Gå til innhold

Xeon EM64T selger best


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke særlig overraskende dette tatt i betraktning:

http://www.theregister.co.uk/2004/09/09/ibm_new_opteron_box/

IBM has pulled back from designing Opteron-based blades and a four-way system at Intel's urging, the sources said. In return, IBM received a favored marketing status when Intel recently rolled out its x86-64-bit Xeon processor.

Det er altså Intel Inside-kampanjen som "redder" Xeon, siden IBM har 31.7% av markedet. Jeg synes det er trist å se at bedre produkter fortsatt blir valgt bort av enkelte leverandører til fordel for noen sølvpenger.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Det er altså Intel Inside-kampanjen som "redder" Xeon, siden IBM har 31.7% av markedet. Jeg synes det er trist å se at bedre produkter fortsatt blir valgt bort av enkelte leverandører til fordel for noen sølvpenger.

Hvordan kan man si at noe er bedre enn noe annet uten å henvise til tester? Stort sett alltid så varierer hva som er best for en kunde like mye som antall kunder.

Er hverken AMD eller INTEL fan på desktop siden, så sier ikke att intel er best eller bedre enn amd. En annen side her er hvor stor forskjell en bedrift merker om man kjører Amd eller Intel...kanskje like liten forskjell som det er i Norsk politikk, man merker ikke mye til hvem som styrer :cool:

 

En annen ting som og hjelder Intel på alle områder er Dell...

Lenke til kommentar

Når det kommer til IBM kan de ha flere motiver. Generelt er det billigere for dem å produsere ett produkt som når flertallet av kundene, enn flere produkter som kanskje ikke dekker behovet til mer enn 1-2% flere kunder i tillegg. Dessuten tenker jeg det er lettere for IBM å selge Intel enn AMD, uansett hva man måtte mene her inne er det fremdeles enn viss skepsis til AMD.. og kanskje enda mer på serversiden.

 

 

 

OT:

Synes vi merker rimelig bra hvem som styrer jeg.. En maktsyk prest med ambisjoner og psykiske problemer, det er få diktaturer som kan vise til noe liknende :) Forskjellene er relativt store i norsk politikk, sammenliknet med andre land.

Lenke til kommentar
Hvordan kan man si at noe er bedre enn noe annet uten å henvise til tester? Stort sett alltid så varierer hva som er best for en kunde like mye som antall kunder.

Det så opplagt for meg at Opteron er best så jeg tenkte ikke på det. Samtlige tester som sammenligner Opteron og Xeon EM64T ("Nocona") viser det samme, her har du et lite utvalg tester:

http://www.anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2163

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...aopteron&page=1

http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=2205&p=1

http://www6.tomshardware.com/cpu/20040927/index.html

 

Jeg anbefaler også at du leser denne meget gode og grundige analysen foretatt av Sys Admin Magazine:

http://www.samag.com/documents/s=9408/sam0411b/0411b.htm

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Som i nesten alle andre situasjoner, den til enhver tid teknisk beste løsningen er ikke den foretrukkede.

 

Markedet er dommeren, slik SKAL det også være. Vi lever i et fritt samfunn tross alt ;)

Problemet er at i databransjen (og de fleste andre bransjer). Så er ikke markedet dommeren i den forstand som markedsøkonomien ønsker, og teoretisk legger opp til. Grunnen er at "inngangsbilleten" inn til markedet er veldig høy.

 

AtW

Lenke til kommentar

Intel selger mer fordi de har et sterkere merkenavn, altså at kundene vet dette fungerer for dem. De selger også mer fordi Xeon er integrert i langt flere server typer enn Opteron. De fleste kundene kjøper tross alt trygghet og funksjonalitet, 5% høyere ytelse betyr gjerne nix og nada. Som det fremgår av artikkelen så er antagelig de som kjøper Opteron systemer mer bevist på de tekniske kvalitetene i systemet og sannsynligvis også mer bevist på innkjøpspris. Mange kunder vil imidlertid tape penger på å bruke tid på å skaffe seg kunskap om nye IT systemer fremfor å bruke tid på det de egentlig driver med. Den kompetansen de har om sine tidligere IT systemer veier svært tungt for dem og det er i slike situasjoner at selger virkelig får igjen for å ha levert kvalitet over tid. Xeon merket til Intel har nettopp gjort dette og da fortsetter kundene å være lojale selv om de vet at akkurat nå så er Opteron et strå vassere. Om noen år skal de sikkert oppgradere igjen og det må de overveie. Skal man forkaste mye av den kompetansen en har i dag og skaffe seg ny for så å risikere å måtte skaffe tilbake den gamle kompetansen ved neste oppgradering eller skal man gjøre det enkelt; holde seg til det man kjenner. I tillegg kommer det viktige punktet om enhetlig vedlikehold. Det er alltid mye enklere å vedlikeholde en type maskiner enn flere typer.

 

Kvalitet over tid linket til et merkenavn er nesten hele trikset. Intel er knall god her og nå får de betalt ved at deres systemer selger godt selv om de ofte ikke er best. Det andre argumentet var altså funksjonalitet. Her kommer helheten i Xeon baserte maskiner inn. De kan tilbys i langt større variasjon enn noen annen konkurrent og er dermed førstevalget i mange sammenhenger helt uvhengeg av prosessoren fordi andre funksjoner er en absolutt nødvendighet.

