Gå til innhold

LaCie lanserer ekstern SATA-disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra artikkelen:

De færreste har mulighet for å uten videre kople til eksterne SATA-harddisker i sine systemer. Derfor legger LaCie med en SATA-kontroller med diskene, i form av et PCI-kort.

Betyr det at det etterhvert kommer hovedkort med "ekstern SATA-harddisk" kontakt, slik USB og FireWire har blitt vanlig idag? Hvis ikke ser jeg igrunn ikke hensikten med å gjøre den ekstern... :ermm:

Lenke til kommentar
Hmmm, litt rart det ja, PCI-bussen gir jo "bare" 33,3MiB/s, mens disken vil kunne levere rundt 70-80MiB/s (eller mere), samtidig vil jo andre ting senke hastigheten, som andre pci-kort.

Dessuten er vel PCI bare halv-duplex?!

133 blir det ;) Dog fordelt på hele PCI-bussen. Kanskje den disken er ment til videoredigering? Hadde vært interessant å se noen målinger om det har noe for seg, særlig mens maskinen ellers i full bruk og det er godt med trafikk over PCI-bussen

Lenke til kommentar

Synes det er på tide at mobo-produsentene laget noen eksterne s-ata kontakter på kortene. S-ATA er tross alt laget med mulighet for hotswapping, og det bare skriker jo portabilitet. Hadde vært fint om vi kunne dumpet hdd-kabinett i 1000kr-klassen og bare bruke en plast-beholder og koble harddisken direkte inn i sata-koblinger på kabinettet, uten å måtte skru opp hele maskinen for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Synes det er på tide at mobo-produsentene laget noen eksterne s-ata kontakter på kortene. S-ATA er tross alt laget med mulighet for hotswapping, og det bare skriker jo portabilitet. Hadde vært fint om vi kunne dumpet hdd-kabinett i 1000kr-klassen og bare bruke en plast-beholder og koble harddisken direkte inn i sata-koblinger på kabinettet, uten å måtte skru opp hele maskinen for å gjøre det.

Akkurat dette hadde jeg gjerne sett også, passer bra for litt kjapp overføring uten å skru opp kabinettet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når det gjelder begrensninger på overføring via PCI må jeg si at disse eksterne diskene egentlig er beregnet på hovedkort med SATA 2 der du allere har en brakett for eksterne tilbkoblinger fra før som går direkte på SATA kontrolleren.

 

Det at de faktisk selger diskene med en PCI mulighet i tillegg er jo konge. - Men og nødvendig for å få solgt nok. - Er jo ikke så mange med SATA 2 enda.

 

Samtidig hadde det vært stilig med en extern raport disk rett i SATA kontrolleren. Nice!

Lenke til kommentar
Når det gjelder begrensninger på overføring via PCI må jeg si at disse eksterne diskene egentlig er beregnet på hovedkort med SATA 2 der du allere har en brakett for eksterne tilbkoblinger fra før som går direkte på SATA kontrolleren.

Så for eksempel nForce4 (ultra) kort vil i utgangspunktet komme med brakett for tilkobling av eksterne SATA disker? I så fall vil dette kunne bli en ny standard etterhvert. :yes:

Lenke til kommentar
Hmmm, litt rart det ja, PCI-bussen gir jo "bare" 33,3MiB/s, mens disken vil kunne levere rundt 70-80MiB/s (eller mere), samtidig vil jo andre ting senke hastigheten, som andre pci-kort.

Dessuten er vel PCI  bare halv-duplex?!

Hva er i'en i MiB? Sånn jeg har skjønt det så er den nye skrivemåten ment for å vise at det er snakk om 2^20 og 2^30 og ikke million og milliard, men det heter vel GiB, ikke sant? Og der trodde jeg i'en kom av at andre bokstav i Giga er 'i', og i så fall burde det hete MeB, så her må jeg ha misforstått noe.

 

Og uansett så har PCI bussen 133,3MiB/s maks overføringshastighet.

Lenke til kommentar
Fra artikkelen:
De færreste har mulighet for å uten videre kople til eksterne SATA-harddisker i sine systemer. Derfor legger LaCie med en SATA-kontroller med diskene, i form av et PCI-kort.

Betyr det at det etterhvert kommer hovedkort med "ekstern SATA-harddisk" kontakt, slik USB og FireWire har blitt vanlig idag? Hvis ikke ser jeg igrunn ikke hensikten med å gjøre den ekstern... :ermm:

Asus leverer vel dette alerede til Intel på sitt S-775 kort .

Lenke til kommentar
Asus leverer vel dette alerede til Intel på sitt S-775 kort .

Ja, det har etterhvert gått opp for meg at det begynner å bli vanlig. Og det er jo dritkult, selvom det blir mange forskjellige porter etterhvert (SATA til eksterne harddisker, firewire til dv-kamera og usb til alt annet). Ihvertfall bra at parallellporten og seriellporten blir brukt av stadig færre ting. Gleder meg egentlig til vi kan kaste ps/2 portene også, jeg... :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...