Gå til innhold

Dobbelkjerne-desktop i 4. kvartal


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er jeg helt på jorde nå? Eller skal ikke intel lansere noen nye prosessorer før i tredje kvartal 2005?

 

/Cyrus

Skal ikke Intel lansere Pentium 4 prosessorene med singel kjerne og 64-bit 1. kvartal neste år da...?

De skal vel lansere Pentium4 med 64bit i første halvår i hvertfall, og da tipper jeg de kommer med 2MB L2 cache også.

 

Trolig vil det bli lagt ut dobbelkjerneprosessorer i prislistene i februar eller mars til neste år.

Er det papirlansering dere sier? I så fall vil det vel kunne sammenlignes med Pentium III 1,0GHz som ble papirlansert hele 8 måneder før reell tilgjengelighet (dvs. første nettbutikk i norge fikk den på lager) Men strengt tatt så tror jeg ikke de vil gjenta en så grov paprlansering. Jeg tror heller på ekstreme priser (10.000 kr ++)

Lenke til kommentar
Hva vil ytelsen bli på disse dobbeltkjerne prosessorene? Regner ikke med at de får en 100% effektøkelse i forhold til enkeltkjerne?

Les her og lær http://www.cis.temple.edu/~shi/docs/amdahl/amdahl.html

 

Det er mer effektivt med en dual core cpu med de samme resursene, enn en dual maskin. Det er grunnet flere ting som står i denne artikkelen. Men jeg har forsatt stor tro på at singel CPUer vil være med forsatt en god god stund framover. men fler core er litt oppspinn og, det er et stort PR stunt slik som 64 bit CPUer er.

Lenke til kommentar

Jeg er rett og slett helt uvitende om hva dobbeltkjerne betyr i praksis. Men jeg mener å ha lest at det langt på vei blir det samme som å ha to prosessorer, altså at men har "to i en", så å si. I såfall er vel fordelen to ting: først og fremst at man kan kjøre flere prosesser samtidig, og at man kan kjøre program som er skrevet for flere prosessorer raskere. Er det riktig? Det første er selvfølgelig praktisk, mens det andre stort sett er nyttig for de som driver med 3D-rendring. Det har lite å si for spilling; så vidt meg bekjent er det bare Quake 3 som er skrevet for å kunne bruke to prosessorer, og min erfaring er at det ikke utgjorde noen vesentlig forskjell. Men altså, betyr dette dobbeltkjernegreiene mer enn at det ganske enkelt er to prosessorer?

 

Edit: innlegget ovenfor ble skrevet samtidig som jeg skrev mitt eget...

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
Jeg er rett og slett helt uvitende om hva dobbeltkjerne betyr i praksis. Men jeg mener å ha lest at det langt på vei blir det samme som å ha to prosessorer, altså at men har "to i en", så å si. I såfall er vel fordelen to ting: først og fremst at man kan kjøre flere prosesser samtidig, og at man kan kjøre program som er skrevet for flere prosessorer raskere. Er det riktig? Det første er selvfølgelig praktisk, mens det andre stort sett er nyttig for de som driver med 3D-rendring. Det har lite å si for spilling; så vidt meg bekjent er det bare Quake 3 som er skrevet for å kunne bruke to prosessorer, og min erfaring er at det ikke utgjorde noen vesentlig forskjell. Men altså, betyr dette dobbeltkjernegreiene mer enn at det ganske enkelt er to prosessorer?

 

Edit: innlegget ovenfor ble skrevet samtidig som jeg skrev mitt eget...

Personlig så har jeg tro på at flere vil skrive programmer/spill som er mer egnet for flere tråder om det blir mer og mer vanlig med dual-core på dekstopen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...