Gå til innhold

Lydløs Radeon X700 XT fra PowerColor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel MHz uansett... og det heter heatpipe.... moa.;

Whats up with the ""?

Når vi snakker om minnefrekvensen her er det ikke snakk om ekte MHz, men effektive MHz, grunnet DDR-karakteristikken til minnet. Derfor "" rundt MHz.

 

Grunnen til at heatpipe ble satt i "" er at dette er et fremmedord/engelsk ord. Vi kunne f.eks. ha skrevet varmerør, men var litt i tvil :)

Lenke til kommentar
en ting som slo meg litt.. dette kortet er raskere enn Rad9800Pro ? og det kortet krever jo en drit SCHVÆÆR kjølreribbe(HeatPipe). jeg ville tippet at dette kortet ville kreve like stor. ganske rart egentlig.

 

Epz.

Er ikke X700 basert på bedre produksjonsprosess? 90 eller 65 nanometer? Mens 9800Pro er 130 nanometer eller noe sånt? Det vil jo gi mindre varmeutvikling (med mindre ATI gjør som Intel og lager noe tilsvarende som Pentium 4 "Peisovn" Prescott.. Intel må ha gjort noe veldig galt :))

 

Var inne på produksiden: http://www.tul.com.tw/global/productlist.a...t2=128&cat3=320

..og de leverer tydeligvis med en temperaturmåler for montering i front av kabinettet (?). Kult. :D

Var også med en vifte, sånn som kan moteres på de store Zalman heatpipe-løsningene.

 

- Jørn

Lenke til kommentar
en ting som slo meg litt.. dette kortet er raskere enn Rad9800Pro ? og det kortet krever jo en drit SCHVÆÆR kjølreribbe(HeatPipe). jeg ville tippet at dette kortet ville kreve like stor. ganske rart egentlig.

 

Epz.

Nå har ikke ytelse og effektforbruk (=varmeproduksjon) noen lineær sammeheng, så det er fullt mulig at X700-kortet produserer mindre varme (watt) enn det Radeon 9800pro gjør. Men jeg er spent på om om det fungerer så lydløst som lovet. (Kabinettvifte bør ikke være påkrevet, da kunne man jo like gjerne flyttet vifta over på skjermkortet)

 

Er ikke X700 basert på bedre produksjonsprosess? 90 eller 65 nanometer? Mens 9800Pro er 130 nanometer eller noe sånt? Det vil jo gi mindre varmeutvikling (med mindre ATI gjør som Intel og lager noe tilsvarende som Pentium 4 "Peisovn" Prescott.. Intel må ha gjort noe veldig galt smile.gif)
Jeg tror X700 er laget på 110nm prosess med SOI (merk jeg _tror_, så dere må ta det med en klype salt.) Forøvrig så var "feilen" Intel gjorde med Pentium4 å øke antall transistorer enormt. Intel har dessverre etter min mening brukt alle disse transistorene feil og ikke fått nevneverdig bedre ytelse ut av det. Den samme feilen er ikke gjort med X700 siden den ikke har fått nevneverdig flere transistorer. Dvs. den har 8 pipelines slik som Radeon 9800pro/xp. Det er nok gjort en del forandringer på chip'en i forhold til 9800pro/xt men ikke noen større endringer med store endringer i transistorantallet. Dermed kan du forvente at X700 er noe kjøligere enn 9800 på samme klokkefrekvens.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...