Gå til innhold

Nordmenn dømt for fildeling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
- Vi er tilfreds med at retten klart tilbakeviser standardargumentet om at programvareprodusentene ikke lider tap på grunn av denne virksomheten. Piratbrukere har hittil hevdet at programvareselskapene ikke har lidd noe tap, for de ikke ville ha kjøpt programvaren de brukt gratis. Dette argumentet har retten avvist og ilagt erstatningsansvar, påpeker Glad overfor digi.no.

 

- Vi mener at dette er det samme som å snike med et fly og forsvare seg med at flyselskapet ikke har lidd tap fordi det var ledige seter uansett, mener Glad. Dette skjønner folk flest at ikke kan føre frem.

 

Dette er en dårlig analogi av minst to grunner.

 

Den første grunnen er at å snike på et fly medfører bruk av andres eiendom og resurser. Kopiering medfører ingen slik bruk.

 

Den andre grunnen er at mange mennesker ikke ville hatt PC, eller hatt en dårligere PC uegnet til spill, dersom de ikke hadde mulighetene til å kopiere. Dermed ville de heller ikke kjøpt spill. Altså uten muligheter for å kopiere så ville spillmarkedet vært et annet. Den tilsvarende sammenheng mellom markedet for flyreiser og sniking er av en helt annen grad.

 

Men også når det gjelder flyreiser så tilbys det billigere reiser for å skape økt behov i befolkningen.

 

Jeg stiller meg bak denne kommentaren.

Lenke til kommentar
Bra at de ble dømt. Disse drev heller ikke med "mannen i gata"-priatkopiering. De var en del av et stort nettverk som ikke bare delte programvare, men de cracket den også.

 

Tenk all programvaren han kunne kjøpt for 120 000,- :)

jo forsåvidt, men det er pga av folk som disse at "mannen i gata" får tak i det han vil ha.. ;)

 

 

ikke at jeg forsvarer de på noen måte.

Lenke til kommentar

Så lenge jeg er godt beskyttet under norsk lov kommer jeg til å laste ned, problemet er at mange unge folk som liker å holde på med video, bilderedigering osv ikke akkurat har råd til Adobe Premiere, Photoshop osv og dermed laster ned. Disse personene setter seg ofte godt inn i programmene og blir meget flinke personer som selskaper kan finne på å sette i arbeid, grunnet deres gode grunnlag innenfor deres felt.

 

Mye av problemene idag er at hvis man f.eks krasjer en Windows-installasjon eller mister spill-cd'ene sine, så er det enklere å laste ned og finne crack enn å begynne å mase på forretninger osv for å skaffe en ny cd. Valve sin Steam er faktisk meget god på å hindre slikt siden man laster ned spillet via internett, såklart har ikke alle tilgang til det, men da er ikke de noe problem vedrørende nedlasting. I Kina piratkopieres det mye mer enn her, det skal mye til for en person der kjøper ekte programvare grunnet kostnadene, jeg selv ville aldri brydd meg om videoredigering osv om jeg måtte kjøpt Adobe Premiere... :no:

Lenke til kommentar

I utgangspunkter er jeg og imot piratwarez samt kopiering, men jeg forstår veldig godt hvorfor mange gjør dette. Mine argumenter for dette er:

 

1. Hadde prisene blitt satt ned så hadde mange flere kjøpt programmet/programmene

 

2. Hadde man hatt muligheten til å fått prøve det enkelte program fullt ut en tid, og ikke med begrenset funksjonalitet i en begrenset periode. Noen programmer gir deg mulighet til dette, mens andre ikke gir deg denne muligheten, tenker da på programmer som f.eks. Adobe Photoshop som koster endel og som jeg bruker selv nesten daglig.

 

I sommer kjøpte jeg meg ny bil, den kostet over 500 000, bilselgeren lot meg ha bilen i noen dager for å prøve den, det var under denne perioden jeg bestemte meg for å kjøpe den, jeg la ut på flere lange turer med den og fikk prøvd den skikkelig før jeg bestemte meg. Jeg er temmerlig sikker på at flere hadde betalt for softwaren hvis de hadde hatt mulighet til å prøve den fullt ut en tid. Nå blir det til at en laster ned piratwarez og prøver den ut en tid før en bestemmer seg, slik jeg gjorde med Adobe Photoshop før jeg kjøpte orginalCD'en

 

 

Mvh

Tian

Lenke til kommentar
Nå kan vi ta opp spørsmålet om firmaene faktisk taper på piratkopiering. Jeg mener nei, men har ikke tid til å utdype nå; jeg skal gjøre lekser.

Selvfølgelig taper de ikke like mange salg som det antall ganger et program blir lastet ned.

 

Men at 20-25 prosent av de som laster ned f.eks. et populært spill ville ha kjøpt det hvis det ikke var tilgjengelig 'gratis' er vel ikke helt unaturlig å tro, så at nedlastning faktisk går utover salget er det ingen tvil om.

 

Se bare på det utslitte eksempelet Doom 3: 'Alle' i min PC-vennekrets skulle kjøpe det, men så kom piratkopien før det var tilgjengelig i butikk og dermed har alle spilt det men bare to av oss kjøpt det. De fleste vennene mine er i full jobb og har både bil og bolig, så noen hundrelapper til spill er småpenger i den store sammenhengen, men de gidder rett og slett ikke å betale så lenge de får det gratis uten at 'tyveriet' har noen som helst konsekvenser for dem.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
----Er det noen som mener å ha rett til å bruke programmer som jeg har laget? -GRATIS- ?

Jeg vil ha penger for arbeidet mitt. :hrm:

Hva ellers skal jeg leve av? Programmering er det eneste jeg kan.----

Støtter dette 100%.

Nei, eh 70%...

Men jeg ga ut plate en gang. Tror den hadde solgt veldig mye mer dersom den hadde kosta f.eks veiledende 99 kr. Håper inderlig noen har kopiert den. For et kompliment!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...