Gå til innhold

366 MHz billig-PC fra AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fra 1500,- for en komplett maskin uten skjerm er jo ok

Hm, det spørs jo vilken maskin da.

 

Synes personlig at det er litt suspekt, høres litt ut som å kaste gammel teknologi på de. Det koster jo ikke mer å produsere en 6-900mhz CPU, enn en 366mhz.

 

Denne artikkelen, får jo det til å høres ut som AMD holder på med veldedighet, noe de ikke gjør, de tjener penger på det.

 

Ville tro at det hadde vært rimeligere med en SOC løsning. Angående PR, så er det underlig at AMD vil tilknytte navnet sitt med en så low end løsning, ville ikke forundre meg, om AMD lager et alias, for sine low end løsninger.

Lenke til kommentar

Poenget er vel bare å få en billig og brukbar maskin ut som kan vise websider.

 

AMD-King: Tror ikke det er så veldig mye å henge seg opp i om den bruker lobotomert windows eller lunix. :nei:

 

For få år siden hadde jeg selv en maskin som var betraktelig dårligere enn det der, og den kunne jeg gjøre enormt mye med. De ønsker vel bare å levere et billig og greit alternativ til de deler av verden som ikke har så mye penger stukket inn i alle kroppsåpninger som oss i den såkalte vestlige verden.

 

Jeg har selv lagt inn Debian som fungerer helt utmerket med Mozilla på en 200 MHz GeOde-maskin med 2 gig disk og 128 meg ram.

 

Selv katten min skjønner at Windows CE ikke var noe å henge seg opp i. :p

Lenke til kommentar

Og til Macfan:

De har nok planer om å bruke en høyt klokket fsb i det hovedkortet for å få spredt ytelsen utover på lik linje med f.eks. Gamecube og Playstation2. I det scenarioet har det ikke noe særlig å si om de benytter en 366 MHz eller en 3 GHz chip.

Dessuten er feilraten mye mindre om de trykker brikker og brikkesett som sikter betraktelig lavere enn det som er cutting edge i dag.

Lenke til kommentar

Grunnen til at de begynner med lav hastighet er for å skape samme "oppgraderingshysteri" i "tredje-verden" som ellers på kloden. På den måten så skaper de et nytt lukurativt og stabilt marked som varer over tid.

 

At hastigheten ble 366Mhz er nok et kompromiss mellom "akseptabel hastighet" OG billigst mulig produserbare CPU'er.

 

Dette kan være "vanlige" CPU'er med så mange feil at de ikke passerte vanlige tester, og egentlig skulle vært søppel, men som klarer å opperere ved lavere hastighet.

Lenke til kommentar
Synes personlig at det er litt suspekt, høres litt ut som å kaste gammel teknologi på de. Det koster jo ikke mer å produsere en 6-900mhz CPU, enn en 366mhz.

 

Ville tro at det hadde vært rimeligere med en SOC løsning. Angående PR, så er det underlig at AMD vil tilknytte navnet sitt med en så low end løsning, ville ikke forundre meg, om AMD lager et alias, for sine low end løsninger.

Enig, men poenget med den lave klokkehastigheta er vel å redusere strømforbruker og varmeutviklinga så mye at man kan selge en PC i PDA-størrelse uten aktiv kjøling.

 

Jeg er også helt enig i at SOC (System On Chip) ville vært best. For å nå målsetningen om å få flest mulig på nett så hadde jeg heller sett for meg: En boks på PDA-størrelse med en chip med CPU + Northbridge + southbridge + integrert grafikk. I tillegg måtte den hadd en billig 2,5" disk + 128MB SODIMM, et hovedkort med integrert PSU, og en litt stor passiv kjøler som er "lokket" på enheten og er i kontakt med alle komponentene som trenger kjøling. Den burde også fungert selv i rom uten air-condition, altså opp mot 40-50°C lufttemperatur. Gratis og godt fungerende OS og programvare på lokalspråket er en selvfølgelighet. Koblet sammen med brukt-importerte CRT-skjermer fra vestlige land så ville nok prisen blitt lav nok for mange fler enn det er i dag. Jeg ser for meg at prisen bør komme ned i 100 dollar for hele systemet inkludert skjerm, tastatur osv.

Lenke til kommentar

Går ikke en alt for stor prosentdel av utgiftene for en slik prosessor til å dekke waferene som forbrukes? De er sikkert en god del mindre enn top-range prosessorer, men de samme waferene kunne blitt brukt til å produsere mye nyere prosessorer.

 

Jeg synes det blir litt merkelig å lage såpass trege CPU når det enkelt går ann å lage raskere modeller som sansynligvis ikke spiser opp flere wafere, og har samme yield. Du kan få viteløse CPUer opp mye høere enn 366Mhz også. Jeg mistenker at det er gjort pga. vegringer mot å gi noe som helst gratis (av frykt for at det vil føre til mindre salg i de markedene senere kanskje).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Tullete overskrift med fokus bare på klokkefrekvens :no:

 

AMD's PC to increase online world Low-end Internet model would assist emerging countries

Advanced Micro Devices will start selling a low-cost PC to help consumers in developing countries to get on the Internet.

 

The effort is part of AMD Chief Executive Officer Hector de Jesus Ruiz's "50x15" initiative, which is his plan to help connect 50 percent of the world's population to the Internet by 2015, said Dan Shine, marketing director of AMD's personal connectivity solutions group.

 

AMD, which plans to start shipping the low-cost PCs soon after the model's Oct. 28 release, is calling the new machine the Personal Internet Communicator. It will cost $185 just for the computer, and $249 for both the computer and a 15-inch monitor.

 

The PC contains the chipmaker's Geode microprocessor, an inexpensive line of chips for smaller devices like personal digital assistants and other handheld computers.

 

The machine, about the size of a Kleenex box, contains a 10-GB hard drive, 128 MB of memory and a 56k modem. The computer runs a version of Microsoft Windows CE that includes some features of the Windows XP software for the PC. The software suite also includes the Internet Explorer for cruising the Web, the MSN Messenger for instant messaging and the latest Windows Media Player.

amd_pic_2d.jpg

 

Flere bilder av den her:

http://www.amdboard.com/pic.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...