Gå til innhold

Nye Geode-prosessorer på gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 Watt? Oj det var da lite. Hvordann vil ytelsen bil? Støtter de 64-bit? Vifteløs?(i såfall hadde den egnet seg i satelitter??)

Hehe, neppe noe problem å drite i vifta med 1 watt, trenger vel sikkert ikke ribber engang.

Jepp, rambrikker utvikler jo mer varme enn dette og de kjøres jo uten ribber.

 

Jeg tipper bruksområdet blir først og fremst DVD-spillere, kraftige PDA'er og andre små systemer.

 

Den støtter neppe 64bit siden den er basert på Geode (som igjen er basert på byggestener fra K7)

 

Ytelsen vil sikkert kunne sammenlignes med Duron på samme klokkefrekvens. (de har like lite L2 cache og ganske lik arkitektur.)

 

Håper vi får se ferdige produkter med denne. F.eks LCD-skjermer med innebygd liten kontor-PC. (Duron 1GHz holder jo i lange baner til sikt) Noe ala den stilige flate MAC'en.

 

andesam: Jeg tror ikke bærbare får så mye lengre levetid av en slik. Dagens ultra low-power CPU'er står bare for under 1/4 av effektbruket i en bærbar PC så effektforbruket blir jo likevel ikke senket med mer enn 1/4. Ergo: Maksimalt forlenget batterilevetid blir nok rundt 33%, eller ca 1,5 time til totalt ca 6 timer.

Lenke til kommentar
Snowmass could operate at between 0.9 volts and 1.3 volts, support proper operating systems rather than CE, and include a series of inbuilt functions on one chip with very low power consumption. It may even support PCI Express, USB 2.0, and include support for cameras as well.

 

The Dragonfly's plans seem more advanced. This 90 nanometre processor will clock at 1.3GHz at four watts, 1.1GHz at two watts, and 800MHz at 1.3 watts.

Det sies ikke noe om det er idle, TDP eller hva (Banias går også ned ned mot 1 Watt når den ikke gjør noe). Uansett meget imponerende tall.

 

Håper disse prosessorene også blir tilgjengelig i retail i en eller annen form. De forrige Geode-prosessorene har jeg ikke sett snurten av.

Lenke til kommentar
(Banias går også ned ned mot 1 Watt når den ikke gjør noe).

Banias ULV går ned mot 4W når den ikke gjør noe og dermed klokkes ned til 600MHz på de laveste versjonene. Dothan ULV er litt mer effektiv siden den kommer ned i 3W ved 600MHz (laveste power-state).

 

Kilde: http://www.sandpile.org/impl/pm.htm

 

Jeg synes det er svært imonernede at AMD's CPU'er skal klare helt ned mot 4W på 1,3GHz, 2W på 1,1GHz og bare 1,3W på 0,8GHz. Klart et langt hakk forran Banias som klarer 7-12W på 1100MHz og 12-22W på 1300MHz. Selv om Banias sikkert er litt mer effektiv per MHz så vinner AMD's CPU kampen om ytelse/watt på grunn av langt høyere klokkefrekvenser på det samme effektbudsjettet.

Lenke til kommentar

Men "typical power" er vel ikke det samme som "idle"?

 

The processor part of Banias is designed to achieve better mobile chip performance through improved branch prediction, larger cache and data buffering, streaming SIMD Extensions 2, and improved chip sets (code-named Odem and Montera), Eden said. The processor's target average power is less than 1 watt.

http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,105957,00.asp

 

According to the roadmap, the fastest 1.60-GHz Pentium M processor will consume 24.5 watts at 1.48 volts, dropping down to 600-MHz and 6W at 9.6V in battery-optimized mode. The 1.2-GHz low-voltage Pentium M processor will consume 12 watts maximum power at 1.18 volts. Meanwhile, the 900-MHz ultra-low-voltage Pentium M chip consumes 7 watts at 1V, and 4 watts at 0.85 volts while in battery mode, also running at 600-MHz. The Pentium M will consume an average power of less than 1 watt, Intel says, while the ultra-low-voltage versions will consume less than half a watt.

http://www.extremetech.com/article2/0,3973,904799,00.asp

 

Men hvem vet.. jeg kommer ikke på noen bedre kilder i farten.

Lenke til kommentar

Vel, 600MHz @ 0,844V er vel det laveste effektnivået man kommer med Pentium-M og det er da den skal bruke hhv. 4 og 3W for banias og Dothan.

 

Hvis CPU'en skal gå i noe lavere nivå enn det så tror jeg du må du sette PC'n i dvale. Jeg tror det er dvaldemodus de tenker på når de sier 0,5 og 1W.

Lenke til kommentar
Men "typical power" er vel ikke det samme som "idle"?

Ingen som vet sikkert siden Intel og AMD benytter disse begrepene ganske forskjellig dessverre. Intels "Thermal Guideline" er det samme som Sandpile kaller "Typical Power", mens AMDs "Thermal Design Power" (TDP) er det samme som Sandpile kaller "Maximum Power". Derfor er altså ikke "Thermal Guideline" det samme som TDP, selv om flere nettsteder roter disse begrepene sammen.

 

Du tenker sikkert på strømsparingsmodusene til Dothan; Auto Halt, Stop Grant, Deep Sleep & Deeper Sleep?

 

Jeg regner med at Yonah får støtte for Coma, Near-Death og Zombie :p

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Du tenker sikkert på strømsparingsmodusene til Dothan; Auto Halt, Stop Grant, Deep Sleep & Deeper Sleep?

 

Jeg regner med at Yonah får støtte for Coma, Near-Death og Zombie :p

LOL :D

 

Men det var pene tall. Imponerende at AMD får til dette. Blir interessant når det foreligger litt flere detaljer, og kanksje noen ytelsestester etc... :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...