Gå til innhold

Kutter ut Windows XP for Itanium


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes MS kunne satset litt mer på utvikling av XP 64-bit for Itanuim også, siden de bare støtter AMDs verstinger. Hvis dette er en form for favorisering, eller oppfordring til å kjøpe AMD hvis du skal ha XP 64-bit, mener jeg MS på en måte har skutt seg selv i foten. :)

 

Men dette er nå min mening.

Lenke til kommentar
Synes MS kunne satset litt mer på utvikling av XP 64-bit for Itanuim også, siden de bare støtter AMDs verstinger. Hvis dette er en form for favorisering, eller oppfordring til å kjøpe AMD hvis du skal ha XP 64-bit, mener jeg MS på en måte har skutt seg selv i foten. :)

 

Men dette er nå min mening.

Nja, jeg tror ikke dette er noen favorisering. Markedet er rett og slett ikke der lenger. Liten vits i å lage et OS for maskiner som ingen lager. Siden ingen produserer Itanium arbeidsstasjoner lenger, har XP for Itanium ingen misjon.

 

Servere derimot er en helt annen sak (følg link fra artikkelen):

"Microsoft believes Windows for Itanium-based systems is a stronger offering in the high-end server market," the spokeswoman said.

 

Ellers er vel ikke dette primært en seier for AMD, kampen står ikke mellom Itanium og Opteron i det markedet, det er XEON med EM64T som er motstanderen her. Den kampen har bare såvidt startet. De som liker å spå, kan få lov å uttale seg om utfallet. Selv tror jeg at jeg skal vente til ut i annen omgang før jeg setter penger på noen av lagene...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg er lettere forvirret... Hva er forskjellen på Xeon og Itanium? Er begge to 64-bits prosessorer? Hvordan er Xeon/Itanium i forhold til Opteron?

At Microsoft kutter XP for Itanium er egentlig ganske naturlig, siden Intel og "partnere" ikke fokuserer på rimlige arbeidstasjoner med Itanium (lenger/enda).

 

Itanium (IA-64) er ment å konkurrere mot serverprosessorer fra Sun, IBM m.m., på sikt ønsker Intel utvilsomt også å etablere Itanium som en konkurrent til Opteron/Xeon.

 

Opteron og Xeon er derimot konkurrenter, disse eksekverer samme typen kode, enten den er 32 eller 64-bit og er relativt gjevne på pris og ytelse.

Microsoft kommer med 64-bit Windows XP (og server) for disse senere i år, per i dag brukes disse kunne som 32-bit systemer, i kombinasjon med Windows.

Lenke til kommentar
Har Microsoft lansert en endelig (altså: ikke-beta) versjon av Windows Server 2003 for Itanium? Når kom den?

Den har vært tilgjengelig en god stund nå, ikke sikker på når den ble launchet, men den selges ikke gjennom vanlige kanaler, kun fra de som selger deg en IA-64 maskin (sammen med maskinen...)

 

Biffo

Lenke til kommentar
Har Microsoft lansert en endelig (altså: ikke-beta) versjon av Windows Server 2003 for Itanium? Når kom den?

Ja, men Windows for Itanium er kraftig begrenset sammenlignet med Windows for x64 (x86-64):

http://blogs.msdn.com/craigmcmurtry/archiv.../05/252887.aspx

For Itaniums, Microsoft has had Itanium versions of Windows XP Professional and Windows Server 2003 available to its customers for some time. The Itanium version of Windows XP Professional for the Itanium shipped with the 32-bit version of XP in August 2000, whereas the Itanium version of Windows Server 2003 shipped with its 32-bit counterpart in March 2003.

 

For x64s, if you have an x64 processor, then any 32-bit Windows operating system will boot on that system today.  64-bit versions of Windows XP Professional and Windows Server 2003 for the x64 will be released as part of the Windows Server 2003 Service Pack One release sometime in the first half of 2005.  With the exception of Media Player, almost every feature will be implemented as a native 64-bit application.

