Gå til innhold

Kopiesperrekampanje ut i verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kampanje,, teit..

De må da få beskytte sine investeringer..

Hvem bryr seg om kopisperre? jo, dem som aldri betaler for noe..

Har alltid kjøpt favorittmusikken min lell..

:thumbdown:

Alle vi som ikke kun bruker gammeldagse cd-spillere bryr oss om kopisperre. Og alle vi som også har lyst å konvertere musikken til MP3, slik at en kan ta den med seg ut på joggetur på den lille MP3-spilleren.

De som aldri betaler for noe, de bryr seg selvsagt aller minst om kopisperrene. De laster ned musikken fra p2p nettverk, og der finnes ingen sperrer. Dermed er det faktisk kun de som betaler for musikk som rammes av disse idiotiske sperrene...

Lenke til kommentar

johna: Jeg tror ikke du helt har fått med deg hva kopisperrene gjør. De har langt større konsekvenser for forbrukerene enn bare å hindre piratkopiering. Det er jo det de prøver på, men strategien med kopisperrer er jo helt feilslått. Det ødelegger CD-spillere og gjør det vanskelig å ta egne backup'er, høre på den lovlig kjøpte musikken sin på mange mp3-spillere osv. Det er rett og slett forbrukerfientlig og til stor plage for mange lovlydige borgere.

 

Her er forresten et utklipp fra hva kampanjen går ut på:

Forbrukere mot kopisperre er en underskriftskampanje med en målsetting om å få platesleskapene, og først og fremst EMI, til å slutte å gi ut plater med kopisperre ("Copy Controlled" - plater med kopisperre er ikke laget med "Compact Disc"-teknologien, og kan derfor ikke kalles "CD". CC-plater bærer heller ikke "CD"-logoen.)

 

Dette er fordi plater med kopisperre hindrer brukeren i å ta berettigede kopier til eget bruk, de virker ikke på en rekke avspillere (forskjellige DVD-spillere og bilstereospillere, dessuten flere vanlige CD-spillere), og de kan også ødelegge disse avspillerene.

 

Forbrukere mot kopisperre nekter å være tilskuer til at plateselskapene selger produkter som ikke innfrir forbrukerens rettigheter, og ikke fungerer på en tilfredstillende måte.

 

Vi oppfordrer alle forbrukere til å vise sitt standpunkt mot kopisperrer ved å boikotte produkter med slik sperre.

 

Link: http://forbrukermakt.drmowinckel.com/

Lenke til kommentar
Kampanje,, teit..

De må da få beskytte sine investeringer..

Hvem bryr seg om kopisperre? jo, dem som aldri betaler for noe..

Har alltid kjøpt favorittmusikken min lell..

:thumbdown:

Bilsteroen min ble ødelagt av en kopibeskyttet cd-plate, så kom ikke her å si at det er teit. Kopibeskyttede cd-plater funker ikke på alle audio-systemer engang, og når man kjøper et produkt skal man vel forvente at det fungerer?

Det er kopibeskyttelse som er teit, dessuten virker det ikke særlig vanskelig å gå rundt den heller.

Jeg kjøper musikken min jeg også, men nå blir det boikott av plater med kopibeskyttlese, så fremt det ikke er favorittbandet mitt da.

Lenke til kommentar
Bilsteroen min ble ødelagt av en kopibeskyttet cd-plate, så kom ikke her å si at det er teit.

Har du gjort noe med denne saken? Klaget til bilstereo-produsenten eller til platebutikken eller plateselskapet? Tatt det opp med Forbrukerombudet/Forbrukerrådet?

Fikk ny fra de som laga bilstereoen, men det var egentlig ikke det som var poenget da. :)

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke kopisperren, men skjønner hvorfor den kommer. Og jeg synes vel at EMI og andre selskaper for gjøre som de vil med det. Så får vi som ikke liker det la være å kjøpe platene fra dem. (En mye mer effektiv protest enn noen tusen underskrifter.)

 

Det er to ting jeg ikke liker med det slik EMI gjør det:

1. De er ikke godt nok merket. Jeg har kjøpt to CD'er i dets siste som jeg ikke oppdaget at var sperret før jeg kom hjem og satte dem i maskinen. Dette et så vesentlig moment at jeg muligens hadde valgt å ikke kjøpe om jeg hadde sett det. Hvor mye jeg enn ønsket meg akkurat de CDene.

 

2. Når den autostarter sier den at du må(!) installere programmet. Jeg svarer alltid nei takk, men jeg er sikker på at folk svarer ja uten å vite hva de svarer ja på. Man har faktisk et valg, og det burde man få opplyst om

 

Ellers så er det ikke sant at man må, de spiller de helt fint uten, i Windows Media Player. Med WinAmp hadde jeg et problem, den spilte bare de første 11 sangene på hver plate. iTunes spilte også beskyttede plater.

 

Det gjelder bare å svare nei på å installere EMI spilleren hver gang. (Jeg kunne selvsagt slå av autorun på CD i maskinen, så var jeg kvitt det problemet.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Liker heller ikke den sperren , men har FULL forståelse for at den er der .

