Gå til innhold

Maxtor dropper 2,5-tommers disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper det kommer noen på banen med en treg og billig 5,25"-disk snart. F.eks en treg og billig 1TB-disk. Gjerne en i såkalt "kvart høyde" dvs. at man får plass til to stk i en CDrom-brønn.

 

Ja, og selvfølgelig noen konkurrenter til Raptor. (De er voldomt overpriset per i dag)

Lenke til kommentar
Dessuten er det en tragedie for oss laptop brukere. Laptop diskene til Maxtor var de beste som finnes etter min mening

 

Dette er fordi de var definitivt de mest støysvake diskene på 2,5".

Å? Har maxtor noen gang laget 2,5" disker?

 

Nyhetssaken handler jo om at maxtor har lagt ned planene om å utvikle en 2,5" serie. Ikke at de har lagt ned en faktisk produksjon.

Lenke til kommentar
Jeg håper det kommer noen på banen med en treg og billig 5,25"-disk snart. F.eks en treg og billig 1TB-disk. Gjerne en i såkalt "kvart høyde" dvs. at man får plass til to stk i en CDrom-brønn.

 

Ja, og selvfølgelig noen konkurrenter til Raptor. (De er voldomt overpriset per i dag)

Lur ide med 5,25" disk. Jeg mener jeg hørte om slike store disker, ikke det med høyden da. Hadde det gått å plassert 2 disker(3,5") på langs i et 5,25" brønn. Jeg tror ikke det er mye som mangler.

 

Når det gjelder raptor så burde det komme en versjon med 16MB cache som er enda raskere enn de som finnes idag

Lenke til kommentar
Dette er som nevnt over en strategisk kjempe tabbe. Det er laptop markedet som øker mest.

 

Dessuten er det en tragedie for oss laptop brukere. Laptop diskene til Maxtor var de beste som finnes etter min mening

 

Dette er fordi de var definitivt de mest støysvake diskene på 2,5".

Igjen er jeg litt skeptisk på akkurat HD-markedet, har du noen tall? Jeg alene har 8 disker og skal snart kjøpe 4 til. Det tilsvarer en god del bærbare pcer (som stort sett har en enkelt disk).

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg håper det kommer noen på banen med en treg og billig 5,25"-disk snart. F.eks en treg og billig 1TB-disk. Gjerne en i såkalt "kvart høyde" dvs. at man får plass til to stk i en CDrom-brønn.

Lur ide med 5,25" disk. Jeg mener jeg hørte om slike store disker, ikke det med høyden da. Hadde det gått å plassert 2 disker(3,5") på langs i et 5,25" brønn. Jeg tror ikke det er mye som mangler.

Målte nå. Det går akkurat med to stk 3,5" disker på tvers i en 5,25" brønn, men nå var det ikke det jeg tenkte på. Jeg tenkte på fysisk digre harddisker som har 5,25" plater. Slike plater har den fordelen at de med samme lagringstetthet som på 3,5" disker tar ca 2,3-2,4 ganger så mye data per plate.

 

Dvs. at dagens disker med ca 100GB/plate kunne blitt til disker med 235GB/plate. De eneste forskjellene i produksjonen vil være bredere støpeformer og lokk til diskene, større plater og lengre lesearmer. Dette er ting som ikke øker kostnadene nevneverdig.

 

Dvs. at man kunne fått disker med 470GB til ca samme produksjonsprisen som dagens disker med 200GB.

 

Dette er jo perfekt for de som har store mengder data (film, musikk osv) men ikke så stort behov for hastighet. F.eks vil bruk av film og musikk ha nok i massevis av ytelse på en slik 5,25" disk. Eller f.eks backup. Hvem ville vel ikke hatt plass til 100 DVD-filmer (470GB) på en harddisk som bare er litt tykkere enn et DVD-cover? Folk kan kaste de digre DVD-mappene sine med backup-filmer og heller legge de på en ganske slank harddisk (intern eller ekstern)

 

2-platers harddisker kan med letthet lages under 2cm tykke (2,5"-disker er bare 9,5mm tykke og har 2 plater). Det vil si at man kan få plass til 2 eller kanskje opp til 3-4 harddisker på 470GB i en eneste CDrom-brønn. Disse kan selvfølgelig settes opp i Raid1 eller Raid5 for å øke sikkerheten mot kræsj.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...