[...]

The operating systems for each processor family are compiled from the same code base, one for Windows XP and one for Windows Server 2003.  However, not all of the features available in one version of the operating system are available on the others.

 

None of the 64-bit operating systems support these features that are available in the 32-bit versions:

· Microsoft DOS

· 16-bit applications

· The OS/2 subsystem

· The POSIX subsystem

· Certain effectively-obsolete transport protocols, like AppleTalk

 

There are a vast number of features that will be available in the x64 versions that are not available in the Itanium versions:

· Windows Firewall

· Windows Security Center

· DVD video playback

· NetMeeting

· Fax

· Movie Maker

· Windows Messenger

· MSN Internet Access

· ZIP Folders

· Home Networking

· Fast user switching

· Remote Assistance

· File and Settings Transfer Wizard

· Search Companion

· OpenGL

· DirectX

· Themes

· Power Management

· System Restore

· BlueTooth

 

So, compared to the Windows operating systems for the Itanium, which are somewhat bare-boned, the Windows operating systems for the x64 will be fully-featured.

Se også dette intervjuet med Microsoft sin senior visepresident Bob Muglia (BM) av Paul hos Paul Thurrott's SuperSite for Windows:

http://www.winsupersite.com/showcase/muglia_winserver.asp

Paul: It's almost like applying the Microsoft model to [chip design]. The Itanium, for all its advantages, just couldn't run the installed base very well.

 

BM: No, not very well.

 

Paul: And it never will.

 

BM: No.

Lenke til kommentar
Jeg er lettere forvirret... Hva er forskjellen på Xeon og Itanium? Er begge to 64-bits prosessorer? Hvordan er Xeon/Itanium i forhold til Opteron?

Jeg anbefaler at du leser dette for en enkel og grei oversikt over forskjellene:

 

64-bit Windows Part 3: The Itanium Processor

 

64-bit Windows Part 4: The x64 Standard

 

64-bit Windows Part 5: A Summary Comparison of the Two Species of 64-bit Processors

So, we find that the Itanium processor and the x64 Opteron processor are very different.  They both incorporate ingenious ideas for drastically increasing the performance of the processor that go far beyond just making them 64-bit capable.  Compared purely as 64-bit processors, the Itanium’s massive floating point processing capability is impressive.  But in implementing its Itanium innovations, Intel created a new instruction set, the EPIC instruction set, which is not backwardly compatible with the established x86 instruction set.  To support x86 software, Intel had to build an x86 decoder into the Itanium processor.  By contrast, AMD’s design of its Opteron x64 processor yielded a 64-bit processor that is fully backwardly-compatible with x86 software.  Consequently, the x64 species of processor is not only compatible with x86 operating systems, but also does not compromise the performance of x86 applications.

 

Se også denne testen:

http://aceshardware.com/read.jsp?id=60000275

Lenke til kommentar
Hvorfor kaller dem det hele tiden for x64? Det heter jo egentlig x86-64  :dontgetit:

x64 er bare en forkortelse for x86-64, akkurat som x86 er en forkortelse for 80x86. AMD kalte det først for x86-64, men skiftet navn til AMD64 i siste liten fordi de ikke fikk innvilget søknaden om registert varemerke. Intel kaller x86-32 for IA32 og litt forvirrende EPIC for IA64, mens de kaller x86-64 for EM64T. Derfor synes jeg egentlig at Microsoft sin x64-forkortelse blir nøytral og grei i denne sammenhengen.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Har Microsoft lansert en endelig (altså: ikke-beta) versjon av Windows Server 2003 for Itanium? Når kom den?

Den har vært tilgjengelig en god stund nå, ikke sikker på når den ble launchet, men den selges ikke gjennom vanlige kanaler, kun fra de som selger deg en IA-64 maskin (sammen med maskinen...)

 

Biffo

Forklarer vel hvorfor jeg ikke har sett den i noen prislister fra leverandører.

Takker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...