Gå til innhold

AMD med SSE3 tidlig neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror det er store sjangser for at jeg kjøper meg en Venice ja.

 

Men sekv om jeg er en AMD gutt, så synes jeg at det er rart at AMD "stjeler" instruksjonssett fra Intel, men ikke vice versa.

Stjeler? De har en avtale om utveksling av intstruksjonsett. Og intel har jo mer eller mindre kopiert 64 bits intruksjonene til amd ned til minste detalj. Fordelen med dette er jo da at man slipper å skrive om på optimaliseringene som allerde er der.

Lenke til kommentar
Foreløpig er utvalget relativt sparsomt av programvare som utnytter dette fullt ut.

 

Først MÅ nå AMD få et 64-oprativsystem på plass! Og få dette optimalisert...

Desse 3DNow og sse-instruksjonene trodde jeg virkelig var på vei ut siden det er vanskelig med programmer ...

Ble litt sur nå ... :thumbdown:

Det er jo ingenting som sier at ikke begge deler kan gjøres samtidig. Dessuten er det vel ikke AMD sitt arbeid å lage ett OS?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel tvilsomt om det er hele SSE3 som støttes, noen av disse instruksjonene har med Hyperthreading å gjøre. Full støtte for Hyperthreading ville jo vært OK. Spørsmål 2 er jo hastigheten på disse instruksjonene. I SSE2 optimaliserte benchmarks virker det som Intel er et stykke foran.

Lenke til kommentar
Foreløpig er utvalget relativt sparsomt av programvare som utnytter dette fullt ut.

 

Først MÅ nå AMD få et 64-oprativsystem på plass! Og få dette optimalisert...

Desse 3DNow og sse-instruksjonene trodde jeg virkelig var på vei ut siden det er vanskelig med programmer ...

Ble litt sur nå ... :thumbdown:

Finnes flere OS'er som er lagd for AMD64 :)

Lenke til kommentar

"i SSE2 optimaliserte benchmarks virker det som Intel er et stykke foran. "

 

Ja, det er kanskje ikke så rart, ettersom det gjerne er lite pipeline stalls i kode som har med SSE å gjøre. (pipeline stalls er en av de viktigste grunnene til at en amd 2,4 ghz kan slå en intel 3,6 ghz.)

 

Intel og Amd har som noen nevnte en avtale om at de kan bruke hverandres instruksjonssett til x86 typen prosessorer. Noe vi kan være VELDIG glade for.

Lenke til kommentar
Det er vel tvilsomt om det er hele SSE3 som støttes, noen av disse instruksjonene har med Hyperthreading å gjøre. Full støtte for Hyperthreading ville jo vært OK. Spørsmål 2 er jo hastigheten på disse instruksjonene. I SSE2 optimaliserte benchmarks virker det som Intel er et stykke foran.

Hyperthreading blir overflødig med dualcore... Men sitter ennå på en P4 pga den helt reelle forskjellen mellom HT og ikke-HT. Mulig at fristelsen blir for stor når NF4 og .09 baserte AMD64 er ute... men hvis ikke, så venter jeg definitivt på dualcore.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Det er vel tvilsomt om det er hele SSE3 som støttes, noen av disse instruksjonene har med Hyperthreading å gjøre. Full støtte for Hyperthreading ville jo vært OK. Spørsmål 2 er jo hastigheten på disse instruksjonene. I SSE2 optimaliserte benchmarks virker det som Intel er et stykke foran.

Hyperthreading blir overflødig med dualcore... Men sitter ennå på en P4 pga den helt reelle forskjellen mellom HT og ikke-HT. Mulig at fristelsen blir for stor når NF4 og .09 baserte AMD64 er ute... men hvis ikke, så venter jeg definitivt på dualcore.

Det lekre med HT er at arealet på prosessoren ikke øker så mye som ved dualcore. Dualcore blir kostbart, HT er en ganske elegant løsning som sikkert ikke kommer til å forsvinne. Dessuten er strømforbruket lavere.

Lenke til kommentar
Det er vel tvilsomt om det er hele SSE3 som støttes, noen av disse instruksjonene har med Hyperthreading å gjøre. Full støtte for Hyperthreading ville jo vært OK. Spørsmål 2 er jo hastigheten på disse instruksjonene. I SSE2 optimaliserte benchmarks virker det som Intel er et stykke foran.

Hyperthreading blir overflødig med dualcore... Men sitter ennå på en P4 pga den helt reelle forskjellen mellom HT og ikke-HT. Mulig at fristelsen blir for stor når NF4 og .09 baserte AMD64 er ute... men hvis ikke, så venter jeg definitivt på dualcore.

Det lekre med HT er at arealet på prosessoren ikke øker så mye som ved dualcore. Dualcore blir kostbart, HT er en ganske elegant løsning som sikkert ikke kommer til å forsvinne. Dessuten er strømforbruket lavere.

Nå er jo ikke ytelsesgevinsten i nærheten av den samme engang heller da.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det lekre med HT er at arealet på prosessoren ikke øker så mye som ved dualcore. Dualcore blir kostbart, HT er en ganske elegant løsning som sikkert ikke kommer til å forsvinne. Dessuten er strømforbruket lavere.

