Gå til innhold

Hva man bør tenke på ved kjøp av fotoskriver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin artikkel, men på en måte føler jeg meg like klok som før. Jeg har lest tester av ganske mange skrivere, og det ser ut til at det er gode og dårlige sider ved alle. Jeg kan enda ikke huske å ha lest en test av en skriver, hvor alt er bra/best.

 

Jeg har erfaring med Epson R300 (min mors). Fotoutskriftene er, som testene og sier, svært bra, ikke bare i forhold til pris, men uansett pris. Hastigheten derimot er ikke noe å skryte av. Den har og fått dårlig karakter på tekstutskrift, både når det gjelder hastighet og kvalitet. Selv er jeg ikke i stand til å se noe spesielt dårlig med kvaliteten på normalutskrifter. Hastigheten er muligens noe lav, men sammenlignet med min HP 710C føles den ganske rask :)

 

Flere av Pixma skriverne virker gode, men også her synes jeg det er en del ting som trekker litt ned. Noen har tydelig strekdannelse på fotoutskriftene, men de skriver fort. Andre skriver saktere, har bedre fotoutskrifter, men så er det noe annet som trekker ned.

 

Jeg har og en følelse av at de fleste produkter, både skrivere og andre ting, stort sett er ganske bra. Det er derfor ofte ganske små detaljer som avgjør hvor god karakter et produkt får i en test. Det tror jeg er viktig å huske på, ellers kan man få inntrykk av at R300 skriver tekst som er så dårlig at den nesten ikke kan leses, eller at Canon sine skrivere har så mye strekdannelser at det ser ut som bildet er tatt gjennom et vindu med persienner.

 

Tommy

Lenke til kommentar

Snakka med ein som jobba på Canon, han sa at det kun var akam.no som hadde sett dissa såkalla strekdannelsane på IP8500..

Eg sjølv har ikkje sett dei på hverken IP3000 eller IP5000.

 

Har også sett fotokvaliteten til R300, som er bra.

Har ekstrajobb som selger i ein butikk, så eg ser litt forskjellige skrivere.. :p

Lenke til kommentar

Svar til begge de to foregående:

 

Først og fremst takk for tilbakemeldingene!

 

Når det gjelder anbefalingene, er jeg enig i at det hadde vært "lettvint" å kåre en klar vinner (dvs. at man slipper å ta en avgjørelse selv).

 

Jeg føler at jeg gjør et forsøk på å la det siste ordet være opp til leseren - ut i fra hvilke behov man har. Derfor har jeg satt opp en kort oppsummering av de anbefalte skriverne - som hjelp til å velge. Og en gjennomgang av hvilke faktorer man bør tenke på.

 

Som du påpeker med R300, Tdale, så kan det virke som om denne har så dårlig kvalitet på tekst at den ikke duger til denslags.

 

Jeg tar dette poenget, og skal se om jeg kan omformulere noe.

 

Når det gjelder Canon og strekdannelse, Kaksa, står jeg ved mitt ord på dette.

 

Dersom Canon sier at vi er de eneste som har fått dette - ikke tro på alt du hører.

 

Ut i fra en test kan det kanskje virke som om det er et kjempestort problem med strekdannelse - noe det ikke nødvendigvis er.

 

Jeg synes likevel det er viktig å trekke frem de negative sider i testene - hva er ellers poenget? Vi kan jo ikke gå ut i fra at "vi ser streker, men Canon sier at dette egentlig ikke skal være tilfelle - så da skriver vi det ikke".

 

Jeg har testutskriftene liggende her nede, og har snakket med Canon om at de kan komme og se på de. Så får vi se om de gjør det eller ikke.

 

En konklusjon jeg har kommet med er noe slikt som "tendenser til strekdannelse i noen eller flere av testutskriftene".

 

Da kan det være at mange av utskriftene er helt fine, uten en eneste strek.

Mens andre igjen har streker i større eller mindre grad.

