Gå til innhold

Anbefaling av fotoskrivere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessante tester.

En ting jeg er litt nysgjerrig på er dog den kvalitetsmessige forskjellen mellom IP5000 og IP6000. IP5000 har mindre dråpestørrelse mens IP6000 har flere farger så hvordan dette kommer tilsyne i praksis hadde vært fint å få en mening om.

 

Jeg har sett at Canon har en "utskriftstjeneste" som kan brukes for sammenligning, men hvis noen allerede har gjort en sammenligning så rop ut. :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

det er gjort flere sammenligningstester mellom iP4000 og iP5000.

 

Jeg har ikke sett noen konkret test av iP5000 og iP6000D, ej heller foretatt en selv.

 

Det jeg har hørt er at iP4000 og iP5000 veldig like. Blant annet er dette konklusjonen i en test utført av "kollega" Iver Gamme i PCWorld.

 

iP4000 har jeg testet selv, og forskjellene mellom iP4000 og iP6000D er som følger:

- iP6000D har fem farger + sort. Dette gir større fargedybde enn iP5000.

- iP5000 på sin side har tre farger + to sorte tanker. Dette gir vesentlig bedre kontrast.

 

Ellers er iP5000 raskere enn iP6000D, men mangler noe av funksjonaliteten til sistnevnte.

 

Jeg kunne ha tilføyd et par linjer om dette i anbefalingen, men da ville den fort bli veldig lang og detaljert.

 

Håper dette var til hjelp!

 

Fortsatt god førjulstid!

Lenke til kommentar

Hei,

 

hvilke skrivere var det du hadde i tankene?

 

Når vi setter en prisklasse, er det delvis ut i fra de skriverne vi kan uttale oss om - det vil si de vi har testet.

 

Jeg er forøvrig klar over at det er en del skrivere vi må utelate. Vi har for eksempel heller ikke tatt med "fotoskrivere" til under tusenlappen.

 

Det som er noe av utfordringen, er at kravene til informasjonen er annerledes på de dyrere modellene.

 

Jeg har ikke lyst til å kjøre en test av en skriver til mer profesjonelt bruk og "rote meg ut på jordet" eller fokusere på feil momenter.

Det er ting som er viktigere for proffe brukere enn for folk som vil skrive ut hjemme eller til mer semi-profft bruk.

 

For eksempel er "kommunikasjonen" mellom skriverdriverne og Photoshop viktig for denne gruppen. Da blir det fort fokus på bilderedigering. Dette kunne forsåvidt vært veldig interessant, men er samtidig veldig tidkrevende.

 

Inntil videre får jeg bare henvise til andre nettsteder som har testet de dyrere skriverne.

 

Så får vi se hva fremtiden viser.

Lenke til kommentar

Tenkte først og fremst på en skriver som Epson Stylus Photo 2100 som bl.a. gir veldig bra holdbarhet på utskriftene.

 

Det var vel kanskje måten teksten var skrevet på som fikk meg til å undre over hvor de "virkelige" fotoskriverne var, i og med at ordet high-end benyttes i artikkelen. Det ser da ut som man har dekket hele markedet.

 

Hvis dette kun var ment for hobbyamatøren som det fremkommer i innlegget ditt over, så er jeg enig i at dyrere skrivere ikke naturlig faller inn her.

 

Edit :

For eksempel er "kommunikasjonen" mellom skriverdriverne og Photoshop viktig for denne gruppen.

Det er forresten kanskje vel så viktig for hobbyamatøren at skriveren håndterer denne "kommunikasjonen" med bildeprogramvaren slik at bildene har riktige farger og nyanser. De profesjonelle har større forutsetninger for fargebehandling (uansett skriver) enn en amatør har.

Endret av ias
Lenke til kommentar

Hei,

 

problemet vårt er som følger: Vi forsøker å favne litt bredt her. Det er da snakk om alle fra de som kjøper fotoskriver for første gang, via hobbyamatører til oppunder semi-profesjonelle.

 

En del folk vil ha det så enkelt som mulig, og har hverken kjennskap til eller interesse av å sitte med Photoshop.

 

De benytter de medfølgende programmene, som gir gode nok resultater.

 

De du sikter til, hobbyamatørene, kommer i en slags mellomsituasjon.

 

For å dekke deres behov, kunne jeg skrevet en litt annen type tester, som krever grundigere arbeid.

 

Inntil jeg får tid til det, får det være slik det er.

 

Snart er det et nytt år med nye muligheter. Så vi får se hva fremtiden bringer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det mulig å få noe særlig fotokvalitet ut av en laserskriver? Ser at det har kommet en del fargelasere i underkant av 4000 kroner. Har noen vært borti dem?

 

Her er vel holdbarheten også betraktelig lenger? Hva bruker egentlig fotobutikkene? Vannfast blekk?

 

Det ble mange spørsmål her, men jeg begynner å bli lei av at bildene mine blekner, mangler kontrast og ikke takler fukt i det hele tatt.

 

Noen tips? Tar gjerne også noen linker til steder som sier mer om disse tingene.

 

thorandre

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Savner tester av skrivere for A3-format. For meg er det liten vits i legge 3-4k i en skriver som ikke skriver i stort format. Blåtann, Firewire, display, kortlesere o.l. derimot, det interesserer meg mindre. Er det bare jeg som er rar?

 

Omtrent som å kjøpe en el-bil som bare har 60 km rekkevidde.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...