Gå til innhold

VIA med DualGFX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis man likevel ikke skulle få brikkesettet til å fungere med SLI, har VIA fremdeles et lite håp. Det er f.eks. godt mulig at man kan fått til et samarbeid med ATI om en teknologi som kan konkurrere mot NVIDIAs SLI. 

Ytterst forvirrende om dette er SLI eller ikke... :hmm:

Edit: Det er ikke bare å sette inn to skjermkort. Der er en bøyle over kortene som skal passe (kobler dem sammen). I tillegg såg det ut til å vær en "lask" på hovedkortet som må snues ved kjøring av SLI.

Men såklart ATI kommer med sin løsning...

Kjøring av to skjermkort samtidig er gammelt og har "ingenting" med SLI å gjøre.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Dette var vel den mest surrete lanseringen jeg har sett på en stund.

Selskapet vet jo ikke selv hva, hvis noe i det hele tatt, de lanserer.

 

"Kjøp dette kortet! Med 30% sannsynlighet kan du kjøre SLI med Nvidia-kort på det. Hvis ikke, kan du med 10% sannsynlighet kjøre ATI SLI med det! Uansett må vi bare bruke et halvt år etter at du har kjøpt det på å tweake drivere til begge deler."

Lenke til kommentar

Mener å ha sett SLI kjøre på dual Xeon rigger (med Intel brikkesetter) så at manglende støtte for Nvidia kort i SLI er vel mest sannsynlig et VIA issue, og ikke Nvidia.

 

Uansett, VIA hovedkort appelerer i hovedsak til brukere med (stramme) budsjetter, kan ikke helt se for meg å kjøpe et VIA hovedkort (å spare noen hundringser i forhold til konkurrentene) for så å kjøpe skjermkort til 6-8 tusen kroner :roll:

Lenke til kommentar

Haha, stakkars VIA! Dette blir jo ett skandale kort for sure.

 

"vi har ett kort med 2x PCIe som ingen kan bruke"

 

Joda, dette ser lyst ut. Pluss på med usedvanlige gode chipset kvaliteten til VIA i tilleg, og man har en vinner. :whistle: IRONI :whistle:

 

Men med en PCIe 16x og en PCIe 4x, da blir det vel veldig skeiv load mellom korta??

 

Tviler på om dette chipsetet blir noe særlig solgt.

 

Det blir nok Nforce 4 SLI på meg ja! :w00t:

Lenke til kommentar
Mener å ha sett SLI kjøre på dual Xeon rigger (med Intel brikkesetter) så at manglende støtte for Nvidia kort i SLI er vel mest sannsynlig et VIA issue, og ikke Nvidia.

Det stemmer at NVIDIA har demonstrert SLI på Xeon under IDF tidligere i år, men Intel tilbyr ingen brikkesett som støtter SLI ennå (iallefall ikke offisielt). Det kan forøvrig endre seg som følge av krysslisenseringsavtalen de nettopp har inngått seg immellom, men inntil videre så vil SLI bare fungere på nForce4-plattformen:

http://trustedreviews.com/article.aspx?art=868

VIA claims that its implementation is technically capable of supporting SLI, it unfortunately doesn’t work at this time. The reasons for this aren’t fully clear at the moment, but it’s possible that nVidia has ensured that for now at least, SLI will only work on one of its own nForce4 SLI boards. VIA’s stance is that even without SLI, having two graphics cards will still bring benefits to both gamers and other PC users, as it means that you can use up to four displays. In addition, were a competing graphics card company, say for example ATI, to produce a competing solution to nVidia's SLI, VIA’s DualGFX boards would be very likely to work.

Hovedkortet som var avbildet var forøvrig for dual Opteron (sokkel 940), men VIA demonstrerte også et DualGFX-hovedkort for sokkel 939:

 

868-dualgfx.jpg

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Mener å ha sett SLI kjøre på dual Xeon rigger (med Intel brikkesetter) så at manglende støtte for Nvidia kort i SLI er vel mest sannsynlig et VIA issue, og ikke Nvidia.

Det stemmer at NVIDIA har demonstrert SLI på Xeon under IDF tidligere i år, men Intel tilbyr ingen brikkesett som støtter SLI ennå (iallefall ikke offisielt). Det kan forøvrig endre seg som følge av krysslisenseringsavtalen de nettopp har inngått seg immellom, men inntil videre så vil SLI bare fungere på nForce4-plattformen:

Intels offisielle støtte for SLI er ikke særlig viktigere enn offisiell støtte for f.eks overklokking spør du meg. Intel tilbyr brikkesett med tilstrekkelig med PCIe lanes, derfra er det opp til hovedkort produsentene å velge hvordan disse skal benyttes. Om man kjørere 16+16, 16+4 eller 8+8 har jeg en følelse av at egentlig ikke spiller stor rolle, hvis vi ser på f.eks hvor bra P-M maskiner scorer i gaming, med kunn 4X AGP så tror jeg vi kan ta det som et hint på at 256MB+ skjermkort egentlig ikke er så sensitive for båndbredde lenger.

 

Om VIAs implementasjon blir noe dårligere (ytelsemessig) enn Nvidias eller Intels aner jeg ikke, men som ellers i dataverden tror jeg vi snakker om "målbare" forskjeller, ikke "merkbare" ;)

 

Når det er sagt så må det legges til at jeg personlig er grunnleggende skeptisk til alt av VIA produkter og ville neppe gitt et VIA kort en sjanse om jeg så fikk det gratis :whistle:

Lenke til kommentar
Når det er sagt så må det legges til at jeg personlig er grunnleggende skeptisk til alt av VIA produkter og ville neppe gitt et VIA kort en sjanse om jeg så fikk det gratis :whistle:

Hehe, kunne ikke sagt det bedre selv. Ville egentlig ikke hatt ett VIA kort om jeg hadde fått det kasta etter meg!