 

Noe jeg ofte har opplevd, og som er det vanligste stedet jeg ser streker i utskrifter er mot slutten av utskriften - særlig på A4-utskrifter. Tre fjerdedeler av utskriften eller mer er ok, men det blir streker mot slutten.

 

Jeg har spurt om grunnen til dette, og har fått svar på at dette kan oppstå som et resultat av følgende:

- Papiret støttes under utskriften av skriverens "valsesystem" (mange små gummi- og metallhjul).

- Mot slutten av utskriften "mister" dette systemet noe av grepet på papiret. Dette gjelder særlig på A4-utskrifter, der papiret veier litt.

- Resultatet er at det blir streker mot slutten av utskriften. Det er jo snakk om picoliter og tusener av punkter med blekk som skal fylles - så det er lite som skal til før det synes på utskriftene.

 

Canon argumenterer med at jeg ikke renser dysene ofte nok, eller at det er "noe feil" (forsøker å legge dette på meg).

 

Mitt svar på dette er helt klart og tydelig: Dersom man må rense dysene på en helt flunka ny skriver etter 10-15 utskriftsjobber, eller oftere, for å få et bra resultat - da har produsentene et problem!

 

Det må da kunne forventes at man ikke skal behøve å bruke opp MASSE blekk på rensing av dyser på en skriver til flere tusen kroner? Og blekk er heller ikke akkurat gratis!

 

Man kan si at jeg burde forholde meg til realitetene - at dette er "slik det er". Med andre ord at man må kjøre rens på rens til det ikke blir streker i utskriftene - og godta dette uten videre.

 

På den annen side burde man kunne forvente et bedre resultat ut i fra hva f.eks. Canon sier i sin markedsføring (sakset fra Canon.nos hjemmesider):

 

"PIXMA iP8500 fotoskriver – med Canons eksklusive 8-blekks ChromaPLUS fotosystem – gir profesjonelle fotografer en unik farge- og bildekvalitet i tillegg til høy hastighet".

 

"Den stilige, plassbesparende PIXMA iP4000 lager flotte bilder med laboratoriumskvalitet. Her får du gleden av en fantastisk fotokvalitet med ContrastPLUS som gir bildene dine ekstra dybde og kontrast."

 

Det hadde kanskje ikke vært så "sexy" å tilføye "men bare dersom du renser ofte"...

 

Vel, vel - vi får la dette stå inntil videre.

 

Som dere kan se har jeg i alle fall klare meninger om dette.

 

Nok en gang takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar

Enig i dette med at man jo må påpeke svake sider. Men samtidig er det viktig å huske på at de fleste produkter i bunn og grunn er gode, og at de negative sidene ved dem, ikke er katastrofalt dårlige, noe man ofte kan få inntrykk av når man leser en test av et produkt man ikke har prøvd selv.

 

Tommy

Lenke til kommentar

Hei,

 

det er en vanskelig balansegang, dette her.

 

De fleste produkter er ikke så verst, som et utgangspunkt. Dette skriver jeg da også (i stilen "jevnt over bra i fotoutskrifter, men det er noen ting som trekker ned...").

 

At det lett kan oppfattes som "slakt" er dumt. Det som kan være utfordrende er at jeg også må holde en balanse i forhold til produsentene.

 

Dersom jeg skulle legge for stor vekt på det positive, blir det også feil. Produktene må nesten "klare seg på egne ben" i testing, osv.

 

Noen ganger merker jeg også at jeg liker et produkt godt, på grunn av design eller lignende. Da gjelder det likevel å holde tunga rett i munnen - derfor har jeg visse retningslinjer for testing.

 

Hmmm, får nok fortsette å jobbe med dette, ja.

 

At det som skrives av kritikk kan oppfattes annerledes av ulike lesere, er jo klart.

 

Har jo studert på Blindern - der er mantraet å være kritisk. Så man kan jo si jeg lider litt av et "Blindern-syndrom".

 

He, he

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...