Gå til innhold

BTX-hovedkort i handelen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir sikkert poppulært blant de som produserer ferdig PC'er. Kan spare mye plass og redusere støyen med dette, også for prosessorer med mer moderat effektforbruk. Kjøling av GPU blir vesentlig forbedret også.

 

At AMD ikke kan bruke denne formfaktoren pga. for lang avstand mellom CPU og RAM-slotter synes jeg er rart. Se på kortet da! CPU ligger jo kliss oppi RAM slottene. Riktig nok ikke midt på, men om en flytter AMD sitt chipsett til en annen plass en der Intel har sin NB så ser jeg ikke helt problemet. Takler ikke AMD den pinglestanden så bør de kanskje sette seg ned forran tegnebordet. Jeg tror imidlertid AMD klarer å få dette til å fungere, om enn med en liten justering av standarden for sine hovedkort.

 

Ellers er jo on-die DDR minnekontroller en rimelig dårlig patent. Hadde de ventet til FB-DIMM blir tilgjengelig eller lagd noe lignende selv så hadde ikke dette vært et problem en gang. XDR har vel også lengre rekkevidde?

 

Det er så jævlig irriterende å se alle disse AMDfanboisa ute på nettet som bare ser problemer i alt Intel gjør. PCIe er ikke bra nok... Dere aner ikke hva dere snakker om! Brede multi-dropp busser er så utrolig på siste verset. BTX er ikke bra nok... Dere aner ikke hva dere snakker om! Tror dere virkelig alt i verden skal endre seg fra 1980 til 2010 utenom fasongen på PC kabinettet?

 

btw: AT->ATX gjorde så godt som ingenting for å redusere/endre selve kabinettet

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Sitat:

Kritikk

Endel kritikere til BTX peker på at dette er Intels måte å komme seg unna varmeproblemene til "Prescott"-prosessoren på. Kanskje enda mer viktig, er at BTX-standarden ikke passer AMDs design med integrert minnekontroller spesielt godt. Blant annet tar en artikkel på nettstedet Anandtech opp disse tingene.

 

Sitat slutt.

 

Kritikk om at dette er en måte å komme unna varmeproblemer?

Ja hva så ,er det kritikkverdig at Intel selv lager en bedre løsning for sine cpuer :hmm:

At den ikke passer så godt til amd , ja hva så er det Intel som skal tilpasse seg amd eller får amd gjøre sakene sine selv snart .

Kan jo ikke tenke meg at Intel har noen intresse av å tilpasse ting til amd akkurat som amd neppe har intresse av å tilpasse sine ting for Intel .

Lenke til kommentar
Ellers er jo on-die DDR minnekontroller en rimelig dårlig patent. Hadde de ventet til FB-DIMM blir tilgjengelig eller lagd noe lignende selv så hadde ikke dette vært et problem en gang. XDR har vel også lengre rekkevidde?

Hvordan kan FB-DIMM senke latency?

Jeg tror Intel skyter seg litt i foten her, jeg tror de kommer til å måtte bruke on-die minnekontroller siden det er en helt logisk utvikling.

Endret av martiol
Lenke til kommentar
Ellers er jo on-die DDR minnekontroller en rimelig dårlig patent. Hadde de ventet til FB-DIMM blir tilgjengelig eller lagd noe lignende selv så hadde ikke dette vært et problem en gang. XDR har vel også lengre rekkevidde?

Hvordan kan FB-DIMM senke latency?

Jeg tror Intel skyter seg litt i foten her, jeg tror de kommer til å måtte bruke on-die minnekontroller siden det er en helt logisk utvikling.

Jeg tror ikke du egentlig lurte hvordan FB-DIMM kan redusere forsinkelser. Saken er at ved å implementere on-die DDR kontroller så gjør en en rekke kompromisser. Disse er i hovedsak: begrensninger i fysisk plassering av komponenter, begrensning i kapasitet samt at en låser seg til en minne standard. Ved bruk av on-die FB-DIMM kontroller vil en stå langt friere i så måte fordi en får langt større kapasitet, lengre rekkevidde på signalene og en kan basere minnebrikkene på både DDR2 og DDR3. Kanskje også fremtidige standarder.

