Gå til innhold

Kingston demonstrerer DDR2-866


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser for meg at disse brikkene greier en Cas på kanskje 3 på lavere hastighet, hadde i alle fall vært kjempebra og nå har jo egentlig amd ikke noen flere argumenter igjen for å ikke ta i bruk ddr2 , men tipper de hopper direkte til ddr3 isteden jeg.

Ja, det er for sent å begynne med DDR2 nå... DDR3 er tross alt ikke så langt unna.

Lenke til kommentar
Ser for meg at disse brikkene greier en Cas på kanskje 3 på lavere hastighet, hadde i alle fall vært kjempebra og nå har jo egentlig amd ikke noen flere argumenter igjen for å ikke ta i bruk ddr2 , men tipper de hopper direkte til ddr3 isteden jeg.

Ja, det er for sent å begynne med DDR2 nå... DDR3 er tross alt ikke så langt unna.

Det kommer stadig mer informasjon fra AMD som tyder på at de kommer til å ta i bruk DDR2 fra og med første halvår 2006. Jeg synes ikke dette er for sent siden DDR2 i realiteten ble lansert alt for tidlig. (lenge før hastighetene ga noen ytelsemessig gevinst over DDR.)

 

For at AMD skal støtte DDR2 så må de selvfølgelig skifte sokler. Det har tidligere blitt ryktet om Scoket 1206, og nå nylig har denne blitt navngitt Socket M2. Samtidig kommer det en annen sokkel: Socket S1 som trolig er arvtageren til Scoket 754 og dermed siktet inn mot budsjett-systemer og bærbare. M2 skal ha 2stk DDR2-kanaler, mens sistnevnte trolig får 1stk DDR2-kanal.

Lenke til kommentar

En ting jeg ikke har skjønt helt med DDR2. Kjøres RAM og CPU 1:1? Det er jo forskjellige frekvenser på DDR2-minne, helt ned i PC3200, mens P4-CPUer på 775 har vel alle 200MHz-buss?

 

Og med de aller nyeste HK og CPU som har en FSB på 1066MHz, kjører disse synkront med 266MHz minne, og har Quad-buss som de eldre P4-CPUer?

 

Altså 266*4= 1066...

Lenke til kommentar

PC3200-minne har egentlig en frekvens på 200 MHz, som tilsvarer 1,6 GB/s. (64-bits buss) Dette dobles så med DDR, som gir 3,2 GB/s som igjen dobles med doble minnekanaler som gir 6,4 GB/s. P4 har (for tiden) 200 MHz FSB som gir 1,6 GB/s som igjen firedobles til 6,4 GB/s fordi data overføres fire ganger per klokkeslag.

 

Halvveis ned på siden her er en oversikt: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8341&side=2

 

For å kjøre synkront med FSB på 1066 "MHz" (egentlig 266 MHz quad-pumped) trenger du DDR533/PC4300 minne.

 

Og ja, det lønner seg å holde tunga rett i munn :) .

Lenke til kommentar
Ser for meg at disse brikkene greier en Cas på kanskje 3 på lavere hastighet, hadde i alle fall vært kjempebra og nå har jo egentlig amd ikke noen flere argumenter igjen for å ikke ta i bruk ddr2 , men tipper de hopper direkte til ddr3 isteden jeg.

Ja, det er for sent å begynne med DDR2 nå... DDR3 er tross alt ikke så langt unna.

Det kommer stadig mer informasjon fra AMD som tyder på at de kommer til å ta i bruk DDR2 fra og med første halvår 2006. Jeg synes ikke dette er for sent siden DDR2 i realiteten ble lansert alt for tidlig. (lenge før hastighetene ga noen ytelsemessig gevinst over DDR.)

 

For at AMD skal støtte DDR2 så må de selvfølgelig skifte sokler. Det har tidligere blitt ryktet om Scoket 1206, og nå nylig har denne blitt navngitt Socket M2. Samtidig kommer det en annen sokkel: Socket S1 som trolig er arvtageren til Scoket 754 og dermed siktet inn mot budsjett-systemer og bærbare. M2 skal ha 2stk DDR2-kanaler, mens sistnevnte trolig får 1stk DDR2-kanal.

Klart de kommer til å gjøre dette, at amd "holder igjen" er rett og slett fordi deres A64 pr i dag ikke er kompitable med dette minnet og dermed venter de til de lanserer neste plattform. Dette er en av bakdelene med inegrerte minnekanaler, men det vil de selvsagt ikke si høyt, da er det jo bedre å skylde på minnet .

Det snakkes også om DDR3 men jeg har liten tro for at dette kommer før de har brukt potensialet i DDR2 først. Det handler tross alt om penger her .

 

Edit. slo i hjel et par leifer

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Halvveis ned på siden her er en oversikt: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8341&side=2

 

For å kjøre synkront med FSB på 1066 "MHz" (egentlig 266 MHz quad-pumped) trenger du DDR533/PC4300 minne.

Takk skal du ha, var egentlig bare det siste jeg lurte på ;)

 

Kan nok om DDR1-teknologi, hastigheter og synkronkjøring. Bare lurte på om 775-CPUer du få tak i dag er basert på noe annet enn en 200MHz minnebuss, som skulle tilsi PC3200/PC2-3200-minne. Det meste av DDR2-minne i salg er vel PC2-4300 og PC2-5400

 

Akk ja, den tunga slenger fært.

