Gå til innhold

World of Warcraft-lanseringen en suksess (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hehe.. gå og les forumene.. De er alt annet enn imponerende for øyeblikket.

 

Blizzard har STORE problemer med serverene / stabiliteten. De har allerede tatt ned 4 servere i minst 2 dager fra nå.

 

Titusenvis av spillere er frusterte, og spammer forumene med mer eller mindre latterlige poster

 

Sånn som tingene ser ut nå, - serverne har Queues, der du står i KØ for å logge deg inn i flere timer i strekk, for å så kræsje etter 5 minutter og stå i kø igjen i enda flere timer, er lanseringen ikke akkurat en suksess, annet enn at mange har kjøpt spillet.. kanskje FOR mange.

Endret av Balderac
Lenke til kommentar

Det kan virke som om Blizzard har undervurdert interessen for WoW. Pressemeldingen i forbindelse med signups på open beta kan iallefall tyde på det (da 500.000) meldte seg på i løpet av under 24 timer.

 

Problemet med køer er helt klart reelt, men vil løse seg når flere servere er oppe og spillere finner seg i å ikke kunne spille sammen med hele "guilden" fra et annet spill.

 

At Blizzard i tillegg har et langt mer alvorlig problem med sine databaseservere er mer bekymringsfullt. Dette skaper noe som blir kalt "loot-lag", og er virkelig plagsomt.

 

Lanseringen har ubetinget vært en økonomisk suksess for Blizzard, men om det blir det på sikt gjenstår å se...

Lenke til kommentar

Hei, Genesis.

 

Serverene var stabile mesteparten av tida i alle BETA'ene. Jeg har prøvd både Guild Wars og WoW ganske mye, og jeg tror jeg kan med god samvittighet at du vil ha det mye mere gøy i WoW enn Guild Wars.

 

Europa lanseringen vil nok bli mye glattere enn USA lanseringen, da de vil ha lært mye av den. I tillegg vil nok ikke "alle" prøve å joine EN av 40 servere slik som i USA.

 

Uansett.. Guild Wars var et OK spill.. Litt masete og "single player" aktig. WoW er mye artigere.. I mine øyne.

 

Jeg har spilt eller BETA testet 95% av alle MMORPG's som er utgitt de siste 6-7 årene, og WoW er den beste og mest stemningsfulle MMORPG'en jeg har prøvd til dags dato.

 

Så jeg anbefaler at du iallefall PRØVER WoW :-) Hvis du kjenner noen som har kjøpt Collectors Edition, har de kanskje en CD-Key til overs til deg :-) Da slipper du faktisk å kjøpe spillet.

Endret av Balderac
Lenke til kommentar
Serverene var stabile mesteparten av tida i alle BETA'ene.

 

Lootlaggen var der de siste 3 ukene av åpen Beta. Så at den fremdeles er der etter lansering tyder jo på at de *ikke* klarte å finne ut hva det var. På forsiden av hjemmesiden deres står det også at dette er ett fenomen uavhengig av serverbelastning, noe jeg påsto i alle de 3 ukene jeg testet (og ble flamet hardt for det siden Blizzard er guder og ikke gjør feil).

 

Det er åpenbart at den uken de stengte betaen før release ble brukt til å implementere mekanismer for stenge ute ett stort antall brukere de første timene (for det er køene deres) og så krysset de fingrene for at lootlagen forsvant i samme slengen.

 

200000 er imponerende første dag. Samtidig er dette tidenes mest forhåndsomtalte mmorg. Ser ikke bort fra at vi her snakker om salgstall opp under Lineage 2. Så høyt som Linage 1 tviler jeg på at de kommer, til det er konseptet med mmorg (og tiden det krever) for spesielt.

 

Er også usikker på om de faktisk er klar over interessen utenfor USA. Og at vi dermed får en europalansering med altfor få servere. Der beta-serverene ligger i dag er det vist nok ikke noe ytelse å rope hurra for.

 

En annen ting som kan skje er at de ikke klarer å holde mengden av content oppe. Det blir ikke noe problem for de som spiller mindre enn 10 timer i uken, men ett veldig stort antall spillere (kanskje spesielt de som spiller mmorpgs fra før) vil brenne innhold i ett tempo det er umulig å holde følge med. Regner med vi har de første "where is the high level content" postene i god tid før EU-release. Om de ikke dukker opp er det bare å løpe og kjøpe ;)

 

En salgsmessig suksess, en alt annet enn stabil lansering, det er min konklusjon.

