Gå til innhold

Xeon-dobbelkjerne i 2006


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel må nok regne med å måtte slite litt ekstra siden de gjore en håpløs feil i det som kanskje er det viktigste designet av sine tre hoved design for CPU'er. Dvs. de designet kjernen som utgjør den nyeste generasjonen av P4 og Xeon prosessorer ut fra den antagelsen at klokkefrekvens selger og lekkasje ikke blir noe problem. Begge disse antagelsene har vel begynt å vise seg å være feil.

 

Som nevnt i artikkelen kommer de likevel med dual core i form av Montecito. De kommer vel også med en av art av Dothan som dual core, så selv om ett design gikk ått skogen så er de vel i høyeste grad ikke spilt av banen selv på kort sikt.

 

Montecito kommer vel uansett til å sope gulvet med samtlige tilgjengelige prosessorer ved dens lansering. Et hederlig unntak er vel IBM Power5 som ser ut til å gjøre det ekstremt sterkt i applikasjoner hvor FP-ytelse og minnebåndbredde er avgjørende.

Lenke til kommentar
Intel må nok regne med å måtte slite litt ekstra siden de gjore en håpløs feil i det som kanskje er det viktigste designet av sine tre hoved design for CPU'er. Dvs. de designet kjernen som utgjør den nyeste generasjonen av P4 og Xeon prosessorer ut fra den antagelsen at klokkefrekvens selger og lekkasje ikke blir noe problem. Begge disse antagelsene har vel begynt å vise seg å være feil.

 

Som nevnt i artikkelen kommer de likevel med dual core i form av Montecito. De kommer vel også med en av art av Dothan som dual core, så selv om ett design gikk ått skogen så er de vel i høyeste grad ikke spilt av banen selv på kort sikt.

 

Montecito kommer vel uansett til å sope gulvet med samtlige tilgjengelige prosessorer ved dens lansering. Et hederlig unntak er vel IBM Power5 som ser ut til å gjøre det ekstremt sterkt i applikasjoner hvor FP-ytelse og minnebåndbredde er avgjørende.

Glemmer du Opteron som også kommer i dualcore? JA, den er bedre en Xeon!

Lenke til kommentar
Glemmer du Opteron som også kommer i dualcore? JA, den er bedre en Xeon!

Hva har Opteron med mitt innlegg å gjøre? At Opteron i de fleste tilfeller er bedre enn Xeon er greit nok, men jeg ser heller ikke hva det har med mitt innlegg eller tråden som helhet å gjøre.

Tror han mener at Montecito ikke kommer til å feie gulvet med Opteron. Men hvor Xeon-kommentaren kommer inn i bildet er jeg litt usikker på. Kanskje han tror at Montecito er en Xeon?

Lenke til kommentar
Glemmer du Opteron som også kommer i dualcore? JA, den er bedre en Xeon!

Hva har Opteron med mitt innlegg å gjøre? At Opteron i de fleste tilfeller er bedre enn Xeon er greit nok, men jeg ser heller ikke hva det har med mitt innlegg eller tråden som helhet å gjøre.

Tror han mener at Montecito ikke kommer til å feie gulvet med Opteron. Men hvor Xeon-kommentaren kommer inn i bildet er jeg litt usikker på. Kanskje han tror at Montecito er en Xeon?

Kanskje det forklarer saken ja. vel... Dagens Itanium har omtrent samme ytelse som Opteron. dvs. litt lavere i integer ytelse og mye høyere i FP ytelse.

 

Dual core Opteron vil komme i hastigheter på 600 til 1000 MHz lavere enn høyeste single core. Med en høyeste single core på 3GHz vil det si at dual core havner på 2.4GHz som høyeste frekvens. Altså ingen økning over dagens høyeste frekvens. Det vil heller ikke komme støtte for raskere minne før ut mot 2006 i form av DDR2 (av alle ting).

 

Montecito vil få høyere IPC enn dagens Madison for single thread og opp til 10-20% bedre throughput per kjerne for flertrådede programmer i tillegg kommer høyere frekvens og høyere minnebåndbredde.

 

Do the math.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Montecito vil få høyere IPC enn dagens Madison for single thread og opp til 10-20% bedre throughput per kjerne for flertrådede programmer i tillegg kommer høyere frekvens og høyere minnebåndbredde.

 

Do the math.

Ja, og sikkert 1000+% høyere pris enn Madison 9M som også i dag koster flesk. Jeg tviler altså sterkt på at Montecito kommer til å på pris/ytelse og det er tross alt det eneste som teller i denne bransjen :cool:

Lenke til kommentar
Montecito vil få høyere IPC enn dagens Madison for single thread og opp til 10-20% bedre throughput per kjerne for flertrådede programmer i tillegg kommer høyere frekvens og høyere minnebåndbredde.

 

Do the math.

Ja, og sikkert 1000+% høyere pris enn Madison 9M som også i dag koster flesk. Jeg tviler altså sterkt på at Montecito kommer til å på pris/ytelse og det er tross alt det eneste som teller i denne bransjen :cool:

Over 10 ganger dyrere enn et produkt som ikke er lansert? Veldig lite seriøst innlegg dette snorreh :thumbdown:

 

Det er heller ikke riktig at "bransjen" er opptatt av kun en parameter når de kjøper systemer.

 

Totalt sett er vel dette den mest irrasjonelle "ja, jeg vil hate Itanium" posten jeg har sett på lenge. Det sier en del.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...