Lenke til kommentar

Ja, 775-"vanilla" har 200 MHz FSB, men kjører gjerne asynkront med DDR533-minne. Ytelsesforbedringen er da også tilnærmet ikke eksisterende. Bare eksotiske 775 EE har 266 MHz FSB og synkront minne.

 

EDIT: PC-2 betegnelsen var forresten ny for meg, står PC for noe spesifikt? SDR-minne bruker / brukte også den betegnelsen.

Lenke til kommentar

PC2-betegnelsen fant jeg blant annet på varenr 304927 på Norek/Komplett og flere andre tilsvarende varer. Er ikke sikkert dette er så offisielt da, men Norek pleier å ha ganske standardiserte varespesifikasjoner.

 

Når jeg ser etter, har også PSdata denne betegnelsen. De har Hattelco som leverandør, og derfor et annet varespesifikasjonssystem. Noe sted må de jo ha fått PC2 fra, og det er jo garantert for å ikke blande med DDR1.

Lenke til kommentar
EDIT: PC-2 betegnelsen var forresten ny for meg, står PC for noe spesifikt? SDR-minne bruker / brukte også den betegnelsen.

PC står ikke for noe spesifikt når det er snakk om hastighet på minne. PC har blitt brukt i hytt og gevær opp gjennom tidene:

PC133 = 1066 MB/s per 64bit minnehanal (SDR)

PC2100 = 2133 MB/s per 64bit minnehanal (DDR)

PC3200 = 3200 MB/s per 64bit minnehanal (DDR)

PC2-3200 = 3200 MB/s per 64bit minnehanal (DDR2)

PC2-4300 = 4266 MB/s per 64bit minnehanal (DDR2)

PC2-5300 = 5333 MB/s per 64bit minnehanal (DDR2)

 

Det beste hadde vært om de spesifiserte båndbredde i MB/s og aksesstid i ms:

PC133 CL2 = 1066 MB/s og 15 ms

PC2100 CL2 = 2133 MB/s og 15 ms

Doble minnekanaler PC3200 CL2 = 6400 MB/s og 10 ms

Doble minnekanaler PC2-3200 CL3 = 6400 MB/s og 15 ms

Doble minnekanaler PC2-4300 CL3 = 8533 MB/s og 11,25 ms

Doble minnekanaler PC2-5300 CL3 = 10666 MB/s og 9ms (finnes ikke med så lav CL ennå)

 

NB. Legg merke til at PC3200 CL2 har raskere aksesstid enn PC2-4300 CL3 (svært raskt DDR2-minne). Siden AMD's CPU'er liker lav aksesstid bedre enn høy båndbredde så er det ytelsemessig mest gunstig for AMD å vente med å gå over til DDR2. Intels CPU'er oppfører seg motsatt og liker høy båndbredde forran lav aksesstid. Dermed er det ytelsemessig mest gunstig for Intel å gå over til DDR2 tidlig. Ikke før PC2-5300 (667"MHz") eller høyere med CL3 blir tilgjengelig vil det være ytelsemessig gunstig for AMD å gå over til DDR2.

Lenke til kommentar
Klart de kommer til å gjøre dette, at amd "holder igjen" er rett og slett fordi deres A64 pr i dag ikke er kompitable med dette minnet og dermed venter de til de lanserer neste plattform. Dette er en av bakdelene med inegrerte minnekanaler, men det vil de selvsagt ikke si høyt, da er det jo bedre å skylde på minnet .

Jeg er enig i det. All fornuft tilsier jo at AMD bør holde tilbake en god stund til for å utnytte potensialet i den plattformen de allerede har. Da er det jo fint for dem at de kan trekke frem grunner som at det ikke har noen ytelsemessig gevinst ennå for K8-kjernen (noe som er sant), og grunner som at DDR2 per i dag koster mer enn det smaker. (noe som også er sant, også for Intel)

 

Men jeg skal ikke stikke under en stol et annet faktum: AMD er et relativt lite selskap i forhold til Intel, og hadde neppe klart å overbevise markedet selv om at DDR2 er tingen. Se for deg scenarioet: Intel velger å ikke ta i bruk DDR2 ennå, men AMD gjør det. AMD er for lite til å få et hele markedet til å legge om til DDR2 selv om DDR2 hadde gitt store ytelsemessige fordeler for AMD. Selv om alle AMD-systemer hadde blitt solgt med DDR2 det siste året så ville ikke DRAM-produsentene hadd så stor produksjon og utvikling av DDR2 som de har nå som Intel valgte å bruke DDR2 før AMD.

 

Vi kan være glad for at Intel har gått forran og tatt i bruk DDR2 så tidlig, og at AMD dermed mye lettere han hive seg på lasset og følge med DDR2-strømmen. Hadde det vært omvendt så hadde vi nok brukt mest DDR i et år til eller to, mens AMD hadde slitt med lave salg pga inkompatibilitet med DDR og høye priser på DDR2. Om AMD hadde blitt svekket på denne måten så ville Intel blitt mer enerådende og prisene på CPU'er ville steget. Noe som igjen er en ulempe for forbrukerene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...