Gå til innhold

64-bits CPU for parallellprosessering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er en gigaflop/teraflop mye? hvis jeg ikke har feil, har min xp2500+ ca 3 gigaflop (over noen uker/måneder).

 

poenget er at en bil ikke kjører fort dersom den kjører 200 km, noe annet er om den kjører 200 km/timen.

 

en gigaflop er 10^9 flyttalls operasjoner (floating operations), mens gigaflops er 10^9 flyrtalls operasjoner pr sek.

Lenke til kommentar

Interresant! Men slik jeg forstår ordlyden i artikkelen så er det faktisk ikke parallell-ytelse det optimaliseres for, men for ytelse på en eller få tråder.

 

Det er en rekke programvare som ikke kan optimaliseres for parallell, men som likevel trenger vanvittig høy ytelse.

 

Poenget med å plassere en drøss CPU'er på samme hovedkort er vel å senke latency mellom hver CPU. Det å kjøre de synkront betyr vel at de gjør samme arbeidsoppgavene. Trolig gjør de samme arbeidsoppgaver, men bare på litt forskjellige måter. Altså i stedet for branch-prediction så gjør CPU'ene alle branch'er og forkaster alle de feile branchene. På den måten får CPU'en dobbelt så mye arbeid, men slipper til gjengjeld å vente på branch-stalls. Med hundre (?) CPU'er kan 100 branch'er testes samtidig uten å måtte vente på tidkrevende opphenting av data fra f.eks ram eller harddisk.

 

Et slikt system vil få en vanvittig høy ytelse på entrådete branch-intensive programmer. Selv en massivt parallell cluster med tusenvis eller titusenvis av CPU'er kan ikke slå et slit system i branch-intensiv entråd-ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...