Gå til innhold

ATI R520 kommer i mai


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende. Jeg trodde ikke den skulle komme før til høsten.

 

Antall pixel pipelines er foreløpig ikke kjent, men vi snakker garantert om minimum 16 stykk.

Tja.. Jeg til tippe på 16 stk på toppmodellen. (Eller muligens 20 stk dersom de ikke klarer å presse opp klokkefrekvensen noe særlig høyere enn på X850 XT PE)

 

De lavere modellene vil nok komme med 4 og 8 pixel pipelines færre enn toppmodellen slik at de får solgt brikkene der noen av de 20 pixel pipelines er defekte.

 

Edit: AMR = ATi Multi Rendering - ATi's svar på Nvidias SLI. Tja.. Jeg vil tippe den får støtte for det ja, men det er nå fortsatt tidlig å spekulere i det.

 

Edit2: Stimga sier i en annen tråd at selv X850 skal støtte AMR, så da vil jeg sterkt gå ut i fra at R520 også vil det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Spennende. Jeg trodde ikke den skulle komme før til høsten.

Alt er relativt, jeg tipper kortene først er allment tilgjengelig nærmere jul. Jeg satser på dette kortet, så snart det er litt billigere enn første-dagsprisen.

 

Hint: Et ikke-oc PC X800XT kort med AC ATI Silencer 4 selges billig til høsten.

Lenke til kommentar

Som flere har spekulert i allerede så tviler også jeg på at vi som sluttbrukere får se noe til kortet før kanskje til sommeren og prisen blir vel først fornuftig bort mot desember tipper jeg, kanskje såpass sent som mai 2006.

 

Det som jeg faktisk synnes er ganske spennende er hvordan ati kommer til å takkle sli , selvsagt så er jo AMR en mulighet, men kan også se for meg en MGPU (multi gpu) løsning der kortene kommer utstyrt med en ledig plass for å kunne enkelt oppgraderes med en ekstra gpu om nødvendig, men men dette blir bare spekulasjoner fra min side :D

Lenke til kommentar

Jeg lurer forresten på om ikke det kommer en budsjett-utgave i samme slengen. F.eks en arvtager til X700-serien som har lavere effektforbruk, støtter AMR og lavere pris enn X700-serien har nå.

 

Movaldo: Jeg tror ikke vi får se noen oppgraderbar MGPU-løsning siden man i så fall måtte kjøpt både en ekstra GPU, minnebrikker og en ekstra kjøler for å oppgradere kortet med. Dette vil kreve mange sokler og kan neppe kombineres med f.eks en nyere GPU. Datror jeg heller på løsninger der vi ser to GPU'er på ett kort som er fast og ikke oppgraderbart. Akkurat som på Gigabyte GV-3D1.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg lurer forresten på om ikke det kommer en budsjett-utgave i samme slengen. F.eks en arvtager til X700-serien som har lavere effektforbruk, støtter AMR og lavere pris enn X700-serien har nå.

Det skal man ikke se bortifra, High End kortene selges jo kun i store antall i land som for eksempel norge, mens det fortsatt er moderne med ati 9800 i lavbudsjettsland som for eksempel Spania.

 

Noe annet blir å skyte seg selv i foten.

Lenke til kommentar
Tviler på at toppmodellen kommer med bare 16 pipes. nVidia sin NV47 kommer med 24 pipes, så ATI sin blir vel ikke dårligere enn det.

 

Vi får nok ikke kortene her før på høsten nei :no:

Er det bekreftet? I så fall tror jeg prisen på toppmodellen vil bli høyere enn vi har sett noen toppmodell før. Jeg snakker da om priser på 5-7000 kr for et skjermkort.

 

Grunnen er at GPU'en trolig blir svært svært dyr å produsere med så mange pipelines. Både fordi den 90nm-prosessen til TSCM trolig får ganske lav yield i forhold til 130nm-prosessen deres og fordi økning av antall pipelines med 50% vil senke yield betydelig. Hvis dette stemmer så blir nok ikke prisene akkurat spiselige rundt juletider heller. Kanskje det drøyer til mai 2006 som Movaldo sier før prisene blir sånn någen lunde Ok for litt kresne spillere. (dvs. 3000-3500kr)

Lenke til kommentar
Er det bekreftet? I så fall tror jeg prisen på toppmodellen vil bli høyere enn vi har sett noen toppmodell før. Jeg snakker da om priser på 5-7000 kr for et skjermkort.

nVidia har vel ikke gått ut offentlig og bekreftet at NV47 får 24 pipes, men etter det jeg skjønner så skal det stemme. Kan hende R520 kommer med 'bare' 16 pipes som folk her sier. Kanskje de bumper opp kjernefrekvensen isteden. 600 MHz core burde vel gå an?

