Gå til innhold

Mer om ATIs multi-VPU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nåja, jeg venter og ser. En ting er å få de gjort på hardware, men driverne skal jo gjøre sitt også da, og der tror jeg Nvidia har et stort forsprang, spes. siden de kjøpte opp ett eller annet selskap som hadde drever med dette i lange tider (husker ikke hvilket). Ati har jo også gjort dette før men det vil nå vise seg.

 

Forøvrig synes jeg det ødelegger litt av vitsen å ha to chiper på samme pcb. En ting er at de muligens kan gjøre det litt billigere, men en av fordelene med dual er jo at du kan oppgradere senere hvis du har råd. Med to chiper på samme kort må det jo bli ekstremt dyrt hvis det skal stå i forhold til single-chip løsninger. Og med de prisene som allerede er på XT PE, hvem i alle dager kommer til å ha råd til dette?

 

Har ikke noe imot dual som sådann, men hvis det bare er for å "doble" ytelsen uten mye ekstra arbeid har jeg ikke sansen for det, er tross alt ikke helt sammenlignbart med dual-core på cpuer der multithreading faktisk har mye å si.

Lenke til kommentar
... spes. siden de kjøpte opp ett eller annet selskap som hadde drever med dette i lange tider (husker ikke hvilket).

De kjøpte opp 3dfx, som hadde SLI mulighet for sine Voodoo kort. ;)

 

Forøvrig helt enig. Et stort poeng med SLI er jo muligheten for å kjøpe litt nå, og få en billigere oppgradering neste gang. Selvfølgelig er det kult med 2x 6800U, men det er mindretallet som kommer til å gå for denne løsningen. Hvis ATi kommer med dual X800XT kort, med to gpu'er på samme kort, vil det gå dårlig. Men dette tror jeg ATi er klar over... ;)

Lenke til kommentar

Et relevant spørsmål (synes jeg) er hvorfor ikke produsentene har en ad-hoc plugg på alle sine kort som lar dem kommunisere. Nå når alle soklene blir pci-x, burde det være mulig å sette inn (f.eks) 8 topp-kvalitet pci-x grafikk-kort, hvorav det første kommuniserte med hovedkortet på 16x hastighet, og de andre var "slaver" som kun hentet strøm fra sine x1- slotter.

 

Hvis kort-til-kort kommunikasjonen var effektiv (og dette burde være lettere med en custom interface som bare fungerer innenfor en enkelt chip-familie), burde hvert enkelt kort ta en bit av prosesseringen.

 

 

Problemet er vel bare at

1) utviklingen av skjermkort går uhyggelig kjapt. Dvs en dyr spesialløsning er bare "bra" i 6mnd, så får du samme hastighet i et billig kort uten kjøle-vifte

 

2) utnyttelse av minne og tilkobling til skjerm er vanskelige punkter

 

 

K

Lenke til kommentar
1) utviklingen av skjermkort går uhyggelig kjapt. Dvs en dyr spesialløsning er bare "bra" i 6mnd, så får du samme hastighet i et billig kort uten kjøle-vifte

Dette blir en voldsom overdrivelse...

 

Om man tar fremdriften av GPU tidligere som en målestokk, så vil 2stk. toppkort i denne generasjonen være omtrentlig likestillt med et enkelt toppkort fra neste generasjon. (Husker noen at økningen fra 9800 til x800 car nettop 80-100% ?).

 

Når det ikke er stort mer enn et år oh noen måneder ofte mellom nye generasjoner, så er det vanskelig å forsvare innkjøp av to kort i stedet for ett (spesielt om man tar med ekstrakostnader som kjøling og stor PSU) for vanlige brukere, men for dem som har et par tusen å rutte med, så ser jeg absolutt et marked for dette.

 

Poenget er at uttalelsen er grovt overdrevet selv i værste tilfelle.

 

Personlig vurderer jeg å kjøre 2x6800GT frem til ihvertfal neste generasjon med brikker er tilgjengelige (jeg tror forresten ikke et sekund på at de vil faktisk være å få fatt i i første kvartal 2005...). Det koster meg ca 5 dager på deltidsjobben min å tjene inn nok til et ekstra 6800GT, så for meg er dette overkommelig, og det er sikkert enda mer overkommelig for folk i full stilling.

 

Jeg skal ihvertfall ta stilling til akkurat dette når Nforce4 kortene blir tilgjengleig, og SLI faktisk blir et mulig oppsett (uten å bruke lite egnede server hovedkort og prosessorer).

