Gå til innhold

Dual-Opteron mini-PC i produksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm... Er det bare meg, eller er dette en total feilvurdering av markedet? De fleste som kjøper barebone er vel interessert i å bruke den som multimediaboks? Denne må vel i tillegg bråke en del?

 

Eller kanskje det er på tide å sette opp sin egen personlige rendringsfarm i klesskapet :hmm:

Lenke til kommentar
Hmm... Er det bare meg, eller er dette en total feilvurdering av markedet? De fleste som kjøper barebone er vel interessert i å bruke den som multimediaboks? Denne må vel i tillegg bråke en del?

Støy'en skal jeg ikke si noe på, men kraftig pc i et lite format er jo ideelt som arbeindsstasjon. Der trenger man max 1 hdd og et optisk drev </norsk-mode>, men plenty memory og man får aldri nok CPU kraft. Det at man får SLI gjør disse dugende i flere marked (spillutviklere etc.). Men tror kanskje IWill og de ikke er helt de rette levernadørene som bør statse på slike enheter. Kanskje mer produkter fra de "store." (såklart OEM levert fra IWill og de, men...)

Lenke til kommentar
Hmm... Er det bare meg, eller er dette en total feilvurdering av markedet? De fleste som kjøper barebone er vel interessert i å bruke den som multimediaboks? Denne må vel i tillegg bråke en del?

 

Eller kanskje det er på tide å sette opp sin egen personlige rendringsfarm i klesskapet :hmm:

Jeg leste en test av denne boksen for lenge siden, og det virket som om kjøleløsningen var lettere genial: En heatpipe på hver CPU som trekker varmen bort til bakkanten av kabinettet, der viftene trekker luften ut gjennom en ganske spesiell kjøleribbe. Etter det jeg husker, var støynivået ganske lavt. Det kan selvsagt hjelpe enda mer med low-voltage Opteron, som også støttes. Men jeg tviler på at det er så lurt å plassere en haug med sånne maskiner i klesskapet.

 

Når det gjelder marked, kan jeg bare si at jeg har lyst på en selv. Liten, pen og kjapp maskin med alt jeg trenger.

Lenke til kommentar

Dette kan jo også være et godt alternativ for bedrifter, ikke bare som den ultimate spillmaskin. Ser for meg nytten av en slik en her hvor klientene ikke trenger så mye lagringsplass, men bra prosessorkraft og høy grafisk ytelse.

 

Hadde jeg ikke trengt flere disker og kortplasser, kunne en slik boks absolutt ha vært et alternativ som privat-PC

Lenke til kommentar
Hmm... Er det bare meg, eller er dette en total feilvurdering av markedet? De fleste som kjøper barebone er vel interessert i å bruke den som multimediaboks? Denne må vel i tillegg bråke en del?

 

Eller kanskje det er på tide å sette opp sin egen personlige rendringsfarm i klesskapet :hmm:

de fleste som kjøper barebone kjøper er bare ute etter en liten og lekker pc. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har litt vondt for å se for meg hvem som vil ha en Opteron (eller Xeon) maskin uten et sett med kraftige disker. Gjerne SCSI og/eller RAID. For ikke å snakke om et ordentlig skjermkort. Da begynner vi å snakke 500W PSU som minimum og langt mer plass enn det du får inni den boksen der.

 

Det eneste _jeg_ ser for meg at den der kan brukes til er slik ibrotha nevnte, renderingsfarm. Billigere enn rack og omtrent samme tetthet. Det finnes faktisk en "supercomputer" som er bygd opp av gigabit ethernet og et par hundre Shuttle Xpc maskiner. Tror de brukte P4 eller.no

 

Begrensa hvor superduper clusteret blir når en bruker GbE, men til rendering er det "fett nok". Rendering er nemlig ekstremt enkelt å parallellisere.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Var jo en lekkerbisk det da, men jeg syntes det var 2 ting som er helt bannale.

 

Halefinnen som er bak oppaa boksen, er dette et barebone system som skal fly eller?

 

Den andre tingen er alle kontaktene som er i fronten, disse kunne godt ha vert skjult paa en bedre maate, eller gjore som Shuttle, plassere disse paa siden.

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Men, en ting som lover bra er jo kjølingsteknologien da. Jeg mener, klarer de folka å kjøle ned et slitk monster av en SFF maskin, så burde de lett ha kunne solgt patentet til AMD og Intel for deres nestegenerasjonsCPUER.

 

Jeg kunne personlig ha tenkt meg en slik en, men det vil i så fall bli som dedikert spillemaskin, så bruker jeg hovedmaskinen min til alt annet.

Lenke til kommentar
Hmm... Er det bare meg, eller er dette en total feilvurdering av markedet? De fleste som kjøper barebone er vel interessert i å bruke den som multimediaboks? Denne må vel i tillegg bråke en del?

 

Eller kanskje det er på tide å sette opp sin egen personlige rendringsfarm i klesskapet :hmm:

Må si meg enig. Du skal jo ikke buke en stuemaskin til å være server, eller til å redigere film til tusen. De skal være små, stille og akkruat passe krafige.

 

Synes det er litt skivebom. Og den vil uansett være varm som helvete på en varm dag.

Lenke til kommentar
Jeg har litt vondt for å se for meg hvem som vil ha en Opteron (eller Xeon) maskin uten et sett med kraftige disker.

Her på jobben har en del folk maskiner som ikke trenger så mye plass da all lagring allikevel foregår på server. Setter man inn én SCSI-disk i en slik boks, kan man få disse opptil 147GB og det holder til å kjøre mye. De fleste her som kjører tunge ting har hatt mer enn nok plass på en 18GB SCSI på de arbeidsstasjonene som brukes. Derimot trenger de bra med minne, cpu og skjermkort.

 

Jeg har troen på en slik liten boks om man bare er villig til å prøve den i et produksjonsmiljø. Må være deilig med et relativt stille boks som tar liten plass og yter mye (forsto at denne er relativt stille)

Lenke til kommentar

Bilde av den røde versjonen

 

Kunne tenkt meg en slik selv, men er nok mildt sagt overkill til meg. Sitter fortsatt på en XP 2100+ (dog overklokket til 2,2GHz med slapp luftkjøling). Barebone frister, vil ha bort mitt store, støyende Chieftec Bigtower.

 

Største minus med SFF? Dårlig plass til disker. I mitt tilfelle (og sikkert for mange andre) er dette en lett løsning på: En stillegående server som tar for seg lagring av ting og tang man ikke trenger høy ytelse for å få til å fungere bra (filmer, musikk osv.)

Lenke til kommentar

Angående kjøling, hva om det brukes kanaler til å suge luften ut, da mener jeg slanger som dekker socketen helt ned til hovedkort. Dette burde være effektivt.

 

Når det blir SLI kan vel kortene plasseres på hver sin side av kassa, men en grill i side dekslet som gpu vifta kan ta frisk luft ifra.

 

Ekstern PSU!?

 

Hadde vært konge å hatt en slik über kraftig XPC! :D

Endret av JuBaLoN
Lenke til kommentar
Hmm... Er det bare meg, eller er dette en total feilvurdering av markedet? De fleste som kjøper barebone er vel interessert i å bruke den som multimediaboks? Denne må vel i tillegg bråke en del?

 

Eller kanskje det er på tide å sette opp sin egen personlige rendringsfarm i klesskapet :hmm:

Jeg skal kjøpe Barbone før TG. Blir litt kjedelig å ta med et stort midi-tower og skjerm osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...