Gå til innhold

TEST: Gigabyte K8NXP-SLI og 3D1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Genialt konsept"? Tja, jeg syns det høres tullete ut. Man får omtrent samme ytelse som 6800GT, det bråker mer (og er veldig vanskelig å finne andre kjøleløsninger for) og kan ikke brukes i SLI med et kort til, slik det ville være mulig med 6800GT. Det eneste det egentlig kan konkurrere mot, er 2x6600GT, men det er jo dumt å kjøpe det nå i stedet for 1x6800GT, og dessuten er det upraktisk å ikke kunne bytte til bedre og/eller mer stillegående kjøleløsninger. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Fin test!

 

Men vil ikke et Nforce-ultra og for eks et Ati X800 som prismessig blir det samme gi mer bang for buck som de sier over there :hmm:

 

Ellers så har jeg forslag til faste test parametere som gir indikasjoner til den mer hardbarkede overklokkeren eller de mer analytiske når dere tester HK.

 

1. Sjekk vcore fluksering ved idle og load standard og maks klokket tilstand. (dette sier jo hvor bra HK klarer å gi stabil strømm til cpu)

2. Sjekk v-mem fluksering og om vtt trace skalerer i takt med økning av v-mem.

3. Mål tempen på mofsets og sørside

4. Og oppgi alle volt parametrene som kan stilles i bios.

5 url til produsentens forum slik at de som vil kan enkelt og greit lese om andres erfaringer og event problemer.

6. eventuelt en liten kommentar til selve installeringen av drivere osv. for eks var det noe som skapte vansker??

Lenke til kommentar

Sorry, men dette blir en lang post ...

 

Det er en ganske dårlig test.

 

Hvorfor

- En sier at hovedkortet har bra ytelse, men det er ikke noen andre kort den sammenlignes med.

- Skjermkortet testes nesten utelukkende på syntetiske tester.

- Det eneste spillet som er inkludert er CPU-bundet, noe som også innrømmes ...

- Kortet sammenlignes ikke med 6800GT eller vanlig 6600GT SLI og derfor er testen verdiløs.

 

Bedømmelsen av skjermkortet

+ Genialt konsept

Etter hva jeg har forstått fungerer den på samme måte som vanlig 6600GT SLI, men alt er avhengig av hvordan prisen på dette kortet er sammenlignet med to 6600GT og ett 6800GT. Hvis den priset likt eller litt lavere enn 6800GT blir selve ideen med kortet latterlig (kommer senere innpå hvorfor).

+ God ytelse

Ja, når SLI fungerer ...

+ I utgangspunktet billigere enn to separate kort

Dette er bare spekulasjoner.

 

- Størrelsen

- Bråker en god del

- Dårlig overklokker

Tre helt greie poeng, men de blir etter min mening bare overfladiske.

 

Dette er hentet fra en tråd hvor en person skal velge mellom to 6600GT og en 6800GT:

Denne listen er generelt om SLI (eksempelvis vil ikke 6600GT SLI bruke særlig mye mer watt enn en 6800GT).

 

Positive ting med SLI


  •  
     
     
  • Kan gi store ytelsesforbedringer, spesielt ved høye oppløsninger og ved bruk av AA og AF, for spill driverne støtter
     
     
     
  • Oppgraderingspotensialet
     
     
     
     

Negative ting med SLI


  •  
     
     
  • Stort strømforbruk og varmeutvikling (2 kort)
     
     
     
  • Må bruke identiske kort
     
     
     
  • Koster dobbelt så mye, men gir ikke dobbel ytelse
     
     
     
  • Kan begrense utbyggingsmulighetene for vanlige PCI-kort, spesielt med to 6800 Ultra (se bildet)
     
     
     
  • Driverbasert spillstøtte for SLI! Hvis profilen ikke er utgitt må en selv lage den for at SLI skal fungere!
     
     
     
  • Det finnes problemer med ”render to texture”. Dette er en teknikk som blir mer og mer brukt i spill til effekter som motion bluring
     
     
     
  • Minne utnyttes ikke. 128+128MB = 128MB. Dette vil være svært negativt for 6600GT og 6800NU når fremtidige spill lanseres siden 128MB da vil representere en stor flaskehals.
     
