Gå til innhold

Seks blad Black Ice


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fin test! Synes de burde sendt med Black Ice Extreme 3.

Hva med å lage en testrigg slik at ved ned neste vei skille så har dere kanskje ikke
samme hardware, og da kan jo ikke leserne sammenligne fremtidige radiatorer opp mot allerede testede produkter. :roll:

Noen punkter en en kunne ha lagt til!

* Radiatorens flow (måles med et flowmeter) Eller trykkfallet gjennom radiatoren
* Radiatorens støy (designet på registeret har stro betydning)
* Radiatorens Air flow (noen registre krever kraftigere vifter for å yte)

Blir kanskje veldig analytisk her, men personlig digger jeg grafer osv, slik at en kan lese ut sweet spoten for Ytelse støy pumpe osv. ;) Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Takker for hyggelige og konstruktive innspill (Bofur), og andre tilbakemeldinger!

 

Bofur:

-Den maskinen som er brukt i testen blir nok stående som en "testrigg" en god stund, så det kriteriet bør være ivaretatt.

-Flow gjennomradiatorene er målt, sjekk generelle opplysninger. Men det er kanskje luftflow du tenker på?

-Radiatorens "støy" er nok vanskelig å avdekke, det er jo først og fremst vifta som bråker, men skjønner hva du mener.

-Airflow er også et ganske vanskelig parameter å håndtere. Man bør da i det minste ha tilgang til en aneometer / anemometer, og det har vi foreløpig ikke i vårt sortiment.

Lenke til kommentar

Takk for en glimrende artikkel Skrue. Jeg må si at jeg digger skrivestilen din. Løst og ledig, underholdene å lese, sammtidig som du ikke roter bort de viktige tekniske poengene.

 

Du inleder jo ved å si at det ikke er en laboratoriebasert test, med vitenskapelige beregninger, og meg må si at det største savnet ved testen var at du ikke hadde fått lånt testjiggen til OK. Da kunne vi virkelig fåt sett ytelsen etter hvor mye watt man dytter på og på hvilke nivåer de små må "slippe feltet". Man hadde også hatt større mulighet til å sammenlikne med andre produsenter ved en senere anledning.

 

Når det er sagt synes jeg det var en glimrende test. Tydelig nøye gjennomtenkt på forhånd og vel gjennomført.

 

På tampen har jeg et spørsmål; Du bruker 220V vifter til 120 formatet på redusert hastighet, men sier ingen ting om mengdekapasiteten til disse viftene. Pabst har jo lenge vært kongen på haugen når det gjelder stille vifter, men det har kommet en del konkurenter i det siste som i hvertfall på papiret ser ut til å dytte mye luft pr dB. Når man velger vifter til et slikt system vil man jo gjerne velge vifter som er så stille som mulig men ikke så stille at de ikke gjør den jobben man trenger. Så det store spørsmålet er; hva er luftkapasiteten som må til får å nå de resultatene du har fått på 120mm systemene? Om ikke du vet akkurat hva de gir påredusert hastighet kan du kanskje si noe om kapasiteten på full guffe?

 

edit; dumt å stille spørsmål når man så enkelt kan google sitt eget spørsmål: Sunon DP210A har en kapasitet på 148m3/h og et støynivå på 45dB ved denne hastigheten. Er jo vanskelig å si noe om støynivå og luft på redusert hastighet, men det ser ut til at du kjører litt under halv hastighet (ful er 2750 o/min) så de to viftene burde vel gi noe sånt som 140 m3/h frittstående. Støynivået skal jeg ikke prøve å konkludere noe om ;)

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Veldig bra tråd, Har savnet dette. Sitter igjen med følgende spørsmål: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=325182&hl=

Lagde en tråd før jeg så denne, sorry..  :blush:

 

Savner en egen guide\anbefalning med cpu blocker. For de som ikke har utstyr nok til å lage selv.hehe

Dette er et spørsmål jeg selv er usikker på. Også nysgjerrig på hvor mye mindre plasseringsvennlig og hvilke krav den setter til vifter og flow tilsammenligning med bix 2/bix2pro 2. Noen som kan utdype?

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Takker for hyggelige og konstruktive innspill (Bofur), og andre tilbakemeldinger!

 

Bofur:

-Den maskinen som er brukt i testen blir nok stående som en "testrigg" en god stund, så det kriteriet bør være ivaretatt.

