Gå til innhold

TEST: 16x DVD-duell: NEC møter Samsung


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det virkelig sånn at noen DVD-brennere ikke klarer å lese enkelte plater i det hele tatt? (Thatswrite eller hva det nå var) Synes dere ikke det er alt for dårlig? Hadde jeg kjøpt meg bil og det hadde viste seg at den kun kan kjøres på 50% av veiene så hadde jeg blitt mektig forbannet og levert tilbake bilen. Godtar folk virkelig slike feil når det gjelder DVD?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Samsung TS-H522B har jo dårligere spesifikasjoner på Lesing/skriving av alle formater, i tillegg koster den mere...

 

Tror resultatet hadde blitt et helt annet om dere hadde brukt media som støtter max hastighet på brennerne, å ikke gamle slitene 4x DVD og 16x CD plater...

 

That's Write og PRINCO er jo nermest ubrukelige :innocent:

Lenke til kommentar

Må virkelig beklage og si at denne testen ble jeg ikke videre imponert over :(

 

For det første: 16X duell, men uten media som klarer dette?

 

Så kommer det store spørsmålet om hvordan kvaliteten blir på de forskjellige media i disse enhetene. Det bryr meg veldig lite hvorvidt den ene er 5 sekunder raskere på oppstart, eller om det går et minutt raskere å brenne dersom kvaliteten på resultatet ikke er bra. Dette er vel egentlig det vikitgste aspektet ved en slik test, men det blir det ikke tatt hensyn til her. Og forsåvidt ikke i de aller fleste andre tilsvarende testene jeg har lest heller. Dette syns jeg personlig er ganske sørgelig, for vi får ikke vite hvordan brenneren takler de forskjellige media som er tilgjengelig på markedet.

En brennt plate kan være lesbar på nåværende tidspunkt, men samtidig inneholde så mange kritiske feil at den fort blir uleselig, selv med meget pen bruk og oppbevaring. Slikt kan bare avsløres ved en grundigere test der PI-errors/failures og PO-failures blir analysert.

 

:)

Lenke til kommentar

Det kommer nok en retest av disse to brennerne, med PI Errors, PI Feil og Jitter feil test.

 

Noterer til vurdering alle forslag til tester som bør/kan droppes og tester som bør være med. Desverre er det ikke kapasitet til å gjøre de alle tester på alle plater så et valg må gjøres.

 

Det stemmer nok at ikke alle DVD-plater kan puttes i vanlige DVD-spillere om dette er pga. brenning, platen eller spilleren er litt uviss, men mye taler for at nyere spillere av bedre kvalitet leser brente plater bedre. Vi har heller ikke mulighet til å "modde" produktene på noen måte dvs vi tester slik de er levert.

 

Det er heller ikke mulig å teste en plate i alle tenkelige avspillings enheter.

 

At testen er tittelert med 16x duel... blir nok litt feil, men ikke helt feil. Det er riktig nok brennere som skal klare 16x på DVD+R-plater, men det var ikke i handel/tilgjengelig når testen ble gjort. Det er først den senere tiden 16x media er lager vare hos forhandlere.

 

Vi håper å kunne kjøre en rask test med 16x media så snart vi har det tilgjengelig.

 

Takker for konstruktiv kritikk for å gjøre testene så relevante som mulig.

Lenke til kommentar

Av kapasitets hensyn må vi velge noe plater, vi prøver å velge de platene som har størst salgs potensiale med hensyn til pris per. plate.

 

Personlig: Jeg kjøper ikke 16x DVD-plater til 10-20kr stk (spindel el. jewel) Når jeg kan kjøpe 4-8x plater til 3-5kr stk.

Så mye betyr ikke de ekstra x-ene, da er det heller kvaliteten på platen/brenningen som betyr noe.

