Gå til innhold

SoundStorm 2 på vei?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da stormaskinen min var ute av drift, måtte jeg bruke en AMD-maskin som erstatning. AMD-maskinen hadde et nForce2-Ultra 400 hk med SoundStorm. Bassen sprakte hvis jeg dro den over et visst volum. Lydbildet ble helt grøtete. Det var nesten ikke musikk lenger, men støy. Har også en PPro 200 MHz oppgradert til PII Overdrive 333 MHz med et SB AWE64 Gold lydkort. I FreeBSD gir dette lydkortet bedre lydkvalitet enn SoundStorm. Skjønner egentlig ikke hvordan det er mulig at så mange på forumet har skrytt av denne lydkontrolleren :thumbdown: .

Lenke til kommentar
Soundstorm suger,

Hadde masse problemer med støy, så jeg måtte bruke en audigy kort.

Soundstorm hadde vært bra hvis gutta bak produktet kunne lage en god driver.

Hehe, det er litt morsomt at du klager over drivere, og deretter sier at du gikk for ett creativekort. Har ikke akkurat hatt så mye god erfaring med crative på driverfronten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har 2 maskiner som begge har nForce2 og jeg bruker on-board lyden på begge. Den ene kjører Windows og kjører lyd'en med SPDIF ut til den andre maskin'ens SPDIF input. Den andre maskinen kjører Linux og har et sett med eldgamle høytalere koblet til. Har grei lyd fra begge. Og kjører med siste nvidia drivere på windows og med Intel 8x0 driveren i linux (som oppdager at det er nforce2's ac97 den bruker). Aldri hørt grøtete lyd eller noe slikt.

Endret av johneinar
Lenke til kommentar
Soundstorm suger,

Hadde masse problemer med støy, så jeg måtte bruke en audigy kort.

Soundstorm hadde vært bra hvis gutta bak produktet kunne lage en god driver.

Hehe, det er litt morsomt at du klager over drivere, og deretter sier at du gikk for ett creativekort. Har ikke akkurat hatt så mye god erfaring med crative på driverfronten.

 

AtW

Jeg har i hvert fall ikke hatt problemer med Creative. De fungerer like bra i linux som i Windows, og nå har FreeBSD kommet med støtte for Creative Audigy-kortene også...

Lenke til kommentar
Synes soundstorm (1) var bra jeg :D

Håper soundstorm 2 blir mye bedre, og at de kommer på nforce 4 kortene og ikke "comes in a way I wont expect"...

Hvis du bruker et skikkelig stereoanlegg og drar opp volumet, vil SoundStorm 1 avsløre seg som en svært dårlig lydløsning. Jeg ble dypt skuffet over lydkvaliteten da jeg koblet AMD-maskinen min til stereoanlegget mitt (Electrocompaniet ECI-2+B&W høyttalere).

Lenke til kommentar

Meget positivt dette ja :thumbup:

 

Vedrørende kritikk av SoundStorm, så virker det som noen roter litt her. Jeg bruker selv SoundStorm-lyd hjemme for å se på filmer, og benytter selvsagt den digitale-lydutgangen (S/PDIF out) for Dolby Digital og den gir kjempekvalitet etter min mening. De analoge-lydutgangene er en helt annen historie, for da benyttes heller CODEC'en på hovedkortet, og de fleste hovedkort-produsenter bruker en billig AC97-CODEC fra Realtek (ALC65x). For mer informasjon så se nForce audio FAQ'en:

http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=23721

Q12: If I am using the analog connections am I taking advantage of the Soundstorm's (i.e. the APU's) ability?

 

A: As long as you are using the nvidia drivers the APU will be taken advantage of. The realtek codec in that case is soley being used as a DAC. If you install the realtek drivers then the APU will be bypassed and all effects done using the CPU with the usual limitations (number of voices etc). If you have a board without the APU for now it may be better to make use of the realtek drivers otherwise use the nvidia ones.

 

See this image designed by Doc OC:

 

apu_bandwidth.gif

 

Note: the S/PDIF output can carry other types of signals than the two listed above. Mainly, it can copy any kind of digital audio off a DVD and pass it on unchanged. See Q15 for more info about this.

Q16: Why did Nvidia go with poor realtek codecs on an enthusiast board?

 

A: They didn't. The reference board they originally produced featured a far superior sigmatel codec. The board manufacturers were cost-cutting with the realtek codec. If you want to get around this with your analog speakers see below.

SoundStorm benyttes altså kun dersom man bruker de digitale-lydutgangene, bare så det er helt klart.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Tenkte å opplyse om det snorreh kom med jeg også, men fant ikke riktig quoter...

Topp post snorreh. Håper folk skjønner.

 

En annen ting: Er det ikke slik at merkenavnet SoundStorm kun ble lisensiert når Dolby hadde sertifisert løsningen? Var jo mange hovedkort som brukte nForce-2 lyden og ikke ble markedsført som "med SoundStorm" mens andre fremmet det veldig (min Abit NF7-S v2.0 f.eks.)

 

Og enda en ting:

Finnes det noen hovedkort som ble solgt/selges som bruker sigmatel codec'en?

Har ikke sjekket hva som er på NF7-S'en min, men bruker heller ikke codec'en på den.

Lenke til kommentar
Soundstorm suger,

Soundstorm hadde vært bra hvis gutta bak produktet kunne lage en god driver.

Disse utalelsene henger ikke på greip! :nei:

Det er ikke Soundstorm som er problemet, men de som har hatt problemer skyldes det som regel driverfeil/feile innstillinger i NV-mixer.

Har selv ikke opplevd noe problemer med Soundstorm, untatt en gang da jeg tullet for mye med innstillingene i NV-mixer.(+ en dårlig driver for ca. 1 år siden)

Lenke til kommentar
Det jeg synes var noe underlig var det at de påstår at vanlig PCI ikke er kjappe nok for deres løsninger? Rart da at det funker fint som blekk på de aller fleste høyt profesjonaliserte lydkort.

Og hvor mange lydkort vet du om som encoder Dolby Digital 5.1 i realtime over PCI bussen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...