Gå til innhold

Dine beste dråpebilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
100% midtstilte bilder er jeg ikke så stor fan av.

Og derfor valg av avatar? :lol:

 

Personlig synes jeg at kravet om at motiv ikke skal være midtstillt er litt for dogmatisk (midtstillt = galt). Midtstilling er etter min mening en 'teknikk' som passer i enkelte situasjoner, og bør brukes når det passer.

Lenke til kommentar
100% midtstilte bilder er jeg ikke så stor fan av.

Og derfor valg av avatar? :lol:

 

Personlig synes jeg at kravet om at motiv ikke skal være midtstillt er litt for dogmatisk (midtstillt = galt). Midtstilling er etter min mening en 'teknikk' som passer i enkelte situasjoner, og bør brukes når det passer.

Avataren min er ute av fokus også :o

Og med den enorme størrelsen man har til rådighet så er det vel sterk begrenset hvilke muligheter man har for utsnitt.

 

midtstillingen må evalurers for hvert enkelt motiv man tar bilde av, og enkelte gang passer det mens andre gang passer det ikke. Og enkelte foretrekker jo ha alle bildene sine midstilt.

 

Så jeg kan vel modifisere mitt utsagn til dette:

 

"100% midtstilling på etthvert bilde man tar er jeg ikke så stor fan av"

Lenke til kommentar
F828: Kanskje shutterstock.com legger logo på alle bilder som lastes opp da vet du....

Du har visst rett. Ante meg ikke at en side for bilder kunne være så idiotisk... Men når det er sagt, så har vel han med dråpebildene sikkert originalbildene på sin PC. Og da er det vel bedre å legge ut de da kanskje.

 

F828

Lenke til kommentar

For å ta gode dråpebilder må du huske å bruke blitz og liten blenderåpning. Selv kort lukkertid f.eks. 1/1000 sekund er ikke nødvendigvis nok til gi et skarpt bilde av dråpen. Et blitzblink varer imidlertid ofte så kort som 1/10000 sekund. Ved å blende ned slik at du får lite av bakgrunnsbelysningen med, og bruke blitz for å lyse opp dråpen får du bilder uten bevegelses-uskarphet. Det er også en god idé å eksoperimentere litt med aluminiumsfolie for å reflektere blitz-lyset inn fra siden hvis du ikke har en ekstern (slave)blitz.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...