 ypper seg bra med en p4J 3 Ghz. Klart er den dog mye mye dyrere, men med fokus på masse produskjon vil sikkert centrino falle i pris.

 

Alle vil ha kraft og alle vil ha stillehet. Pr dags dato er det mobile løsninger som er dominerende når man skal oppfylle de to kravene ;)

Centrino er ikke en prosessor. Pentium m er det..

Pentium m er den prosessoren som tar over etter Pentium 4. Pentium 4 designet går jo Interl vekk fra snart. Ikke så rart det, trenden i prossorindustrien er nå kortere mer paralelleprosessorer, ikke dype sekvensielle design som Pentium 4. At pentium 4 ikke skulle holde lenge var nok intel klar over når de lanserte den.

Lenke til kommentar
Centrino er ikke en prosessor. Pentium m er det..

Pentium m er den prosessoren som tar over etter Pentium 4. Pentium 4 designet går jo Interl vekk fra snart. Ikke så rart det, trenden i prossorindustrien er nå kortere mer paralelleprosessorer, ikke dype sekvensielle design som Pentium 4. At pentium 4 ikke skulle holde lenge var nok intel klar over når de lanserte den.

Ikke siter meg på dette, men er det ikke så at den 400 Mhz-buss Pentium-men egentlig er en høyt modifisert pentium 3?

 

Eller har jeg drømt igjen?

 

Ellers kan slike løsninger sikkert bli veldig bra de, så gjenstår det da å se om Intel vinkler dette spesifikt på BTX for å få pushet den teknologien også...

Lenke til kommentar
Litt drøyt å si at det er en P3, men den var utgangspunktet for utviklingen. Kan kalle den en P3,5 ;)

Det var godt jeg ikke innbilte meg noe da. Men poenget var om de klarer å gjøre noe såpass bra ut av en såpass gammel CPU, så må det vel være mye å hente på å modifisere pentium 4 på samme måten?

 

Nå bør det nevnes at dette er tanker fra en med ikke så overvettes store kunnskaper om slike ting, så det er sikkert noe jeg ikke har fått med meg.

Lenke til kommentar
Fint for htpc markedet.. Men ellert ser jeg ikke nytten.

Det er svært mange som ikke trenger ytelsen til toppmodellene av Pentium4 og med fordel kunne valgt PentiumM hvis det var mer tilgjengelig for desktop-markedet. Intel gjør det smart i å innse at Netburst og da særlig prescott var feil spor å gå.

 

AMD har klart å holde CPU'ene sine mindre effektkrevende/varmeproduserende og klarer lettere å hente seg inn igjen til mer fornuftige nivåer. Intel har kjørt helt feil vei og dette har resultert i et effektforbruk som har gått stadig oppover til nye høyder. Jeg mener at effektnivåer over 50W egentlig er mye nok og det har ikke AMD store problemer med å innhente. Intel ser ikke ut til å kune innhente 50W med Netburst-arkitekturen sin i det nærmeste. Eneste løsning for dem er Pentium-M selv om den ligger litt bak toppmodellene til AMD ytelsemessig.

 

Lavere effektforbruk er en nøkkelfaktor til å redusere pris på hovedkortets spenningsstabilisatorer, redusere antall pinner på CPU'en og dermed også noen kostnader, redusere krav til PSU og dermed kostnader på den, redusere krav til heftig kjøling og dermed både støynivå, vekt og pris på PC'ene, redusere størrelsen på PC'er. (små PC'er blir jo stadig mer populært).

 

Høy effekt har altså langt større konsekvenser enn man normalt tenker over.

Lenke til kommentar
Litt drøyt å si at det er en P3, men den var utgangspunktet for utviklingen. Kan kalle den en P3,5  ;)

Det var godt jeg ikke innbilte meg noe da. Men poenget var om de klarer å gjøre noe såpass bra ut av en såpass gammel CPU, så må det vel være mye å hente på å modifisere pentium 4 på samme måten?

Det vil neppe fungere særlig bra. Utgangspunktet Intel hadde med Pentium III, hadde et effektforbruk på rundt 20-35W. Det å lage "Pentium3,5" med max 28W var ikke store utfordringen med et sånt utgangspunkt.

 

Hadde man gjort det samme med dagens Prescott så vill man kanskje redusert effektforbruket med noen titalls prosent, men det blir fortsatt alt for høyt for å kunne konkurrere med laveffekt-CPU'er som Pentium-M og Mobile Athlon64.

 

Joda, jeg er enig på at man kan kalle Pentium-M for en sterkt modifisert Pentium-III eller Pentium-3,5 siden de fleste detaljene er blåkopi av enten PentiumIII eller Pentium4. Selvfølgelig krydret med noen spesialløsninger.

Lenke til kommentar

Pentium 4 er en totalt annerledes design. Den er dyp og kompleks, det gjør at den trenger mange prosessorer for å gjøre lite jobb. Derfor trenger den den høye klokkehastigheten som den ble designet for. Vi har sett at WLIV ikke funket så godt, kanskje veien å gå er det Sony, IBM og toshiba gjør med cell er den beste retningen. Det vet vi ikke før platformen er stødig og noen har prøvd å lage et komplkst spill til den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...