 

Tja prisen på toppkortet blir nok 499 US dollar som vanlig. Men det kan ta veeeldig lang tid før prisene synker da!

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Engelsk ord for, ehh, et mål på hvor stor andel av produserte brikker som er brukbare. Lav "yield" betyr at mange brikker må kastes.

Jepp, normalt tipper jeg top-end GPU'er har en yield på rundt 50-70%. Dvs. at kun 50-70% av brikkene de lager fungerer helt som de skal. Ofte ligger feilen(e) i pipelinene siden de tar en ganske stor del av antall transistorer og arealet av GPU'en. Feilene kan bestå i alt fra at noe ikke fungerer i det heel tatt, eller at noe fungerer på alt for lav klokkefrekvens til å være salgbart. På de 30-50% brikkene med feil kan man ofte disable noen pipeliner (vanligvis 4 i slengen) og dermed selge den som en modell under (med færre offisielle pipeliner) Det er disse pipelinene som ofte "låses opp" når man modder skjermkort. Disse GPU'ene klokker skjelden like bra som toppmodellen klarer orginalt uten å få artifacts.

 

Når man endrer produksjonsprosess f.eks fra 110nm til 90nm så vil altid yiels bli dårligere selv om det er akkurat samme antall transistorer på brikken. Dette kommer av at 90nm krever høyere nøyaktighet i prosessen og bedre renhet i råmaterialene enn 110nm gjør.

 

Hvis man øker antall transistorer uten å endre produksjonsprosess så vil også yield bli dårligere. Jo flere transistorer, jo større sjanse er det for at en av de skal være defekte.

 

Hvis ATI velger å både forfine produksjonsprosesen og øke antall pipelines med 50% samtidig så vil yield bli betydelig dårligere. Jeg kan gjøre litt ren gjetting og tippe at yield faller fra 60% fra X850 XT PE til 40% på R520 (toppmodellen). Med kun 35% fungerende toppmodeller så må denne bli svindyr fordi 2 av 3 brikker ikke fungerer som de skal. ATi må altså produsere 3 brikker for å få 1 fungerende toppmodell (dvs. svindyrt). Mange av de resternede kan trolig selges som lavere modeller (til lavere pris). Jeg tipper den laveste modellen med R520-kjerne vil få så lite som 8 eller 12 pipeliner. Hvis vi inkluderer disse nedgraderte brikkene i yield-tallet så blir nok yield på rundt 80%. Dvs. at kun hver 5. brikke er for dårlig til å selges som nedgradert GPU.

 

Samme teknikk brukes i CPU-produksjon når det er en defekt i L2-cachen. Da kaller de f.eks bare Pentium4'en for Celeron og disabler 75% av cachen. Vips så kan brikken selges likevel. (Bedre å få litt penger for den enn å kaste den)

 

Etter hvert som produksjonen skjer så optimaliseres produksjonen, ting justeres både på brikke-designen og på produksjonslinja så yield øker. Når yield når f.eks 80-90% så er produksjonslinja og designen så god at de kan gå ett hakk videre fra f.eks 90nm til 65nm. Dette gir flere brikker per wafer (=billigere) mens yield synker.

Lenke til kommentar
nVidia har vel ikke gått ut offentlig og bekreftet at NV47 får 24 pipes, men etter det jeg skjønner så skal det stemme.

Kanskje den kommer med en pipeline struktur ala NV43. 24 PS pipelines, men bare 16 ROPs. 16/24/32 pixel/texel/z, stencil per syklus.

Uansett så kommer nok "neste generasjon" lansering til å bli ganske kjedelig iforhold til det vi har sett i de siste årene, både med tanke på ytelse og funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Ytelsesøkning vs x850xt hvis vi skal tippe?

Min gjetting: 0-60% avhengig av spill/test, oppløsning, endelig klokkefrekvens og antall pipelines. I 1600x1200 med 4xFSAA vil jeg tippe 30-60% ytelseøkning avhengig av spill/test vil være vanlig.

Det er en del :)

 

Når kommer neste release fra nvida, som skal hamle opp mot dette? ;D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...