 

Om Intel kommer til å bruke on-die minnekontroller er veldig usikkert. Først må det etableres en standard med noenlunde lang forventet levetid. DDR går jo mot slutten så det er litt sent å hive seg på den nå. FB-DIMM er neste standard som kan gjøre det interessant å lage en on-die minnekontroller. DDR2 og DDR3 uten bruk av FB-DIMM er nok ikke av interesse for Intel i så måte. Jeg tror imidlertid ikke Intel kommer til å satse på on-die minnekontroller fordi gevinsten ikke vil oppveie for begrensningene sett fra Intels side. Om de ikke må ha den ekstra ytelsen er det ingen grunn til å streve så mye med å få den. Det er foreløpig ingenting som tyder på at Intel må ha den ekstra ytelsen etter den tidshorisonten det er for å lage et slikt produkt.

 

Cloud: BTX er bedre designet med tanke på luftgjennomstrømning i kabinettet. Det ligner en del på disse Apple G4/G5 maskinene.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

snodigt design

 

floppy, ata133 og power midt på hk, og gjerne på teite plasse. Hadde de ligget enten nede eller opp ... ok. Men nå ser eg for meg å måtte slåss for å få kablene på plass.

 

Alle koblinger som usb, og andre lure porter ser ut til å være i bunn av maskinen ... er ikke så gøy å bøye seg helt ned til gulvet for å koble til mus + at du må ha lengre ledninger.

 

... men nå har jeg kun sett dette bildet, kjenner ikke std så godt, eller fordelene med den.

Lenke til kommentar
snodigt design

floppy, ata133 og power midt på hk, og gjerne på teite plasse. Hadde de ligget enten nede eller opp ... ok. Men nå ser eg for meg å måtte slåss for å få kablene på plass.

 

Alle koblinger som usb, og andre lure porter ser ut til å være i bunn av maskinen ... er ikke så gøy å bøye seg helt ned til gulvet for å koble til mus + at du må ha lengre ledninger.

 

... men nå har jeg kun sett dette bildet, kjenner ikke std så godt, eller fordelene med den.

:thumbup:

I tillegg fordyrende, men ... :D

Lenke til kommentar
Sitat:

Kritikk

Endel kritikere til BTX peker på at dette er Intels måte å komme seg unna varmeproblemene til "Prescott"-prosessoren på. Kanskje enda mer viktig, er at BTX-standarden ikke passer AMDs design med integrert minnekontroller spesielt godt. Blant annet tar en artikkel på nettstedet Anandtech opp disse tingene.

 

Sitat slutt.

 

Kritikk om at dette er en måte å komme unna varmeproblemer?

Ja hva så ,er det kritikkverdig at Intel selv lager en bedre løsning for sine cpuer :hmm:

At den ikke passer så godt til amd , ja hva så er det Intel som skal tilpasse seg amd eller får amd gjøre sakene sine selv snart .

Kan jo ikke tenke meg at Intel har noen intresse av å tilpasse ting til amd akkurat som amd neppe har intresse av å tilpasse sine ting for Intel .

Du vet veldig godt at kritikken går ut på at de ikke fikser kilden til problemet, men kommer med en work-around.

 

F.eks har jo Intel Dothan prosessoren på ca 20w og Prescott på ca 100w. Dothan og Prescott yter bra på forskjellige områder, det må da gå an å lage en prosessor på (20+100)/2 = 60w som yter noe midt i mellom? ;)

 

Hmm.. den heter Amd64 når jeg tenker meg om ;) jaja :)

Lenke til kommentar
Sitat:

Kritikk

Endel kritikere til BTX peker på at dette er Intels måte å komme seg unna varmeproblemene til "Prescott"-prosessoren på. Kanskje enda mer viktig, er at BTX-standarden ikke passer AMDs design med integrert minnekontroller spesielt godt. Blant annet tar en artikkel på nettstedet Anandtech opp disse tingene.

 

Sitat slutt.

 

Kritikk om at dette er en måte å komme unna varmeproblemer?

Ja hva så ,er det kritikkverdig at Intel selv lager en bedre løsning for sine cpuer :hmm:

At den ikke passer så godt til amd , ja hva så er det Intel som skal tilpasse seg amd eller får amd gjøre sakene sine selv snart .

Kan jo ikke tenke meg at Intel har noen intresse av å tilpasse ting til amd akkurat som amd neppe har intresse av å tilpasse sine ting for Intel .

Det er en gyldig kritikk fordi det neppe er interesse for å ha to forskjellige standarder i mer enn en overgangsperiode. Om det bare gavner intel-brukere vil dette yteerligere forsinke en eventuell overgang.

