Gå til innhold

Test av Olympus Camedia C-770 Movie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes kanskje kameraet får urettferdig dårlig kritikk for video funksjonen.

 

Det skrives ingenting om at kameraet er nesten alene om MPEG4 funksjon som gjør at man får komprimert video i sanntid og således utvider filmtiden på ei minne brikke mange ganger. Kameraet har støtte for zoom i videomodus noe som ikke er vanlig og kvaliteten på 640x480 er godt nok for TV apparatet. Det er ingen begrensninger på filmtid, kun brikken avgjør filmsnuttens max tid. Kameraet er følsom for sol lys ved filming, men ved litt mørkere forhold tar den flotte filmsnutter. Kameraet er ikke en erstatning for vanlige DV kameraer, men som en hendig tilleggs funksjon når DV kameraet ligger hjemme.

 

Ellers synes jeg kommentaren om at lyden ikke er slått på som standard viser vel mer om journalistens inkompetanse. Når kameraet er nytt og man går igjennom innstillingene, sørger man selvsagt for å slå på lyden. Så må man med Olympus hvis man ønsker å ta vare på innstillingen også etter at man har slått av kameraet, sørge for å slå av "all reset" funksjonen som nullstiller til standard når kameraet er slås av/på. Dersom journalisten ikke har fått med seg dette, har nok kameraet fått en betydelig irritasjons faktor som gjør noen av kommentarene unødvendige, bortkastet og ikke minst irrelevante. Kan være enig at "all reset" ikke i utgangspunktet er brukervennlig, men de fleste glemmer dette i og med at man (bør) slår av dette ved nyanskaffelse.

 

Ellers er jeg stort sett enige i kamerats foto svakheter. Svak/treg autofokus og dårlig batteri levetid trekker ned.

 

KRL

Lenke til kommentar

En kommentar til krl69:

Du kan kun bruke digitalzom når du filmer med lyd. (rett meg hvis jeg har feil)

 

Dette burde vært nevnt eller er kjekt å vite:

1. Stativfestet er lett å bytte. (hvor mange har du byttet til nå?)

2. http://www.olycap.com/

3. Menyene kan egendefineres med bla. blenderprioritet, lukkerprioritet som hurtigknapp.

4. 3-parts batterier med mye høyere kapasistet finnes.

5. 128 mb minne inkl. i prisen til kamera. (nevnt, men kommer ikke frem).

6. Overføringshastighet til PC

7. PC Remote kontroll program ( https://secure3.ntwebb.com/pinetreecomputing-com/camctl.asp )

 

Jeg syntes også:

At macro funksjonen burde får litt mer enn 2 linjer for den er meget god.

At de ikke har testet røde øyne, som jeg får nesten alltid med C-770, men det gjør jeg med 10D også;)

Jeg har aldri stusset over at autofokusen er så sen som jeg får inntrykk av i testen.

Jeg har tatt mye bilder av sommerfugler og andre dyrebilder som vanligvis krever et raskt kamera uten at hastigheten har plaget meg til de grader som jeg får inntrykk av i testen.

Jeg har heller ikke merket meg at det er spesiellt tregt i oppstart, jeg skal måle mitt for å sjekke om det bruker 6 sekunder.

 

Jeg er enig i testen mht. batterikapasitet med originalbatteri :thumbup: det var her Olympus dummet seg ut dessverre.

Lenke til kommentar

Beklager sen tilbakemelding, men det er riktig at zoomen på video funksjonen er digital. Men om du MÅ ha lyd på eller ei, vet jeg ikke. For min del er ikke det så intressant da jeg primært bruker det til å filme med lyd.

 

Tror det er riktig som "skarp1" sier at "skikkelig" zoom kun blir tilgjengelig ved ekstern zoom.

 

Og jeg er enig med sw-547. Testen er direkte missvisende. Burde fått langt bedre karakter. Men Olympus er kanskje ikke favoritt merket til journalisten??! :tease:

 

KRL

Lenke til kommentar
Beklager sen tilbakemelding, men det er riktig at zoomen på video funksjonen er digital. Men om du MÅ ha lyd på eller ei, vet jeg ikke. For min del er ikke det så intressant da jeg primært bruker det til å filme med lyd.

 

Tror det er riktig som "skarp1" sier at "skikkelig" zoom kun blir tilgjengelig ved ekstern zoom.

 

Og jeg er enig med sw-547. Testen er direkte missvisende. Burde fått langt bedre karakter. Men Olympus er kanskje ikke favoritt merket til journalisten??!   :tease:

 

KRL

Vet ikke hvordan det er på C770, men på C730 var det ihvertfall 2 muligheter:

- optisk zoom (og forsåvidt også digital zoom), men ingen lyd

- digital zoom, og lyd

 

Årsaken til at det ikke var både optisk zoom og lyd samtidig, var at zoomen bråker så mye at lyden ville blitt meget dårlig. Med ekstern mikrofon kan det derfor tenkes at det er mulig med både lyd og optisk zoom, det høres logisk ut, men om det er mulig på C770 vet jeg altså ikke.

 

Og nei, C770 har ikke bildestabilisator.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...