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Når det ikke er stort mer enn et år oh noen måneder ofte mellom nye generasjoner, så er det vanskelig å forsvare innkjøp av to kort i stedet for ett (spesielt om man tar med ekstrakostnader som kjøling og stor PSU) for vanlige brukere, men for dem som har et par tusen å rutte med, så ser jeg absolutt et marked for dette.

par tusen? par femtusenlapper mener du? ;)

Lenke til kommentar
Et relevant spørsmål (synes jeg) er hvorfor ikke produsentene har en ad-hoc plugg på alle sine kort som lar dem kommunisere.
Det kommer nok, også disk-interface har vært foreslått. Jeg antar en velger en interface ut i fra en eksisterende bra standard enn en sær egenutviklet løsning, nettopp fordi utviklingen går så raskt at en heller vil ha et greit utviklingsmiljø enn noe som gir den siste prosenten i ytelse.

 

Skal jeg tippe, blir det Serial Attached SCSI på 300 MB/s, siden det er en nettverksstandard beregnet for mer enn datalagring, og fordi standarden er fleksibel.

 

Du kan kjøre TCP/IP over SCSI, og med iSCSI kan du kjøre SCSI over nett. Da kan du også nøste deg bra dypt ned...

Lenke til kommentar
Ja, for vi som har full stilling og hus og familie har ikke noe annet å bruke penga på, mener du?

Nei, de som har hus og bil og full stilling, og fremdeles er like datainteressert som de var tidligere. Det er snakk om prioritering det. 10-15000 til utstyr blir ikke store prosenten i forhold til andre utgifter (og inntekter) når man er i full stilling.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Nei, de som har hus og bil og full stilling, og fremdeles er like datainteressert som de var tidligere. Det er snakk om prioritering det. 10-15000 til utstyr blir ikke store prosenten i forhold til andre utgifter (og inntekter) når man er i full stilling.

Du har ikke hjemmeværende kone og barn i barnehagen, skjønner jeg. :p

Lenke til kommentar
Nei, de som har hus og bil og full stilling, og fremdeles er like datainteressert som de var tidligere. Det er snakk om prioritering det. 10-15000 til utstyr blir ikke store prosenten i forhold til andre utgifter (og inntekter) når man er i full stilling.

Du har ikke hjemmeværende kone og barn i barnehagen, skjønner jeg. :p

Man sender da visserlig ikke barna i barnehage hvis fruen er hjemme og kan passe dem :cool:

 

Når det er nevnt er det ikke alle som kan ta seg råd til å bruke 10000 penger på et (par) grafikkkort så Stigma kan for min del spare seg slike kategoriske utsagn. :roll:

Lenke til kommentar
Man sender da visserlig ikke barna i barnehage hvis fruen er hjemme og kan passe dem :cool:

Tja, uten å bli alt for offtopic her, så ser jeg at ungene våre har hatt veldig godt av å være i barnehagen, så det ville vi ikke vært foruten. Forøvrig er det ikke så lett å passe unger mens man studerer.

Når det er nevnt er det ikke alle som kan ta seg råd til å bruke 10000 penger på et (par) grafikkkort så Stigma kan for min del spare seg slike kategoriske utsagn. :roll:

My point excactly. :cool:

Lenke til kommentar

Jada, jada, selvfølgelig er det folk som har råd til dette. Poenget mitt var bare å ta litt livet av myten om at bare du får full stilling så driter du penger. For det gjør ikke jeg, nemlig. ;)

 

Men helt enig. Nok offtopic. Er det noen som har funnet ut noe mer om det er snakk om SLI eller dual gpu det er snakk om?

Lenke til kommentar
Er det noen som har funnet ut noe mer om det er snakk om SLI eller dual gpu det er snakk om?

Det finnes ingen konkret informasjon om dette så langt jeg vet, men det virker usansynlig at de vil gå multi-VPU ruten i mine øyne. Da mister de tross alt hele oppgraderingsmuligheten som mange liker med SLI, og får da et super-high-end produkt som kun en liten promille av markedet har råd til uansett. Selv om dette hadde vært en bedre løsning for entusiaster som har råd til det, så tror jeg neppe at design og produksjon av et eget kort for dette lille nisjemarkedet vil være lønnsomt.

 

Jeg håper relistisk sett på en SLI-løsning, men bedre enn Nvidia, slik at det er mulig å bruke forskjellige kort i kombinasjon. Da hadde SLI blitt virkelig attraktivt, om det var mulig å bruke ditt gamle kort i tillegg til et nyinnkjøpt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...