Gå til innhold

Omtale av Sid Meier's Pirates! (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er litt usikker på om det er like mye sjarm fortsatt. Brukte en gang hele sommeren på å spille Pirates på C64 og senere på Amiga. Pugging av byer i karibien.......

Pirates Gold på PC var jo greitt nok, men begynte å få følelsen av at det var litt for enkelt :)

Får vel gi denne nye versjonen en sjanse.

Lenke til kommentar

Genialt spill, rett og slett. Spilte det første spillet på Amiga en gang i tiden (genialt bra grafikk), og skaffet meg Pirates Gold når jeg etterhvert fikk meg "skikkelig" PC. Dette spillet skuffet meg ikke det minste; nydelig grafikk når man kjører rundt i karibien på skipet, samtidig som man har den tegneserieinspirerte grafikken ellers.

 

En annen ting er at spilleren forandrer seg etterhvert som han blir eldre, noe som er veldig tydelig i sverdkampene. Selvsagt noe man kan forvente i dagens spillverden, men uansett en interessant detalj :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Er enig i at nok dette spillet fikk såpass bra score pga nostalgiske følelser.

 

Spilte selv detet spillet i dagesvis på slutten av 80-tallet på c64 .. Minnes at jeg verken hadde kart eller manual - og copyprotection var jo et historisk quiz som man måtte svare rett på hvis ikke startet man omtrent uten menn på ei bitte lita skute.

 

Har også mitt egetproduserte kart bestående av ca 10 a-4 sider teipet på veggen -

Lagd med flid og tålmodighet.

 

Det var da et genialt spillkonsept - Og jeg må innrømme at jeg var veldig skeptisk når jeg fikk beskjeden om at det skulle lages en moderne versjon.

 

Men etter å ha prøvd det nå i noen timer (de bare fòr avsted) er iallefall min konklusjon at den gode gamle følelsen fortsatt er der . og med veldig stilig musikk/lydeffekter og grafikken er jo god så ser jeg fram til å spille dette masse :)

 

Fikk faktisk en "The Secret of Monkey island" feeling :)

 

Kanskje vi kan håpe på en skikkelig remake av den og Le chuck's revenge også :)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Kjøpte endeleg denne nyversjonen for nokre dagar sidan. Må seie eg sit med litt blanda kjensler. På den eine sida har dei lagt inn ein del nye ting (t.d. gjenstandane og dei andre piratane), fiksa og forbetra ting som ikkje funka heilt i originalen (spesielt angrep på byar frå land), og gjort grafikken ein del meir avansert. På den andre sida har dei gjort ein i mine auge ganske alvorleg feil: Spelet er ALTFOR lett. Har spelt igjennom det ein gong no, klarte å få maks på nesten alt: Hadde alle gjenstandane, maks på rikdom, maks på romanse, maks på hevn, teke alle dei andre piratane, alle piratskattane, redda heile familien, hertug i tre av fire land (alle unntatt Spania). Det einaste eg mangla litt på var dei store skattane, hadde kun teke to av dei. Likevel, guvernør på første forsøk...og eg trur ikkje det er BERRE fordi eg hadde erfaring med gamle Pirates. Spelet er altfor lett på mange område. Det aller viktigaste er vel sverdkampane. Om det faktisk hadde gått an å tape ein sverdkamp hadde eg nok hatt meir problem. Å erobre byar er òg mykje enklare, i originalen var der enkelte byar som ikkje gav seg sjølv om du rana dei gong etter gong. Den einaste måten å ta dei på, var å ha ein svært stor hær, so stor at du kunne få problem med å unngå mytteri. Men her var det berre å angripe eit par-tre gongar, so stakk guvernøren av.

 

Er eg den einaste som synast at Firaxis hadde ein grov skivebom med vanskegrada på dette spelet?

 

Kay

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...