Problemet har dere laget selv fordi dere kun skal laste ned musikk og programvare gratis . Husk det er tross alt noen som skal leve av dette og hadde dere likt at halve lønninga ble hentet av helt uvedkommende folk , det er nemmelig akkurat det samme som å piratkopiere .

Lenke til kommentar

Jeg mente selvfølgelig ikke egen musikk , at en kopierer sine egne plater er jo greit , men de fleste laster ned og kopierer til seg selv og kompiser uten å betale for dette .

Har selv en kompis med hundrevis av musikkcdèr som er kopiert + alt av filmer som går å få tak i , i tillegg tyter det piratkort ut av parabolen , er det rart det kommer restriksjoner , man stjeler jo andres levebrød .

Lenke til kommentar
Jeg mente selvfølgelig ikke egen musikk , at en kopierer sine egne plater er jo greit , men de fleste laster ned og kopierer til seg selv og kompiser uten å betale for dette .

Har selv en kompis med hundrevis av musikkcdèr som er kopiert + alt av filmer som går å få tak i , i tillegg tyter det piratkort ut av parabolen , er det rart det kommer restriksjoner , man stjeler jo andres levebrød .

Ja men se hva du selv skriver da mann! De som piratkopierer, gjør det ved å laste ned ulovlig fra nettet, akkurat som du selv sier. Disse ulovlige låtene/filmene har ingen sperrer i det hele tatt. Dermed hjelper det ingenting med sperre på cd'er som en kjøper i butikken. Det eneste en oppnår er å ødelegge for dem som faktisk kjøper plata!

Dette er jo å skyte seg selv i foten for plateselskapa. Siden jeg kun bruker MP3, så er jeg avhengig av å kunne konvertere mine kjøpte cd'er til MP3. Når de legger sperrer på cd-ene, så ser jeg på det som en oppfordring til å anskaffe denne musikken på ulovlig vis! De hindrer meg jo i å bruke den lovlig anskaffede varen!

 

Edit: Bare så det er sagt, så oppfordrer jeg selvsagt ikke til å bryte lover eller stjele andres levebrød. Jeg er bare frustrert over plateselskapenes oppførsel mot sine lovlydige kunder!

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar

Faktum er at kopisperrer hindrer betalende kunder til en mye mye større grad en det hindrer de som faktisk ikke kjøper platene. Er det da riktig at betalende kunder skal behandles som potensielle kriminelle, og derfor få et begrenset (og i mange tilfeller forkrøplet) produkt? Jeg mener ihvertfall at svaret er et rungende nei.

 

Jeg forstå hvorfor de gjør det, men de må også innse at denne vinklingen på problemt er helt fullstendig feilslått, og rammer bare sine egne betalende kunder uten å hjelpe på det egentlige problemet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg mente selvfølgelig ikke egen musikk , at en kopierer sine egne plater er jo greit , men de fleste laster ned og kopierer til seg selv og kompiser uten å betale for dette .

Har selv en kompis med hundrevis av musikkcdèr som er kopiert + alt av filmer som går å få tak i , i tillegg tyter det piratkort ut av parabolen , er det rart det kommer restriksjoner , man stjeler jo andres levebrød .

Jeg er enig med deg i at det ikke er greit med utelukkende piratkopier fordi de er gratis og det er musikk "piraten" faktisk ønsker å ha/ hadde kjøpt om det var alternativet.

 

Problemet er måten kopisperrende gjennomføres. De som piratkopierer finner alltid måter å gjøre dette på. Kanskje fjerner man en liten andel piratkopier, men samtidig lager man problemer for desto flere. Samtidig er det en god del som laster ned musikk for å prøve ut (jeg har kjøpt mange CD'er basert på det jeg har lasta ned og som jeg trolig aldri hadde kommet borti ellers) og man kan ikke regne med tap på de som laster ned, men som allikevel ikke hadde kjøpt musikken. Du kan ikke saksøke en person for hver enkelt sang om den personen har 10.000 mp3'er. Det tilsvarer gjerne 500-1000 CD'er og hvor mange hadde faktisk kjøpt så mange skiver dersom å kjøpe var eneste alternativ?

 

I tillegg overdrives betydningen av dette. At man allerede nå risikerer strengere straffer for litt svindel enn vold og voldtekt, finner jeg forkastelig. Platebransjens store stygge sauer vil ha nærmest superstraffer for å ha litt mp3'er og de driver hard lobby på dette. De skal ha det til at å kopiere et par CD'er for å dele de ut er verre enn overnevnte ugjerninger. I tillegg skal de altså gjøre musikkopplevelsen verre og til tider en ren plage for kundene sine.

 

Derfor er jeg i mot dette. Jeg klarer rett og slett ikke å ta de seriøst; hele greiene er noe lite gjennomtenkt som en eller annen lur kopisperreselger har lurt gamlingene i ledelsen til å kjøpe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...