Vel, Intel fjerner HT på sine dual-kjerne sokkel 775-prosessorer:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2252&p=1

Currently set for release in Q3 2005, Intel has three dual core chips on their desktop roadmap: the x20, x30 and x40. The only difference between these three chips is clock speed, with the x20 running at 2.8GHz, the x30 running at 3GHz and the x40 running at 3.2GHz. All of the chips are LGA-775 compatible and run off of an 800MHz FSB. Hyper-Threading is not enabled with Intel's dual core chips.
Lenke til kommentar
Dessuten er det vel ikke AMD sitt arbeid å lage ett OS?

AtW

Hvis de ikke vil gjøre det selv så må de få noen annen til å gjøre det da. De har trass allt laget en CPU som hverken har programmer eller optimalisert OS. Siste jeg har hørt er at Windows XP64 er utsatt til 1. kvartal 05.

OMG

 

Er det ingen som har hørt om noe som heter Linux her eller????

Dette har støttet 64Bit i en årrekke allerede .. Så det finnes OS som støtter AMD64 fullt ut.

Endret av Firstc
Lenke til kommentar
Det er vel tvilsomt om det er hele SSE3 som støttes, noen av disse instruksjonene har med Hyperthreading å gjøre. Full støtte for Hyperthreading ville jo vært OK. Spørsmål 2 er jo hastigheten på disse instruksjonene. I SSE2 optimaliserte benchmarks virker det som Intel er et stykke foran.

Hyperthreading blir overflødig med dualcore... Men sitter ennå på en P4 pga den helt reelle forskjellen mellom HT og ikke-HT. Mulig at fristelsen blir for stor når NF4 og .09 baserte AMD64 er ute... men hvis ikke, så venter jeg definitivt på dualcore.

Det lekre med HT er at arealet på prosessoren ikke øker så mye som ved dualcore. Dualcore blir kostbart, HT er en ganske elegant løsning som sikkert ikke kommer til å forsvinne. Dessuten er strømforbruket lavere.

Nå er jo ikke ytelsesgevinsten i nærheten av den samme engang heller da.

 

AtW

Nei, ytelsen er jo ikke den samme. Men ofte er det interessant å se på pris/ytelse, og der kommer vel HT ganske bra ut, det er jo "gratis".

Lenke til kommentar
Det lekre med HT er at arealet på prosessoren ikke øker så mye som ved dualcore. Dualcore blir kostbart, HT er en ganske elegant løsning som sikkert ikke kommer til å forsvinne. Dessuten er strømforbruket lavere.

Vel, Intel fjerner HT på sine dual-kjerne sokkel 775-prosessorer:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2252&p=1

Currently set for release in Q3 2005, Intel has three dual core chips on their desktop roadmap: the x20, x30 and x40. The only difference between these three chips is clock speed, with the x20 running at 2.8GHz, the x30 running at 3GHz and the x40 running at 3.2GHz. All of the chips are LGA-775 compatible and run off of an 800MHz FSB. Hyper-Threading is not enabled with Intel's dual core chips.

Interessant, det har vel blitt fablet om totalt 8 threads i et 2-prosessorsystem med dualcore cpuer. Det kan jo være tenkiske årsaker til dette, blir sikkert trangt om plassen på frontsidebussen.

Lenke til kommentar
Tror det er store sjangser for at jeg kjøper meg en Venice ja.

 

Men sekv om jeg er en AMD gutt, så synes jeg at det er rart at AMD "stjeler" instruksjonssett fra Intel, men ikke vice versa.

Stjeler? De har en avtale om utveksling av intstruksjonsett. Og intel har jo mer eller mindre kopiert 64 bits intruksjonene til amd ned til minste detalj. Fordelen med dette er jo da at man slipper å skrive om på optimaliseringene som allerde er der.

Så du ikke hermetegnene?

Det jeg mente var at Intel har kommet med instruksjonssett, som AMD i senere tid har tatt i bruk, mens Intel ikke har vært like "flinke" til å bruke instruksjonssett som AMD var først ute med.

 

Kan hende jeg er på tynn is her, men jeg _tror_ jeg har rett.

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Er jo bare 3d now og 3d now pluss om jeg husker rett som er amds egne instruksjonssett bortsett fra 64bits settet. Klart det er lettere for amd og ta fra intel ettersom deres instruksjonssett av klare årsaker har bedre støtte i programmer. Det som er med optimaliseringer som mmx,sse osv er jo at programvaren må kodes med hensynt til disse. Intel sin posisjon som ubestridt 1er i omsettning gjør at de får sine optimaliseringer fortere inn på markedet. Hadde intel kommet med amd 64 som sin cpu så tror jeg ganske bestemt at m$ hadde hatt ute en ferdig release av win xp 64 bits versjon.

 

Nå skal ikke jeg spekulere i hvorfor det er forsinket, men godt mulig at intel trekker i trådene og utsetter til prescotten har fått 64 bitsdelen opp og gå for fullt?

 

Ht er jo ikke på langt nær det samme som 2 kjerner som andre nevner, det dytter vel bare inn instruksjoner i ledige deler i pipelinen om jeg husker rett for å få mest mulig gjort pr. klokkeslag. Det gir gode resultater i noe, men faktisk dårligere i noen tilfeller.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...