-Flow gjennomradiatorene er målt, sjekk generelle opplysninger. Men det er kanskje luftflow du tenker på?

-Radiatorens "støy" er nok vanskelig å avdekke, det er jo først og fremst vifta som bråker, men skjønner hva du mener.

-Airflow er også et ganske vanskelig parameter å håndtere. Man bør da i det minste ha tilgang til en aneometer / anemometer, og det har vi foreløpig ikke i vårt sortiment.

Med flow gjennom radissen tenkte jeg tapet en får gjennom radiatoren. Altså motstand. (En vill jo ha så liten motstnad som mulig slik at en oppnår turbulent strømning. Vann avgir/mottar mer energi til omgivelsene enn ved laminær)

Dette med utformingen av registeret med tanke på støy og ikke minst hvor mye luft som slippes igjennom er jo alfa omega når det kommer til prestanda/støy.

 

Ser på testresultatene at Black Ice II og Black Ice Extreme II er veldig like med tanke på ytelse tross Extreme utg. double register. Dette har helt sikkert en forklaring i at Extreme er 2x tykkere og ved bruk av svake vifter, passerer de mindre luft igjennom denne slik at vinniga går opp i spinninga. Altså så ha radiatoren 2 viktige parametere! pkt.1 Registerets inv. motstand og kjøleflate. pkt2. Registerets utvendige motstand kjøleflate for luft. Ergo så vinner en ikke så mye på en kraftigere vifte for Black Ice II som en vil med Black Ice Extreme II, ettersom sistnevnte har høyere mottrykk mot viftene.

 

PS! Anbefaler å bruke et par gamle musematter av neoporene som tette pakning mellom radiator og vifte. Har en plass så burde en også lage viftekammer for å redusere dødpunktet til vifta. Dessuten skal vel helst vifta suge og ikke blåse :hmm:

 

BIG UP for den fine testen, balsam for sjela å lese slikt. :thumbup:

Lenke til kommentar
På tampen har jeg et spørsmål; Du bruker 220V vifter til 120 formatet på redusert hastighet, men sier ingen ting om mengdekapasiteten til disse viftene. Pabst har jo lenge vært kongen på haugen når det gjelder stille vifter, men det har kommet en del konkurenter i det siste som i hvertfall på papiret ser ut til å dytte mye luft pr dB. Når man velger vifter til et slikt system vil man jo gjerne velge vifter som er så stille som mulig men ikke så stille at de ikke gjør den jobben man trenger. Så det store spørsmålet er; hva er luftkapasiteten som må til får å nå de resultatene du har fått på 120mm systemene? Om ikke du vet akkurat hva de gir påredusert hastighet kan du kanskje si noe om kapasiteten på full guffe?

Pass på så du ikke går i fella her for storevifter med høy volumstrøm og lavft turtall betyr i de fleste tilfeller dårlig mottrykks egenskaper.

 

Men skal du ha mye luft ved lav motstand så ville jeg anbefalt å kjøpe en 24v pabst ellr cromair-rotron som du kobler rett på 12v så har minimum 120-130 cfm @30db kjøpes i utlandet for Elfa skal ha 1000 spenn for disse men de i statene skal ha 15$ Go figure, 850 spenn for frakt da eller :nei:

 

PAPST-6424/2H

Comair/Rotron

edit: lagt til en review av en 172mm case fan

 

Review Comair - Rotron 172 mm Fan

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Bofur: er klar over at mottrykksegenskapene er en ekkel ting som skjelden bil oppgitt noe særlig om (uten å gå i dybden på datablader), men jeg har tittet en del på SilenX viftene og disse har svært lavt støynivå uten at det er på bekostning av turtallet. De har 2 forskjellige 120 vifter som i turtall og luftmengde tilsvarer Pabst 4412FGM og 4412F2GLL (litt lavere turtall på begge men ikke vesentlig. nøyaktig samme turtall). Med samme turtall og luft mengde burde de jo ha mottrykksegenskaper som ikke avviker så voldsomt fra Pabst viftene. Men der stopper også likhetene, SilenX viftene har støynivå på henholdsvis 14dB og 11dB. De er en del dyrere, men hvis jeg kan senke støynivået i min HTPC med fra 29 til 17dB (eventuelt fra 21 til 14) betaler jeg gjerne 100 kr eksta pr vifte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...