Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Navnet VapoChill klinger godt i en overklokkers ører. Med freon som kjølemedium og en velutviklet oppbygning og teknologi har VapoChill vunnet mange overklokkeres hjerter. Vi var svært forventningsfulle da vi mottok systemet - levde det opp til forventningene?

 

Testen finner du her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hm. skjønte ikke helt hvordan du hadde klart å toaste en cpu ved å "ikke slå på kompressoren". kapper du 12v-kabelen som går til hovedkortet og stapper den inn i chillcontrol'en, vil ikke hk få strøm før kobberblokken ligger på -5 (eller hva man nå har stilt chillcontrol'en inn til).

 

støynivået får man forøvrig redusert ved å kjøre viften på kompressoren på 7v. systemet mitt er like stille nå som da jeg hadde vannkjøling; harddisken er fremdeles synderen når det kommer til støy.

 

edit: må også bare kommentere at kabinettet er noe dritt når det kommer til plass. kjøle-systemet tar tross alt opp ca. 3 cd-rommer i høyden, og går over hele kabinettet i dybden. trangt og fælt, er det.

_________________

psilotag.jpg

 

[ Denne Melding var redigert av: psilocybe på 2002-06-17 20:24 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-17 20:21, psilocybe skrev:

hm. skjønte ikke helt hvordan du hadde klart å toaste en cpu ved å "ikke slå på kompressoren". kapper du 12v-kabelen som går til hovedkortet og stapper den inn i chillcontrol'en, vil ikke hk få strøm før kobberblokken ligger på -5 (eller hva man nå har stilt chillcontrol'en inn til).



edit: må også bare kommentere at kabinettet er noe dritt når det kommer til plass. kjøle-systemet tar tross alt opp ca. 3 cd-rommer i høyden, og går over hele kabinettet i dybden. trangt og fælt, er det.



 

Vår Vapochill hadde ikke Chillkontroll og derfor kjørte vi kompressoren med et eget PSU.

Som du skjønner er det ikke så vanskelig å grille en CPU hvis ikke kompressoren får strøm. Å glemme og skru på strømforsyningen blir omtrent det samme som å ikke skru på kompressoren.

 

Har bare prøvd det gamle kabinettet og kan si meg enig at det er forholdsvis trangt og har mye skarpe kanter. Men så vidt undertegnede bekjent er det gjort mye forbedringer på kabinette som i dag er i salg. Stemmer ikke det?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-17 20:39, eirik_bk skrev:

Vår Vapochill hadde ikke Chillkontroll og derfor kjørte vi kompressoren med et eget PSU.

Som du skjønner er det ikke så vanskelig å grille en CPU hvis ikke kompressoren får strøm. Å glemme og skru på strømforsyningen blir omtrent det samme som å ikke skru på kompressoren.


 

ah, det forklarer alt. det er ting dere bør opplyse om i artikkelen. chillcontrol'en er faktisk en ganske viktig bestanddel.

 

kort oppsummert kan du stille inn når hovedkortet skal få strøm (og dermed boote). -5 grader er standard.. kompressoren vil dermed få strøm når du trykker på power-knappen, men hovedkortet får ikke strøm før tempen har gått ned til -5 grader. sånn i tilfelle noen andre lurte, liksom. :smile:

 

Quote:


Har bare prøvd det gamle kabinettet og kan si meg enig at det er forholdsvis trangt og har mye skarpe kanter. Men så vidt undertegnede bekjent er det gjort mye forbedringer på kabinette som i dag er i salg. Stemmer ikke det?


 

det virker sånn.. skarpe kanter glimter med sitt fravær.

Lenke til kommentar

Mener å huske at man kan få evaporator til GPU også -stemmer det?

 

Vurderer seriøst vapochill; bare synd det er såpass liten plass igjen til diverse lagringsgmedia...

 

Hva med kjøling av disker? Finnes det ferdigfreste spor til vifter inn til diskene, eller må man ordne det sjæl? Finnes vel ikke egne elementer til dem?

 

Hva med egen evaporator til chipset? RAM/GP-RAM (ok, er vel vanskelig uten å kjøle ned hele kassa)?

Finnes dette?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-17 19:36, CannoliBoy skrev:

Navnet VapoChill klinger godt i en overklokkers ører. Med freon som kjølemedium og en velutviklet oppbygning og teknologi har VapoChill vunnet mange overklokkeres hjerter. Vi var svært forventningsfulle da vi mottok systemet - levde det opp til forventningene?


Testen finner du
.



 

Her er det noe jeg lurer på. Det blir skrevet at kjølemediet som brukes er freon. Etter det jeg vet er freon ikke lenger tillatt i bruk, og kun restlager av denne gassen kan selges ut til fylling av gamle anlegg som ikke er kompatible med nyere kjølemedier. Er det mulig at testpanelet tar feil her, og at kjølemediet i stedet er det meget vanlige kjølemediet HFC-134a? Dette kjølemediet brukes i dag til det samme som freon ble brukt til før. (kjøleskap, varmepumper, airkondition, osv)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-18 01:24, [email protected] skrev:


Her er det noe jeg lurer på. Det blir skrevet at kjølemediet som brukes er freon. Etter det jeg vet er freon ikke lenger tillatt i bruk, og kun restlager av denne gassen kan selges ut til fylling av gamle anlegg som ikke er kompatible med nyere kjølemedier. Er det mulig at testpanelet tar feil her, og at kjølemediet i stedet er det meget vanlige kjølemediet HFC-134a? Dette kjølemediet brukes i dag til det samme som freon ble brukt til før. (kjøleskap, varmepumper, airkondition, osv)


 

Såvidt meg bekjent, så brukes order "freon" om alle slike kjøleanlegg. HFC-134 osv er vel bare nøyaktige typebetgnelser?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-18 08:35, byggeren skrev:

En liten rettelse:


I testoppsettet benytter dere et Epox Epox 8kha+ som er basert på VIA KT266A brikkesettet, men noen linjer lengre nede skriver dere at dere bruker "SiS AGP driver ver. 1.09".


Jeg antar dette er en liten glipp.




 

Glipp it was :wink:

ET P4 system var egentlig med i sammenliningen, men vi fjernet dette. Jeg må da ha latt siste linje i P4 oppsettet bli igjen i steden for den egentlige linjen.

Lenke til kommentar

hvorfor i alle dager er ikke en voltmodd på plass? :???:

 

er jo obligatorisk for overklokkere med litt selvrespekt og minusgrader.

 

burde vært på plass i vannkjølingsartikler og, overrasker meg at det ikke blir brukt flittig her inne i testene.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: normal på 2002-06-18 16:16 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-18 00:59, Rocket skrev:

tror dere det hadde vært noe for seg å kjøpe vapochill å strippe innmaten, å montere alt inn i et større kabinett kanskje?


for "innmaten" er vel ikke intergrert i kabinettet?


bare en tanke :smile:





 

Ikke bare en tanke, men en GOD tanke. Det har blitt gjort før. Tror det var i et Chieftec jeg så den modden, men husker desverre ikke hvor. Hvis jeg kommer over den skal jeg legge linken ut her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...