 

Hvordan går det forresten med Itanium salget oppi alt dette? Det er jo en prosessore som på mange måter lider samme skjebne som Opteron. Den er bedre i mange sammenhenger men mangler et like sterkt merkenavn som Xeon (nå er Intel riktig nok også et sterkt merkenevn), den krever også ny kompetanse. Faktisk langt mer ny kompetanse enn et Opteron system krever.

Lenke til kommentar
Som i nesten alle andre situasjoner, den til enhver tid teknisk beste løsningen er ikke den foretrukkede.

 

Markedet er dommeren, slik SKAL det også være. Vi lever i et fritt samfunn tross alt ;)

Problemet er at i databransjen (og de fleste andre bransjer). Så er ikke markedet dommeren i den forstand som markedsøkonomien ønsker, og teoretisk legger opp til. Grunnen er at "inngangsbilleten" inn til markedet er veldig høy.

 

AtW

Det samme gjelder i alle markedet hvor det selges avanserte produkter (biler, mobiltelefoner, fly o.l.), det er ikke lett å være ny/liten. På samme måte som et bilkjøp evalueres ut fra mye mer enn toppfart evaluerer folk/OEM'er avtaler/kjøp ut fra mye mer enn FPS i Quake 3.

 

Xeon har naturligvis en fordel i merkenavn og den store installerte basen, men jeg tror også kvaliteten på hele platformen (komponenter, drivere, programvare o.l.) også er en viktig faktor.

Lenke til kommentar
Som i nesten alle andre situasjoner, den til enhver tid teknisk beste løsningen er ikke den foretrukkede.

 

Markedet er dommeren, slik SKAL det også være. Vi lever i et fritt samfunn tross alt ;)

Problemet er at i databransjen (og de fleste andre bransjer). Så er ikke markedet dommeren i den forstand som markedsøkonomien ønsker, og teoretisk legger opp til. Grunnen er at "inngangsbilleten" inn til markedet er veldig høy.

 

AtW

Det samme gjelder i alle markedet hvor det selges avanserte produkter (biler, mobiltelefoner, fly o.l.), det er ikke lett å være ny/liten. På samme måte som et bilkjøp evalueres ut fra mye mer enn toppfart evaluerer folk/OEM'er avtaler/kjøp ut fra mye mer enn FPS i Quake 3.

 

Xeon har naturligvis en fordel i merkenavn og den store installerte basen, men jeg tror også kvaliteten på hele platformen (komponenter, drivere, programvare o.l.) også er en viktig faktor.

Jada, er enig i at det er sånn i mange markeder (hvor mange nye bilmerker har hatt suksess de siste 10 årene?). Poenget mitt er at nettopp slike ting gjør at markedsreguleringen ikke fungerer optimalt.

 

Angående toppfart, så er det det i mine øyne en noe forenklet framstilling, da biler har veldig mange aspekter som skiller de frahverandre, mens CPUer har få ting som skiller den ene fra den andre, Ihvertfall få ting som ikke kan neglisjeres totalt i de fleste tilfeller.

 

Når det er sagt, er ca 50% dårligere enn AMD hadde forventet? Jeg kan meget lite om servermarkedet, men jeg trodde at å ta halvparten vil være veldig bra utifra AMDs synspunkt?

 

AtW

Lenke til kommentar
Kan EMT64 kjøre 32-bits windows da slik som Opteron kan? Noen som vet svaret? :roll:

EM64T og AMD64 er egentlig "same shit different wrapping", så svaret er ja. EM64T programmer vil også kunne kjøre på AMD64 og omvendt. Det er riktignok noen små forskjeller, men disse vil nok bli fjernet med tiden. (AMD som dreit seg litt :!: relativt ubetydelig da.)

Lenke til kommentar
AMD som dreit seg litt :!: relativt ubetydelig da.

Tja, de ble kanskje litt for overivrige i å rydde opp i x86-arkitekturen til at de fjernet mer gammelt skrot fra IA32 enn strengt tatt nødvendig. Dette ble forøvrig fikset med firmware-oppgraderinger, så "no big deal" :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Dette har ingenting med merkenavn eller teknologi å gjøre, det er en naturlig følge av at IBM (f.eks) "snikinnfører" EMT64 prosessorene i eksisterende modellrekke og ikke markedsfører det som noe nytt. - F.eks på x335 serverne, disse er nå utfaset og blir erstattet av x336 servere med samme spec og til nesten samme pris. - Da tar jo disse "automatisk" over salget og markedsandelene fra x335....

Lenke til kommentar
Når det er sagt, er ca 50% dårligere enn AMD hadde forventet? Jeg kan meget lite om servermarkedet, men jeg trodde at å ta halvparten vil være veldig bra utifra AMDs synspunkt?

Det var vel kun x86-64bit systemer som ble tatt med her, slik jeg forstod det. Dvs vi snakker om i underkant av 50% i ett enda litt begrenset marked.

Lenke til kommentar

PC World kommer med en kanskje, for noen, oppsiktsvekkende kommentar i denne artikkelen:

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...CDC5950AF#tekst

Intel skyr ennå ikke skitne triks og press ovenfor deres kunder som også er kunder hos AMD. Etter det PC World Norge har erfart har enkelte, selv større, aktører avtaler med Intel om at deres produkter basert på Xeon og Opteron ikke skal gis ut til publikasjoner som har tenkt å sammenligne ytelsen på produktene. Hva har Intel å skjule? Et dårligere produkt trolig, men her burde nok Intel latt være å gjøre noe slikt – man kan tape mindre på å komme litt dårlig ut i en test enn at slikt blir kjent.

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...