Gå til innhold

Biometrisk teknologi hever sikkerheten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker en biometrisk fingeravtrykksleser hjemme til pålogging på maskinen, samt passord på internett eller i programmer... sikker, tidsbesparende, og skikkelig kult :D Ved ett trykk med fingeren kan jeg kryptere data, logge på en internettside, eller gi firewallen passordet til å la et program få access til nett, eller logge på en annen konto :D

At ikke bedrifter har tatt i bruk dette for lenge siden, ser jeg virkelig ikke grunnen til.

Lenke til kommentar
Jeg bruker en biometrisk fingeravtrykksleser hjemme til pålogging på maskinen, samt passord på internett eller i programmer... sikker, tidsbesparende, og skikkelig kult :D Ved ett trykk med fingeren kan jeg kryptere data, logge på en internettside, eller gi firewallen passordet til å la et program få access til nett, eller logge på en annen konto :D

At ikke bedrifter har tatt i bruk dette for lenge siden, ser jeg virkelig ikke grunnen til.

Dette høres veldig interessant ut..

Bruker du dette privat, eller på jobb?

Hva må en egentlig ha av utstyr? Er det noe mer enn fingeravtrykkleseren?

Hvor mye koster hele sulamitten? :p

Og hvor får en kjøpt dette?

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvordan det er så fryktelig forskjellig fra vanlig "plastikk". Når du trekker kortet og bruker pin så har de jo akkurat samme muligheten til å overvåke deg som når du bruker iris/pin. Synest alle burde gå over til dette så fort som mulig. Færre kort i lomma er bare fint synes jeg.

Lenke til kommentar

Problemet er hva hvilke skritt de krimminelle må ty til hvis dette blir vanlig i bedrifter.

 

Banker o.l. vil fortsatt bli forsøkt ranet.

 

Det eneste som vil skje er at de krimminelle vil bli "tvunget" til å bli mere voldelige og beseialske.

 

hvis det ikke holder med plast kort, pinkoder o.l. så er det rutinene som må forandres.

 

Jeg tror motivet bak denne typen sikkerhet er kun langtids økonomisk for å få sikkerheten billigere over tid. (mindere sikkerhetsfolk, færre plast kort og som sagt utgiftene med å erstatte kort som er mistet o.l. ,(dette er igjen snakk om rutiner).

 

I tillegg, å gi et firma tilgang til fingeravtrykk er betenkelig.

Etterhvert vil også disse bli koordinert med politiet sine filer.

 

Utro tjenere kunne ta kopier å selge og så blir det enklere for forbryterne og ikke vanskligere.

Lenke til kommentar

Det har enda ikke blitt utviklet noe teknologi for biometrisk autentisering som er god nok til å brukes i stort omfang. Det viser seg at det slett ikke er så enkelt å lage gode gjennkjenningsprogrammer så selv om alle folk skal ha unike fingeravtrykk og iris (noe som forresten ikke er bevist, bare antatt) er det ikke alltid like lett å skille de.

 

Det er for eksempel en betydelig andel mennesker som har fingeravtrykk som de ikke kan kjenne igjen vha dagens teknologi. Det har også vist seg at dagens systemer har problemer med at de avviser for mange som skulle ha tilgang, og det er også bekymringer for at de kan gi tilgang til feil personer.

 

Fra et sikkerhetsperspektiv er det ikke et problem at for mange blir avvist, men fra et brukerperspektiv er det helt uholdbart. Man kan ikke innføre teknologi som kan forhindre arbeidere å komme inn på kontoret for eksempel.

 

For privat bruk er det jo klart at det har ganske høy gadet faktor å ha en fingerskanner på laptopen :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...