Gå til innhold

Privat øvelsekjøring-Krav til opplæring før kjørin


chrisege

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har hørt at fra nyttår så holder det ikke med mopedførerbevis for å kunne øvelsekjøring. Har hørt at jeg må ha et trafikalsk grunnkurs. Noen som vet om det er sant??

 

Har sett litt inne på lovdata.no, men har foreløpig bare funnet ting som tyder på at mopedførerbevis holder.

 

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette??

 

 

 

Et spørsmål til, hvilken bokstav har mopedførerbevis??

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

Med vennlig hilsen

ChrisEge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det stemmer. Det holder faktisk ikke nå heller. Alle som er født etter Juli 1987 (eller der omkring) ha trafikalt grunnkurs for å ha lov til å øvelseskjøre.

Det vet jeg er feil. Frem til iallefall 31.12.04 holder det med mopedførerbevis. Dette er jeg helt sikker på.

 

De som er født før juli 1987 behøvde ikke noe for å øvelsekjøre.

Lenke til kommentar

1. januar 2005 trer de nye lovene i gang. Den største forskjellen er vel at alle må ha trafikalt grunnkurs + at det blir slik at for hver gang man har kjøretime med en kjørelærer så skal vegvesenet (elns) ha melding om kjøringen e.l. En annen stor forskjell er at prisen på førerkortet kommer til å gå opp ca.6000 kroner for det obligatoriske! Trist for de som begynner å kjøre opp etter nyttår med andre ord. Jeg for min del var og tok en kjøretime i dag slik at jeg slipper de nye reglene :)

 

*mange penger spart for min del :)*

Lenke til kommentar

Da tror jeg du må snakke med han på nytt... Sitter med kodeoversikten på førerkort, og det nærmeste du kommer er 147, som gir koden "M147", som gir deg rettigheten til å kjøre 3- og 4-hjulsmopeder. Dette er noe du får når du tar klasse B til bil, og B dekker kravene for å kunne kjøre moped.

 

Når det gjelder krav om trafikalt grunnkurs, gjelder dette fra nyåret alle utenom de som har mopedførerbevis. Mopedførerbevisopplæringen derimot, blir også vanskeligere (og påfølgende dyrere) ;)

Lenke til kommentar
Da tror jeg du må snakke med han på nytt... Sitter med kodeoversikten på førerkort, og det nærmeste du kommer er 147, som gir koden "M147", som gir deg rettigheten til å kjøre 3- og 4-hjulsmopeder. Dette er noe du får når du tar klasse B til bil, og B dekker kravene for å kunne kjøre moped.

 

Når det gjelder krav om trafikalt grunnkurs, gjelder dette fra nyåret alle utenom de som har mopedførerbevis. Mopedførerbevisopplæringen derimot, blir også vanskeligere (og påfølgende dyrere) ;)

Jeg regner med å bli ferdig med mopedførerbeviset slik at jeg får det til jeg blir 16. (14. des 2004). Slipper jeg da unna trafikalsk grunnkurs??

 

Burde jo det, loven kan ikke tvinge alle de som tok mopedlappen i fjord til å ta trafikalsk grunnkurs i år, eller kan den??

 

Edit:

Godt mulig jeg hørte feil med tallene etter M'en.

Endret av chrisege
Lenke til kommentar

Så lenge du har mopedlappen slipper du trafikalt grunnkurs ut neste år tror jeg. Det sier jeg med det forbeholdet om at jeg ikke har vært i kontakt med tidligere jobb (vegvesen) eller noen kjørelærere på lang tid, men skal innom i morra så jeg kan høre for sikkerhets skyld da. ( som jeg ser frem til meningsløs mørkekjøring btw...)

Lenke til kommentar
Så lenge du har mopedlappen slipper du trafikalt grunnkurs ut neste år tror jeg. Det sier jeg med det forbeholdet om at jeg ikke har vært i kontakt med tidligere jobb (vegvesen) eller noen kjørelærere på lang tid, men skal innom i morra så jeg kan høre for sikkerhets skyld da. ( som jeg ser frem til meningsløs mørkekjøring btw...)

Hadde vært kjempe om du gjorde det...!

Lenke til kommentar

Sjekket, og med mopedlappen slipper du trafikalt grunnkurs, derimot må du følge de nye oppkjøringsreglene fra neste år for bil.

 

Med forbehold om at jeg ikke lover noen ting, og den sikreste kilden er Statens Vegvesen eller politiet direkte før du gjør noe du ikke er sikker på om du har lov til.

Endret av |FSK|
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Har du begynt opplæring? (Overgangsregler)

 

Person som kan dokumentere å ha påbegynt praktisk opplæring ved en opplæringsinstitusjon før

1. januar 2005, kan avlegge førerprøven for den aktuelle klassen etter å ha gjennomført obligatorisk opplæring som var gjeldende før 1. januar 2005 (gammel opplæringsmodell).

 

For klasse B gjelder da følgende:

 

Personer født til og med 30. juni 1987:

 

    * Må dokumentere at praktisk opplæring er påbegynt i 2004.

 

Personer født fra og med 1. juli 1987:

 

    * Må ha gjennomført trafikalt grunnkurs og fått utstedt kursbevis fra Statens vegvesen. Alternativt inneha mopedførerbevis eller førerkort kl. A1 eller M 147 for å ha lov å øvingskjøre i 2004.

    * Må dokumentere gjennomført grunnkursets førstehjelpsdel og mørkekjøringsdel hvis en har mopedførerbevis eller førerkort kl. A1 eller M 147.

    * Må dokumentere at praktisk opplæring er påbegynt i 2004. 

 

    Førerprøven må være bestått innen 1. januar 2006.

 

 

Hvis førerprøven ikke er bestått innen 1. januar 2006

vil de nye førerkortforskriftene gjelde, dvs. førerkortkandidaten må suplere opplæringen med de obligatoriske delene som inngår i de nye forskriftene og som ikke er gjennomført.

Førerkortkandidaten må altså ikke starte opplæringen på nytt.

 

 

 

Elev som starter opplæring etter 1. januar 2006,

er underlagt nye regler og bestemmelser.

 

For de elevene som har startet den praktiske opplæringen i 2005 har datoen 1. januar 2006 ingen betydning. (de er underlagt de nye opplæringsforskriften fra starten av).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...