Lenke til kommentar
Er det virkelig sånn at noen DVD-brennere ikke klarer å lese enkelte plater i det hele tatt? (Thatswrite eller hva det nå var) Synes dere ikke det er alt for dårlig? Hadde jeg kjøpt meg bil og det hadde viste seg at den kun kan kjøres på 50% av veiene så hadde jeg blitt mektig forbannet og levert tilbake bilen. Godtar folk virkelig slike feil når det gjelder DVD?

Det kommer litt an på hvilken standard veien holder jeg klager ikke på Porchen siden jeg ikke kan kjøre i "skauen" med den. forstår hva du, mener :-)

 

Tror ikke det var problemer med noen av brennerne og lesing, men andre enheter klarte ikke alle plater.

Lenke til kommentar

Jeg kan godt være enig i at det kunne vært fokusert bedre på brenning og brennekvaliteten, vi kommer i senere tester ikke til å vurdere lese-ytelse og CD-egenskapene så mye. Det blir da fokusert å brenne kvaliteten spesielt med de raskeste hastighetene, men som nevnt tidligere må vi velge plater etter pris kontra kvanta og pris per. enhet (plate)

 

Hvor mange betaler 10-ganger så mye for å kunne brenne i 12-16x mot 4-8x. Jeg kan ikke forstå prisen diferansen kan forsvares. (viser til tidligere post)

Lenke til kommentar
I en fremtidig test vil jeg se LiteOn sin 16X brenner, har planer om å kjøpe den da den koster mindre en Nec 3500A

Men er heller ikke like bra :cool:

 

vet ikke hvordan den LiteOn 16x brenneren er, men jeg kjenne mange som hadde 8x utgaven, har aldri sett så masse ødelakte plater før.

 

Det er greit å kjøpe billig, men det må da vere litt kvalitet i det?

 

hvorfor er det så vanskelig å bestemme seg, kjøp Nec, billig å bra... :innocent:

Lenke til kommentar

Sier meg enig med at brennekvalitet bør være et viktig argument, men her er ofte at det er stor individuel forskjell på billigplater, eller jalla plater som eg kaller de.

Thats write har så mange ulike produsenter av platene sine, at i en pakke jeg hadde på 25 plater var de laga på 6 forskjellige fabrikker. Den pakken var det og 50% av platene som det ble lesefeil på etter brenning. :mad:

Etter det har eg aldri kjøpt ThatsWrite. :-) Da er det bedre å kjøpe plater til dobbel pris som har 99% feilfri brenning. (Totalt sett blir det samme pris) :D

 

Poenget mitt er at det er rimelig vanskelig å gi en skikkelig testdet vil ta mye tid og mange plater å teste på, en bør og ha mange ulike produsenter av platene. Noen brennere brenner veldig bra på et billig merke, mens andre brenner bra på et annet.

Jeg kjører alltid lesetest på alle plater jeg lager, med DVDInfoPro eller ved å kopiere hele plata inn igjen på disk. Dette gjør jeg med en annen DVD leser, slik at jeg ungår at DVD brenneren leser godt sine egne brente plater.

Dette blir mye ekstra tid for å lage en plate, men jeg tar ikke sjangsen på at familefilmen fra sommeren 04, ikke er kopierbar. Jeg tar og alltid minst 2 kopier på ulikt merke, den ene går i arkivskapet mens den andre blir brukt.

 

Savner en skikkelig test av ulike plater som finnest i butikkene våre, det hadde vært skikkelig herlig å få en skikkelig overskit. Hvor platene er laga, pris, kvalitet på brenning, lesbarhet etter 1min, 1 uke, 1måned osv. (lengre en en måned blir litt uaktuelt for når testen blir pulisert så er ikke platene i salg lengre).

Da kan en jo vurdere om de dyre platene er bedre og vert pengene iforhold til de dyre.

Eg ting jeg synst er vesentlig er utskrift kvalitet på ulike print plater.

Gikk bort fra Verbatim pga dårlig "matt" overflate på deres print plater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...