 

Det er uansett ett veldig bra spill. Om det ikke varer mer enn en gratismånden innholdsmessig er det fremdeles verdt pengene. Spill-messig er det skremmende likt Eq2. Begge er solide spill og benytter seg av mye de samme mekanismene. WoW er enklere å komme inn i og krever ikke fult så mye av datamaskinen din. Eq2 virker litt dypere, har bedre grafikk, men krever en veldig bra PC. Er også sikker på at wow-samfunnet vil bruke en del tid på å sette seg. Eq2 er til nå nesten utelukkende spilt av erfarne mmorg-spillere. De kan de uskrevne reglene som vokser frem i all mmorgs.

Lenke til kommentar
Lootlaggen var der de siste 3 ukene av åpen Beta. Så at den fremdeles er der etter lansering tyder jo på at de *ikke* klarte å finne ut hva det var.

 

Nåja, de vet hva som forårsaker den: Databaseserveren, som ser ut til å være den samme pr 4. Servere eller noe slikt. Det de ikke ser ut til å vite, er hvordan de skal fikse det.

 

Det er åpenbart at den uken de stengte betaen før release ble brukt til å implementere mekanismer for stenge ute ett stort antall brukere de første timene (for det er køene deres) og så krysset de fingrene for at lootlagen forsvant i samme slengen.

 

Queues ble faktisk implementert i siste del av BETA'en, og er en uting. Du kan bare ikke stenge folk ute fra serverene i en MMORPG, uholdbart !

 

Er også usikker på om de faktisk er klar over interessen utenfor USA. Og at vi dermed får en europalansering med altfor få servere. Der beta-serverene ligger i dag er det vist nok ikke noe ytelse å rope hurra for.

 

De må jo ha fått en pekepinn når de så hvor mange som joina EU BETA'en.

 

 

En annen ting som kan skje er at de ikke klarer å holde mengden av content oppe. Det blir ikke noe problem for de som spiller mindre enn 10 timer i uken, men ett veldig stort antall spillere (kanskje spesielt de som spiller mmorpgs fra før) vil brenne innhold i ett tempo det er umulig å holde følge med. Regner med vi har de første "where is the high level content" postene i god tid før EU-release. Om de ikke dukker opp er det bare å løpe og kjøpe

 

WoW har mer enn nok content til å vare mye lengre enn en måned. Du har Tradeskills(profession), og nok av klasser å prøve hvis du blir lei av en av de. I tillegg har du jo Instances, Epic items etc. Og så PvP da. Jeg er sikker på at Blizzard ikke kommer til å ligge på latsiden når det gjelder mere innhold i patcher. Med så mange subscribers burde de ha nok av ressurser til å legge til mer content.

 

 

Det er uansett ett veldig bra spill. Om det ikke varer mer enn en gratismånden innholdsmessig er det fremdeles verdt pengene.

 

Jammen herregud mann.. 1 måned? Du klarer ikke pløye igjennom alt content på 1 måned. Hvilken type spiller er du ? Explorer du litt? Prøver forskjellige klasser? Gjør quests? Prøver forskjelige tradeskills? PvP'er du litt?

 

Eller.. har du tenkt å levle EN karakter til 60, fortest mulig for å så si : Jeg har prøvd ALT! ? Ikke en gang det klarer du antageligvis på en måned hvis du er ny i spillet.

 

 

Spill-messig er det skremmende likt Eq2. Begge er solide spill og benytter seg av mye de samme mekanismene.

 

Helt uening. Gidder ikke utdype det. EQ2 = BLEH.

 

Eq2 virker litt dypere, har bedre grafikk, men krever en veldig bra PC.

 

EQ2 er alt annet enn dypere enn WoW ! WoW er basert på World Of Warcraft historien.

 

Og grafikkTEKNOLOGIEN virker en anelse mer avansert i EQ2, men designen av karakterer, verdenen etc. suger. Karakterene ser ut som om de har blitt snekra sammen i Poser av en som har brukt det i 1 uke, og textures er "glossy", stygge, samt en overdreven bruk av flashy effekter som bump mapping etc, mens WoW verdenen er et kunstverk når det gjelder design.

 

Er også sikker på at wow-samfunnet vil bruke en del tid på å sette seg. Eq2 er til nå nesten utelukkende spilt av erfarne mmorg-spillere. De kan de uskrevne reglene som vokser frem i all mmorgs.

 

Ikke enig her heller. EQ2 er et nytt spill, i samme grad som WoW, vedder på at det er like mange nye MMORPG spiller der som i WoW, mange har blitt igjen i EQ1, og EQ2 likner ikke SÅ mye på EQ1.

