Gå til innhold

TEST: Iiyama ProLite E435S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høydejustering er vitalt.

 

Du skal ha så liten belastning som mulig på kroppen når du sitter foran skjermen.

 

Vanligvis skal du ha 15 graders vinkel ned fra øynene til midten av skjermen. For å oppnå noe i nærheten av dette må den ha høydejustering.

 

En annen sak er at dere som ikke har problemer med dette i dag sannsynligvis ikke har prøvd skjermer med dette. Man er ofte ikke klar over egne behov før man presenterer løsninger på dette.

Lenke til kommentar

Personlig sitter jeg med mitt skjermbilde 4,5 cm over bordflaten. Da er det faktisk ubehagelig for nakken, og jeg merker spenninger ved å ha en skjem på 12 cm over bordet.

 

Høydejustering er et av de første og viktigste kravene til ergonomi der disse kravene framsettes. Det blir spesielt nevnt i Arbeidstilynets Veiledning om arbeid ved dataskjerm. Jeg vet også at ingen skjermer selges til det offentlige i England uten høydejustering.

 

Dette er mer og mer på vei inn, og selv om du er ung og sprek nå, kan jeg garantere deg at dun får kjenne det etter hvert hvis du begynner i en jobb hvor du sitter forran maskinen 8-12 timer i døgnet ;)

Lenke til kommentar

Høydejusteringen var kanskje viktigste grunnen til at jeg kjøpte svingarmen til min LaCie. Jeg har allerede et relativt høyt skrivebord, og standardfoten til LaCie er nokså høy. Med en 20" skjerm visste jeg at det ville bli et problem. Nå har jeg den 4 cm over bordkanten og i en svak vinkel bakover slik at den står vinkelrett på synsvinkelen.

 

Dette er mer og mer på vei inn, og selv om du er ung og sprek nå, kan jeg garantere deg at dun får kjenne det etter hvert hvis du begynner i en jobb hvor du sitter forran maskinen 8-12 timer i døgnet ;) 

 

Slik har jeg drevet på i 20 år. Tro meg, det er ikke bare "muse-armen" som begynner å kjenne det. (Jeg har en kontorstol med armlener for dens skyld.) Det er nok av folk som er blitt arbeidsuføre av ergonomi-relaterte plager. Dette er ikke noe å blåse av.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Forslag til forbedringer:

 

Øyvind Dahle har anbefalt S-IPS i guiden over skjermer.

 

Hvorfor ikke da legge til S-IPS og IPS i Prisguiden sammen med TN og VA som et eget søkekriterie.

 

Dette hadde gjort det mye enklere å velge riktig skjerm da jeg mener at disse tingene er et must å ta i betraktning ved valg av LCD skjerm.

 

Enda et forslag (som kanskje dreper litt av leselysten på artikkel), hva med å nevne hvilket panel det dreier seg om allerede i overskriften på artikkelen?

 

Ellers synes jeg slike tester er veldig interessante å følge med på. Keep up the good work :thumbup:

Endret av G
Lenke til kommentar
Forslag til forbedringer:

 

Øyvind Dahle har anbefalt S-IPS i guiden over skjermer.

 

Hvorfor ikke da legge til S-IPS og IPS i Prisguiden sammen med TN og VA som et eget søkekriterie.

 

Dette hadde gjort det mye enklere å velge riktig skjerm da jeg mener at disse tingene er et must å ta i betraktning ved valg av LCD skjerm.

Tja, det kunne vært en mulighet, bortsett fra et par ganske vriene punkter:

 

Det ligger ekstremt mange skjermer i prisguiden som må oppdateres. Et søkekriterie gir jo ingen mening hvis ikke egenskapen er konsekvent lagt inn på alle produkter. Dette er en enorm jobb.

 

For å gjøre det hele vanskeligere er det mange produsenter som ikke oppgir hvilken paneltype som benyttes i en bestemt modell.

 

Enda bedre er det at det er ulike typer undergrupper for hver paneltype. S-IPS har f.eks. en del egenskaper som skiller seg fra vanlieg IPS-paneler. Det er altså ikke nok med tre typer panel å velge mellom.

 

Men jeg skal helt klart vurdere en implementasjon av det en helg jeg kjeder meg. Informasjonen er ikke dum å ha med :)

 

Enda et forslag (som kanskje dreper litt av leselysten på artikkel), hva med å nevne hvilket panel det dreier seg om allerede i overskriften på artikkelen?

 

Ellers synes jeg slike tester er veldig interessante å følge med på. Keep up the good work  :thumbup:

Meningen med overskrifter er jo mer å lokke folk til å lese, og teknisk informasjon hører strengt tatt ikke hjemme hverken i en overskrift eller en ingress - i alle fall ikke i en ikke-teknisk publikasjon. Nå er det ikke jeg som har den endelige avgjørelsen i en slik sak, men jeg er i alle fall uenig med deg, selv om jeg ser poenget ditt :)
Lenke til kommentar
Hadde satt pris på tilbakemelding på posten min lenger oppe Enden :)

Beklager, den overså jeg visst :)

 

Å kjøre direkte sammenligninger i artiklene er jeg likk skeptisk til, da jeg (dessverre) ikke får beholde testskjermer for fremtidig referanse. En slik sammenligning vil da måtte tas fra hukommelsen, og vil da være veldig utsatt for subjektive erindringer, som blir sittende etter endt test. På denne måten vil framstillingen blli noe skjev.

 

Ellers mener jeg at står ganske så klart hvilken skjerm jeg foretrekker når den ene får en anbefaling med seks smil, og den andre ingenting ;)

 

Det blir 150,- takk. PM for kontonr :p

Lenke til kommentar

Tenkte egentlig sammenlikning mest på hvilken av de to som faktisk egner seg best for gaming, om de 10 ms`ene gjorde Yiama sin til en bedre spillskjerm enn NX1770? For sånn jeg forsto det fikk NEC`en 6`er fordi den var allsidig god på alt?

 

Men forstår veldig godt det du sier, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å skille denne skjermen fra de beste skjermene med 12 ms, så det er mer enn godt nok for oss. Allikevel vil vi ikke driste oss til å finne frem de flotteste superlativene, og kalle dette en revolusjon.
Forsøket på å kapre spillerne er absolutt ikke mislykket, men det er heller ingen enorm suksess. Skjermen ser bra ut på papiret, men yter ikke merkbart bedre enn andre skjermer med litt høyere responstid.

 

Som du ser så mener jeg at det ikke er noen praktisk forskjell på 10 og 12 ms reponstid. I alle fall ikke på denne skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...