Skulle hatt penger får å bruke noe sånt!

Lenke til kommentar

Er veldig forvirra nå...hva var det de langserte?

 

Et kort som støtta nv SLI? Et kort som støtta ati multirendering(var det ikke hva de kallte det?)? Et hovedkort som lar deg bruke 2 vilkårlige skjermkort? Et hovedkort som lar deg kombinere to skjermkort fra en levrandør? Et hovedkort som lar deg kombinere to like skjermkort for å få en ytelsesøkning?...

 

Og hvordan ytelseforbedringer kan vi se?

 

Men fint å se at de har kalrt og få en løsning som lar deg bruke alle 4 skjermutgangene...dog dette støtter jo ikke sli da :ermm:

 

veldig forvirra nå :dontgetit:

Lenke til kommentar
Intels offisielle støtte for SLI er ikke særlig viktigere enn offisiell støtte for f.eks overklokking spør du meg. Intel tilbyr brikkesett med tilstrekkelig med PCIe lanes, derfra er det opp til hovedkort produsentene å velge hvordan disse skal benyttes.

Greit nok, men i praksis betyr det at kun nForce4-plattformen støtter SLI. Intel er derfor i samme "dilemma" som VIA her.

 

Om man kjørere 16+16, 16+4 eller 8+8 har jeg en følelse av at egentlig ikke spiller stor rolle, hvis vi ser på f.eks hvor bra P-M maskiner scorer i gaming, med kunn 4X AGP så tror jeg vi kan ta det som et hint på at 256MB+ skjermkort egentlig ikke er så sensitive for båndbredde lenger.

Ja, med masse minne på skjermkortene så er behovet for mer båndbredde på bussen egentlig bortkastet. Antakeligvis ville AGP2X være nok, selv til dagens mest krevende skjermkort. Jeg ser først og fremst på PCI-E som en erstatter for PCI-kort, for der kan den representere en merkbar fordel som f.eks. SCSI-kort og TV Capture-kort.

 

Om VIAs implementasjon blir noe dårligere (ytelsemessig) enn Nvidias eller Intels aner jeg ikke, men som ellers i dataverden tror jeg vi snakker om "målbare" forskjeller, ikke "merkbare" ;)

 

Når det er sagt så må det legges til at jeg personlig er grunnleggende skeptisk til alt av VIA produkter og ville neppe gitt et VIA kort en sjanse om jeg så fikk det gratis :whistle:

VIA er faktisk flinkere enn Intel til å integrere ting i sine brikkesett, men siden de fokuserer mest på pris så finner man ikke disse løsningene i så mange høy-ende hovedkort. Det finnes selvsagt unntak, så jeg har ingen problemer med å anbefale VIA-brikkesett idag. Engang dårlig betyr ikke alltid dårlig vet du, for det er ikke tvil om at VIA sine brikkesett har blitt vesentlig bedre kvalitetsmessig idag enn for noen år siden noe også testene på Hardware.no viser.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Intels offisielle støtte for SLI er ikke særlig viktigere enn offisiell støtte for f.eks overklokking spør du meg. Intel tilbyr brikkesett med tilstrekkelig med PCIe lanes, derfra er det opp til hovedkort produsentene å velge hvordan disse skal benyttes.

Greit nok, men i praksis betyr det at kun nForce4-plattformen støtter SLI. Intel er derfor i samme "dilemma" som VIA her.

...

VIA er faktisk flinkere enn Intel til å integrere ting i sine brikkesett, men siden de fokuserer mest på pris så finner man ikke disse løsningene i så mange høy-ende hovedkort. Det finnes selvsagt unntak, så jeg har ingen problemer med å anbefale VIA-brikkesett idag. Engang dårlig betyr ikke alltid dårlig vet du, for det er ikke tvil om at VIA sine brikkesett har blitt vesentlig bedre kvalitetsmessig idag enn for noen år siden noe også testene på Hardware.no viser.

I praksis betyr dette at Intel sier vi leverer chipsetter med opptil 24 PCIe kanaler - bruk dem som dere vil. Intel kort med to spor som støtter "x16 formfaktor kort" har like mye offisiell støtte for SLI som de har støtte for et tilfeldig x1 kort. Intel validerer ikke hvert enkelt kort fra alle produsenter (det gjør ikke Nvidia heller).

 

Det er litt galt, VIA's firewire, USB, LAN, IDE og S-ATA kontrollere anses ikke for å være i klasse med Intel. Envy-lyd divisjonen deres er kjøp opp (ikke egenviklet) men er etter min mening i fritt fall, har selv et Envy kort, og har enda ikke klart å finne en (VIA-)driver til det som ikke sliter med volum-, hibernation- eller andre issues :hrm:

 

VIA har sikkert blitt bedre over årene men de ligger etter min mening langt etter Intel, halvt/et år etter med S-ATA, PCIe ligger et halvt år etter og Azalia lyd mangler enda. Gigabit på VIA kjører vel enda på PCI buss?

Det eneste de intregrerer som Intel mangler er Firewire kontrollerene (har en VIA-sak i MSI 875P kortet mitt), men den er så håpløs (brukt mot DV-kamera og disk) at jeg har måttet ty til USB eller Abit's kort, med Texas chip.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...