Gå til innhold

Spekulasjoner rundt kjøleløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er enig i påstanden om for dårlig kjøleløsning.

 

Har fikset en del Dell maskiner og ingen av dem har hatt tilstrekkelig kjøling. Noe som har ført til ustabilitet.

Det er noe jeg er enig i. SKjønne ikke hvordan de største cpu`ene de leverer kan få tilstrekkelig med kjølng. Det er en kjøleribbe med en trakt over og vifte i enden. Kan umulig være effektiv nok?

Lenke til kommentar

Jeg drifter i dag ca 70 Dell stasjonære maskiner med ytelse mellom 600Mhz og 2.8Ghz.

 

De fleste med slikt ultra small formfaktor kabinett. Ikke det som kan stå bak skjermen, men det er som hakket større.

 

Jeg kan bare si... Har ikke hatt noen ustabilitetsproblemer som kan være relatert til dårlig kjøling.

 

Har selv Dell maskin på jobben i minitower kabinett, står på 24t i døgnet, omtrent hele året. Og jeg må vel si at grunnen til at maskinen noen ganger blir ustabil er pga. egen testing av div programvare, ikke at maskinen går varm på noen måte.

 

Jeg tror maskinen nå har stått mer eller mindre på i ca 2 år... :roll:

 

Det er en P4 2.6Ghz.

 

PS: Jobber ikke i Dell på noen måte.

Lenke til kommentar

Lurer bare:

Dell sine talsmenn i Asia har foreløpig ikke ønsket å komme med noen kommentarer til ryktene.

 

(Kilde: Dell, Digitimes)

Hvordan kan Dell være kilde om de ikke har kommentert saken? Hos Digitimes leser jeg:

The PR company representing Dell in Taiwan stated that the company has a policy of not commenting on market speculation.

Det høres ikke ut som om Dell overhodet har vært spurt her?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Trodde dette var gammelt nytt. Ferdig pcprodusenter lager dårlige kjøleløsninger, slik at det blir ustabilt og slitt fcortere, og må da kjøpe ny pc fortere

Det går en gammel vandrehistorie om Volvo som er omtrent som dette:

 

"En gang for lenge siden laget Volvo en bil de kalte PV. En meget bra bil for sin tid. Den hadde bare en feil, den gikk aldri i stykker. Og slik kan man jo ikke tjene penger. Så de prøvde igjen, og laget Amazon. Nok en gang en meget god bil, men desverre, den var også altfor solid og driftsikker. Så Volvo bestemte seg for å prøve ennå en gang. Og endelig med Volvo 144 lykkes de."

 

Resultatet ble som vi vet en blomstrende deleindustri. Nå hører det til historien at Volvo istedet endte opp med å sloss med en flom av uoriginale deler.

 

Men som sagt, det er en vandrehistorie.

 

Teorien om at produsenter lager dårlige varer for at folk skal bytte oftere har en svakhet: Når folk bytter fordi ting går fort i stykker, bytter de gjerne til et annet merke i håp om at det er bedre. Fortere når det gjelder PC'er enn biler, antar jeg. Så med mindre dette er en verdensomspennende konspirasjon for å destabilisere verden, tror jeg vi kan se bort fra den ideen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Det går en gammel vandrehistorie om Volvo som er omtrent som dette:

 

"En gang for lenge siden laget Volvo en bil de kalte PV. En meget bra bil for sin tid. Den hadde bare en feil, den gikk aldri i stykker. Og slik kan man jo ikke tjene penger. Så de prøvde igjen, og laget Amazon. Nok en gang en meget god bil, men etc etc etc

Riktig. Skal ikke se helt bort ifra at Dell har problemer med f.eks P4 EE-CPUene sine, men at de gjør det med vilje har jeg liten tro på.

Lenke til kommentar

Har på jobben en plass mellom 100 - 200 Dell Optiplex GX260 og 270. Har hatt en del trøbbel med at hardiskene der ryker. De blir SYKT varme. De holder i et år ca.

Om det er varme eller en dårlig serie disker (Maxtor) vi har, er litt uvisst enda, men holder en knapp på en kombinasjon av de :D .

 

-Trond

Lenke til kommentar
Trodde dette var gammelt nytt. Ferdig pcprodusenter lager dårlige kjøleløsninger, slik at det blir ustabilt og slitt fcortere, og må da kjøpe ny pc fortere

Det går en gammel vandrehistorie om Volvo som er omtrent som dette:

 

"En gang for lenge siden laget Volvo en bil de kalte PV. En meget bra bil for sin tid. Den hadde bare en feil, den gikk aldri i stykker. Og slik kan man jo ikke tjene penger. Så de prøvde igjen, og laget Amazon. Nok en gang en meget god bil, men desverre, den var også altfor solid og driftsikker. Så Volvo bestemte seg for å prøve ennå en gang. Og endelig med Volvo 144 lykkes de."

 

Resultatet ble som vi vet en blomstrende deleindustri. Nå hører det til historien at Volvo istedet endte opp med å sloss med en flom av uoriginale deler.

 

Men som sagt, det er en vandrehistorie.

 

Teorien om at produsenter lager dårlige varer for at folk skal bytte oftere har en svakhet: Når folk bytter fordi ting går fort i stykker, bytter de gjerne til et annet merke i håp om at det er bedre. Fortere når det gjelder PC'er enn biler, antar jeg. Så med mindre dette er en verdensomspennende konspirasjon for å destabilisere verden, tror jeg vi kan se bort fra den ideen.

 

Geir :)

Godt poeng der Tom, en produsent er ikke tjent med å lage dårlige produkter. Har litt vanskelig for å tro at Dell har gjort noe slikt med vilje. For øvrig benytter også HP seg av kjølere fra Foxconn, og man hører ikke noe slikt fra den kanten.

Lenke til kommentar
Har på jobben en plass mellom 100 - 200 Dell Optiplex GX260 og 270. Har hatt en del trøbbel med at hardiskene der ryker. De blir SYKT varme. De holder i et år ca.

Om det er varme eller en dårlig serie disker (Maxtor) vi har, er litt uvisst enda, men holder en knapp på en kombinasjon av de :D .

 

-Trond

Dette er en feil på harddiskene ja, hatt mye problemer med disse på jobb vi og.

Lenke til kommentar
Hvis harddiskene blir sykt varme så kan det jo være at det ikke er harddiskene sin feil, men kjøleløsningen sin, eller er det andre ting som peker på at Dell bruker dårlige harddisker?

Nå er det vel flere en bare Dell som bruker de diskene da , når det så gjelder kjølingen er det vel mest sannsynelig at det gjelder EE utgavene om det i det hele tatt gjelder noen og en fjær har som kjent en utrolig evne til å bli til 5 høns :hmm:

Ville nok avventet litt til det blir mere klarhet i dette og skulle det vise seg at det er et problem med kjøling er jeg ikke i tvil om at Dell fikser dette både på nye maskiner og på de som er solgt .

Lenke til kommentar
  :hmm:

Ville nok avventet litt til det blir mere klarhet i dette og skulle det vise seg at det er et problem med kjøling er jeg ikke i tvil om at Dell fikser dette både på nye maskiner og på de som er solgt .

Dell som en del andre bør teste ferdig maskinene sine selv FØR de slipper dem på markedet.

Kundene har ingenting for å gjøre dette, annet enn surt reklamasjonsarbeid.

Så ... vil da endelig håpe at du ikke støtter slike fremgangsmåter... :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...