 

For min egen del, så virker jo BTX som en ok ting, og ihvertfall på mindre fromfaktorer kan det kanskje slå litt igjennom, men som erstaning for vanlig ATX tror jeg vi må vente lenge, mye lengre enn med andre nye teknologier som har kommet i det siste.

 

AtW

Lenke til kommentar
snodigt design

 

floppy, ata133 og power midt på hk, og gjerne på teite plasse. Hadde de ligget enten nede eller opp ... ok. Men nå ser eg for meg å måtte slåss for å få kablene på plass.

 

Alle koblinger som usb, og andre lure porter ser ut til å være i bunn av maskinen ... er ikke så gøy å bøye seg helt ned til gulvet for å koble til mus + at du må ha lengre ledninger.

 

... men nå har jeg kun sett dette bildet, kjenner ikke std så godt, eller fordelene med den.

Tror kortet er "opp-ned" (siden btx-kort sitter "på andre siden" av kabinettet), så usb er vel på toppen. Men plasseringen av slike porter på midten er jeg ikke så fornøyd med selv heller.

 

AtW

Lenke til kommentar
Sitat:

Kritikk

Endel kritikere til BTX peker på at dette er Intels måte å komme seg unna varmeproblemene til "Prescott"-prosessoren på. Kanskje enda mer viktig, er at BTX-standarden ikke passer AMDs design med integrert minnekontroller spesielt godt. Blant annet tar en artikkel på nettstedet Anandtech opp disse tingene.

 

Sitat slutt.

 

Kritikk om at dette er en måte å komme unna varmeproblemer?

Ja hva så ,er det kritikkverdig at Intel selv lager en bedre løsning for sine cpuer  :hmm:

At den ikke passer så godt til amd , ja hva så er det Intel som skal tilpasse seg amd eller får amd gjøre sakene sine selv snart .

Kan jo ikke tenke meg at Intel har noen intresse av å tilpasse ting til amd akkurat som amd neppe har intresse av å tilpasse sine ting for Intel .

Det er en gyldig kritikk fordi det neppe er interesse for å ha to forskjellige standarder i mer enn en overgangsperiode. Om det bare gavner intel-brukere vil dette yteerligere forsinke en eventuell overgang.

 

For min egen del, så virker jo BTX som en ok ting, og ihvertfall på mindre fromfaktorer kan det kanskje slå litt igjennom, men som erstaning for vanlig ATX tror jeg vi må vente lenge, mye lengre enn med andre nye teknologier som har kommet i det siste.

 

AtW

Nå har ikke jeg satt meg inn i hvor god /dårlig denne standarden er , det jeg reagerte på var dette med kritikk av at Intel prøvde å komme unna varmeproblemer på , er ikke det noe alle gjør ? Intel lager denne standarden og da ville det være rart om de ikke først og fremst konsentrerte seg om det som de annså som sine problemer .

Lenke til kommentar

1: Ettersom kontaktene til ATA er i midten, nesten bakest blir det vanskeligere

å ta en kjapp reboot og bytte hardisk feks. Det blir mer knoting! :(

2: Kablene kan bli lengre

3: Mer kabelrot (kan det bli verre?!) -> dårligere kjøling i øvre del av kabinett.

 

CPU sin kjøling har blitt gitt høyeste prioritering mens de andre har blitt forbisett.

Som i pkt1. strømforsyningspluggen som er nesten midt i, ja da blir det enkelt å plugge ut og inn

uten å skade hovedkortet. ATX-kontakten krever en del kraft i å trykke inn.

 

Greit nok man gjør det ikke så ofte, men det skal være brukevennelig og kjapt å

bytte kabler ved behov.

 

Niks, ingen BTX her hos meg.

jeg har overlevd AT -> ATX, og i dette tilfellet var det en oppgradering.

BTX er ikke det, bare en kompromissløsning pga varmeutviklingen.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg satt meg inn i hvor god /dårlig denne standarden er , det jeg reagerte på var dette med kritikk av at Intel prøvde å komme unna varmeproblemer på , er ikke det noe alle gjør ? Intel lager denne standarden og da ville det være rart om de ikke først og fremst konsentrerte seg om det som de annså som sine problemer .

 

Må si meg enig med blackbrrd. Problemet er at Intel kommer med en lettvint løsning på varmeproblemene sine istedet for å gjøre noe med kilden til problemet, nemlig cpu'en. En overgang til BTX vil jo til syvende og sist koste oss forbrukere masse penger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...