Gå til innhold

ATI ønsker storoppkjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror dette forklarer den stive prisen på de nye ATI kortene....

 

Det må tydeligvis være små og få positive utviklingsprosjekter i sikte, så isteden for å utbetale overskudd i form av utbytte, tar de heller og svir av litt grønt gress på bålet. Hvorfor ikke bare kjøpe nvidia sin gfx seksjon. Kanskje de har noen positive utviklingsideer liggende som de har problemer med å finansiere selv...

 

Aldri hørt om ArtX jeg, lurer på om de har tilført $400 mill i verdier tilbake pluss litt til....

 

En slik annonse kommer sjeldent positivt ut, så jeg er glad jeg ikke har ATI aksjer i min lomme (men skulle gjerne hatt et nyere ATI skjermkort allikevel!).

Lenke til kommentar

ArtX var et selskap dannet av tidligere ansatte ved SGI som stod for utviklingen av Flipper-brikken som sitter i Nintendo GameCube. I tillegg opererer de nå som utviklingsteam for fremtidige grafikkbrikker for ATi som normalt.

 

Jeg tror dette "storoppkjøpet" var meget lønnsomt for ATi i et lengre tidsperspektiv..

 

Mvh

Kjetil Høiby

Lenke til kommentar

Ser for meg to oppkjøsområder:

- Chipsett; for å forbedre sine egne

- Ett helt nytt område som de ikke idag er inne på, f.eks. lyd (Terratec?) eller mobil (Siemens?!).

 

De har allerede det meste de trenger av kompetanse innen grafikk, så der trenger de ikke mer. De jobber og iherdig for å komme skikkelig inn på chipsett markedet, så det er den mest sannsynlige opsjonen mener jeg.

 

Samtidig så er 3G telefoner på vei inn, kanskje velger ATi å kjøpe ett selskap som leverer deler eller som bygger mobiler, for å få kompetanse/erfaring/innpass i den industrien?

 

Hadde jo vært genialt om ATi og Siemens kunne samarbeide om en mobil! :D

 

Og til Jokr: At du ikke kjenner til ArtX betyr jo slett ikke at det var ett feil kjøp... Gamcube prosessoren er f.eks. laget av ArtX teamet. Og de tilførte mye kompetanse til ATi i forhold til bærbare brikker. Altså for å få ned strøm forbruket. Og der har de jo lykkes LANGT bedre enn nVidia... ;)

 

Og hva er vitsen med å dele ut penger? Får ingenting igjen for det! Bedre da å investere dem og få mer kompetanse/marked/etc. for pengene... Enig? :)

Lenke til kommentar
Aldri hørt om ArtX jeg, lurer på om de har tilført $400 mill i verdier tilbake pluss litt til....

Vel.... R300 designet har du hørt om eller? Det er noe av det ATi fikk ut av ArtX. Uten det hadde nok neppe ATi hatt den posisjonen de har nå.

 

Og til Jokr: At du ikke kjenner til ArtX betyr jo slett ikke at det var ett feil kjøp... Gamcube prosessoren er f.eks. laget av ArtX teamet. Og de tilførte mye kompetanse til ATi i forhold til bærbare brikker. Altså for å få ned strøm forbruket. Og der har de jo lykkes LANGT bedre enn nVidia...

 

Litt feil her vel... ATi er ikke noe særlig bedre med strømforbruk enn nVidia. ATi har derrimot vært ganske mange fler år i grafikkmarkedet enn nVidia.

 

Når det gjelder oppkjøp så er det lov å håpe at ATi kanskje kjøper opp den andre Canadiske grafikk-produsenten... Matrox... :yes:

Lenke til kommentar
Raptor' date='27/01/2005 : 16:30'] Når det gjelder oppkjøp så er det lov å håpe at ATi kanskje kjøper opp den andre Canadiske grafikk-produsenten... Matrox... :yes:

Det hadde faktisk vært helt riktig. Matrox har gnistrende kvalitet når det kommer til flerskjermer og 2D-kvalitet. Matrox og ATI hadde blitt en vinnerkombinasjon. *drømmer om en kombinasjon av Parhelia og Radeon X850XT-PE :dribble: *

Lenke til kommentar

At begge selskapene var verdt rundt 4 milliarder dollar var som forventet, men at ATI tjente over dobbelt så mye som nVidia ifjor hadde jeg ikke trodd..?

 

Når det gjelder storoppkjøp synes jeg de kan kjøpe noe som hjelper dem å produsere gpu'ene sine fortere slike at vi får sjansen til å kjøpe dem før de tas ut av produksjon...(jfr. x800xt pe pci-e)

Endret av PapstSkalle
Lenke til kommentar

Hva med en hovedkortprodusent ? Flere av de sliter nå, sikkert mulig å gjøre gode kjøp.

Eller Transmeta for å få tak i en cpu.

Kunne blitt en (liten) konkurrent til Intel. Ati har jo chipsett allerede.

Komplett ATI pc kunne kanskje vært noe. Egne hovedkort med tett integrering av GPU-CPU-RAM.

Lenke til kommentar
Raptor,27/01/2005 : 15:30]Litt feil her vel... ATi er ikke noe særlig bedre med strømforbruk enn nVidia. ATi har derrimot vært ganske mange fler år i grafikkmarkedet enn nVidia.

 

Når det gjelder oppkjøp så er det lov å håpe at ATi kanskje kjøper opp den andre Canadiske grafikk-produsenten... Matrox...  :yes:

Tja, ATi produserer andre brikker enn Radeon vet du... ;)

 

Og det hadde vært helt sjef om de kjøpte Matrox! mm... Trippel-head ATi kort, med bare DVI utganger! :D

Lenke til kommentar
Eneste jeg vil ha av ATI er bedre drivere. Hadde de bare vært like gode som de Nvidia lager..

Windows- og MAC-driverne til ATI er veldig gode. Det er linux-driverne til ATI det skorter på.

De kan ikke måle seg med Nvidia sine, uansett plattform.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Eneste jeg vil ha av ATI er bedre drivere. Hadde de bare vært like gode som de Nvidia lager..

Windows- og MAC-driverne til ATI er veldig gode. Det er linux-driverne til ATI det skorter på.

Vell, det finnes flere platformer enn Windows, Mac og Linux. ATI lager OK drivere for Windows og Mac, for Linux lager de søppel (for de nyere kortene sine), mens ATI har vært flinke og utgitt nok informasjon om de litt eldre kortene ( <9200 ) til at DRI prosjektet har snekret sammen glimrende drivere for disse.

 

Så du kan se på det som at ATI bare bryr seg om Windows og Mac (forløbig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...