Endret av Balderac
Lenke til kommentar

Gode salgstall kan vel knapt kalles en sukess om serverene er ustabile, detter ned etc som det ser ut til at skjer i WoW, personlig spiller jeg ikke WoW, og kommer sansynligvis ikke til å gjøre det heller.

 

- - -

 

Spiller personlig Everquest 2, som jeg ser på som et MMORPG som passer litt mer til voksne folk/mer erfarne folk, mens WoW er rettet mer mot allmennheten. (Og joda, har prøvd WoW, spilte også EQ2 closed beta)

 

Foresten så gikk Everquest 2 lanseringen knirkefritt, ingen start lagg etc:) Har hatt noen få patcher, men ikke noe å klage på, det er bare bra!

Lenke til kommentar
hehe.. gå og les forumene.. De er alt annet enn imponerende for øyeblikket.

 

Blizzard har STORE problemer med serverene / stabiliteten. De har allerede tatt ned 4 servere i minst 2 dager fra nå.

 

Titusenvis av spillere er frusterte, og spammer forumene med mer eller mindre latterlige poster

 

Sånn som tingene ser ut nå, - serverne har Queues, der du står i KØ for å logge deg inn i flere timer i strekk, for å så kræsje etter 5 minutter og stå i kø igjen i enda flere timer, er lanseringen ikke akkurat en suksess, annet enn at mange har kjøpt spillet.. kanskje FOR mange.

De fire første PVP serverne som lå i US sentral ble nedrent av de største guildene/klanene. På det værste var det 400% mer etterspørsel på disse, der Archimonde i særklasse var den tyngst etterspurte serveren. I tillegg har du en nesten 100% aktiv serverpopulasjon som springer rundt i startbyene og lvler som gale i de første timene det er dette som skaper lootlag blant annet. Og dropper spillere i øst og vest. Derfor måtte Blizzard skape helt urimelige køer for å 'presse' spillere vekk. Dette gikk ikke, da måtte de til slutt stenge ned serverne for å se om noen av spillerne migrerte vekk til de andre PVP serverne med lite spillere og null lag.

 

Jeg er ikke betalt av Blizzard, men rett skal være rett. Dette var ett ekstremt problem for de å takle, og etter som jeg skjønner bedrer dette seg etterhvert som folk forlater startbyene og lvler opp andre steder.

 

Loot lagen forsvant for meg personlig etter siste server restarten på test 19 PVE serveren på East i open beta. Skjønner at dette er en vrien nøtt for de å knekke, men har total tillitt til at dette blir fikset.

Lenke til kommentar
Dette gikk ikke, da måtte de til slutt stenge ned serverne for å se om noen av spillerne migrerte vekk til de andre PVP serverne med lite spillere og null lag.

 

Du kan si hva du vil, men Blizzard har BENEKTET at de stengte ned akkurat disse 4 serverene for å få folk til å bytte server.

 

De påstår at de ble stengt ned utelukkende på grunn av tekniske problemer. Noe som er noe stort sprøyt. Ikke en gang Funcom har klart å bruke mer enn 1 dag på å fikse et problem av denne størrelsesordenen.

 

Jeg er enig med deg, jeg tror serverene ble stengt ned for å få folk til å bytte server, MEN, Blizzard lyver til folk. Jeg vil mye heller ha et ærlig MMORPG selskap, enn et som lyver folk midt oppi ansiktet, for å holde på kundene.

Lenke til kommentar

Vel jeg har prøvd både GW, EQ2 og WoW. Det spillet som passer best for deg som vil ha det mest allround, vil jeg anbefale WoW. Bra historie og mer enn nok å gjøre på en god stund.

 

Da jeg først prøvde WoW etter å ha spilt Beta i GW, var at characterene var mye dårligere laget (ikke så detaljfylt). GW er et PvP spill, helt klart det er det spillet er laget for. Det er jo missions osv. som du tar med party. GW er et veldig bra spill, men etter å ha spilt WoW en liten uke syntes jeg WoW er et bedre allround spill, her får du også mye større mulighet til å kjøpe bedre våpen osv, i GW er ikke det så stor forskjell på de forskjellige itemsa.

 

Det skal jo sies at GW er helt i starten av Beta mens WoW nå er lansert, men jeg tror jeg går for GW, rett og slett fordi det koster 80kr i måneden og spille wow. GW kjøper du engang og kan spille så ofte du vil.

 

 

EQ2 tror jeg havner på pcene til de mer trofaste EQ spillerne. Dette er ikke et spill som er spesialisert på noen måte, men i min mening havner det bak WoW i allround genren.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...