     
     

 

Jeg er med i en diskusjon i forumet til FutureMark om SLI (noen utdrag hentet fra meg):

 

they will be bottlenecked, not severely bottlenecked, and they will be bottlenecked just like the 6800GT 128MB the 6800 128MB and the x800 128MB.

You missed my analogy:

I can take as an example a fictional 64MB edition of 6800NU (the 6600GT SLI in this analogy) today. This card will be severely limited by the amount of video memory in present games like 6600GT SLI will be in future releases compared to a 6800GT.

Why this is true: todays high-end cards have 256MB of video memory, but even low end have 128MB. When R520 and NVXX are on the marked 512MB will be released. Then you can see a ratio appearing: 4:1, but today it`s 2:1. Then high end cards will have 512MB like they have 256MB today, but 6600GT SLI will only have a bit over 128MB. Then they will become as bottlenecked as my analogy. The cards will only be a 128MB version on steroids like a 6800NU 64MB edition would be today compared to a regular 6800NU.

And:

But 6800GT/Ultra SLI will still perform well in future game releases.

 

Does the memory size really matter that much, between a 256MB 6800GT now vs. 2 X 6600GT, for future gaming purposes (without AA/AF)?

It will be a bottleneck, but how much is difficult to say since 1024x768 (especially) and 1280x1024 aren`t so demanding on the memory afaik.

 

Considering that SLI (whether you're using AFR/SFR) splits up the work anyways, is it not theoretically 256MB, despite however inefficient the utilization is?

Is the frame-buffer memory shared, i.e., can I access a 512MB frame-buffer if I have two GPUs with 256MB each?

 

No, each GPU maintains its own frame-buffer. Rendering data, such as texture and geometry information, is duplicated.

6600GT SLI has 128MB and 6800GT/Ultra SLI has 256MB.

 

And with the benchmarks showing better scaling from DX7, DX8 games -> DX9 games from low-res to high-res, shouldn't this trend be atleast maintained in a game such as F.E.A.R.? However... hrm... I doubt even the 6800GT will be able to run F.E.A.R. at a decent res, with AA/AF on and have the game be totally playable all the time >30fps. We'll see.

FEAR is being released 07-Jun-2005 (US), and i pretty sure it will more demanding than todays games. I guess you can play at 1280x1024, high detail, 4AA and 8AF and get 40+ fps with a 6800GT, but that`s just speculation. I pretty sure 6600GT SLI will be more bottlenecked because of the limited amount of memory it has, but if you only play at 1024x768 with high details you will of cource don`t see any huge difference between the cards. But the difference will get larger even here in later game releases.

 

My argument is basically that buying one 6600GT now and one 6600GT when the price drops to the point that it's cheaper than buying the 6800GT in one shot, is a better solution if you're not willing to spend money on 2 x 6800GT's.

The only way I can defend buying one 6600GT now and another one later is if you don`t have much money and aren`t interested in selling the first 6600GT when the time comes. But you will get all the negative consequences with using SLI (read my view on SLI in general and also the memory issue with 6600GT SLI (only 128MB)).

Konklusjon

For guds skyld ikke kjøp 6600GT SLI, men kjøp heller 6800GT hvis du kan det! :cry:

 

En kunne altså inkludere

- Hvordan SLI utnyttes i spill, men da må en ha testet noen ...

- SLI profiler, gjerne med fordeler og ulemper. Hvis en ikke har en SLI profil kan en få dårligere ytelse sammenlignet med ett enkeltkort.

- At kortet bare har 128MB minne

 

 

Dette er noen av grunnene til at jeg ikke tar de fleste testene fra Hardware alvorlig, men ser heller på mer seriøse sider som eksempelvis AnandTech. Dette er synd siden dette er favorittsiden min for hardware nyheter. :(

 

Jeg håper en tar kritikken til etterretning. :)

Endret av guezz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...