Gå til innhold

TEST: Eizo FlexScan L797


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det blir ikke uten en viss kamp at denne skjermen forlater oss.

 

Synes jeg ser Dag sitte barrikadert bak testbenken og tviholder på skjermen når gutta fra Eizo kommer mannsterke for å hente tilbake denne godbiten av en skjerm :p

 

Uansett... flott test. Ser ut til at dette er noe av det råeste av lcd-skjermer når det gjelder billedkvalitet. Er nok ett par hakk over hva jeg har råd til å spandere på en 19-tommer på denne siden av året. 11 store er ikke akkurat småpenger.

 

Men tenk å glemme bort Unreal Tournament 2004 da :D

Lenke til kommentar
20 ms tilsvarer en skjermoppdatering på 50 Hz, noe som er akkurat nok til å kunne se PAL filmer uten alt for mye etterslep. Da blir det verre med NTSC filmer og spill. I tillegg er kontrasten ganske dårlig for å være en ny skjerm. Dette er dermed ikke noen typisk bang-for-the-buck skjerm som artikkelen nesten gir inntrykk for.

Jeg har vært så heldig å få se denne Eizo skjermen da jeg var på besøk hos Dag en tur mens han skrev testen. Er absolutt ikke noe dårlig kontrastforhold på denne skjermen. Har sett skjermer med høyere kontrastforhold som er dårligere enn dette. Ved visning av sort fullskjermbilde var det ikke noe gjennomskinn i det hele tatt. Fargene var hvertfall noe av det råeste jeg har sett på en lcd-skjerm.

 

En annen ting. Når Dag først sier "wow" til en skjerm så er den ikke dårlig. Da er den langt over gjennomsnittet. Dag sammenligner med sin NEC 2080UX+ og det er ikke hver dag han måper av en skjerm :D

Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske folk fikk inn i hodet at både responstid, etter ISO 14306-2, og kontrast kun er flyktige tall. Ingen av de gir en korrekt framstilling av det de fleste tror de gjør. Spesielt kontrastnivå har ingenting med sortnivå å gjøre. Samtidig må begge verdiere sees opp mot paneltype, og størrelse på skjermen. Det er altså ikke slik at man kan overføre verdiene direkte fra en skjermtype til en annen en. Alene betyr disse verdiene svært lite.

Lenke til kommentar

Når jeg tester LCD skjermer så gjør jeg det mot CRT og det er sjelden jeg får en wow-følelse..

 

Om skjermen ikke har gjennomskinn selv i hjørnene så er det for øvrig kjempemessig, men vedkommende som testet denne skriver selv at han så gjennomskinn så..

 

En ting jeg synes det kunne vært fokusert mer på når det gjelder tester av LCD skjermer er dot pitch (avstand mellom selve pixlene). Dette er en stor grunn til at jeg fortsatt sitter på en CRT (ved siden av prisen..). Spesielt tekst på en LCD blir litt "grovkornet" pga dette fenomenet. Vet at Windows har en sånn "Cleartype"-greie, men det er ikke alltid denne funker like bra.

Lenke til kommentar
En ting jeg synes det kunne vært fokusert mer på når det gjelder tester av LCD skjermer er dot pitch (avstand mellom selve pixlene). Dette er en stor grunn til at jeg fortsatt sitter på en CRT (ved siden av prisen..). Spesielt tekst på en LCD blir litt "grovkornet" pga dette fenomenet. Vet at Windows har en sånn "Cleartype"-greie, men det er ikke alltid denne funker like bra.

Det er veldig lite revolusjonerende man kan si om dette i hver test. Dot pitch er fastsatt etter størrelse, og problemet vil være likt på alle skjermer i samme størrelsesklasse. Det er derfor ikke noe som vil kunne være en utslagsgivende forskjell på to tilsvarende modeller.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...