Gå til innhold

Test av HP Photosmart 8150


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, ser ikke ut som om at det kun er HP som har problemer med strek dannelse, leste jo at selv Canon PIXMA4000 har noe problemer med dette ogsaa.

 

Har det noe mer softwaren som blir brukt tro? Man ser jo aldri streker naar man ser paa prove bilder i en butikk, er vel kanskje mest sannsynlig at disse er printet ut i en lab med spessial programvare eller noe slikt.

 

Men de strekdannelsene du snakker om, er dette pga av overlappinger hver gang skrivehode gaar frem og tilbake, slik at blekket ligger oppe paa hverandre?

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Hei, nå har jeg vært i kontakt med Terje Jansen i Canon. Han er en guru på blant annet blekkskrivere.

 

Han sa det er flere årsaker til strekdannelse:

 

Først må man skille mellom horisontale og vertikale streker:

 

Vertikale:

Høyst sannsynlig mekanikk-feil, streker fra valse-systemet. Maskineriet kan være skadet - her er det små marginer. Skriverne blir montert og justert på fabrikk, maskinelt.

 

Horisontale:

Her kan det være tre ting:

- Tette dyser.

- Skriveren har vært utsatt for sterke temp. svingninger. Luft går inn i blekksystemet og dette fører til streker.

- Oksidasjon i dysene (intrer dersom skrivehodet ikke har fått posisjonert seg ordentlig før utskrift).

 

Strekdannelse kan også forekomme ved bruk av tredjeparts blekk (som kan ha dårlig viskositet).

 

Det skal ikke forekomme at blekk blir smurt utover av skrivehodet (dersom dette er rent), da blekket har ekstremt kort tørketid.

 

Det kan derimot hende at skrivehodet er skittent (blekkdråper, e.l.), noe som gjør at det kan bli streker. Han anbefalte i så fall å ta ut skrivehodet og holde det mot et kopi/laserpapir i 10-12 sekunder. Dette ville tørke opp blekket. Etter dette burde man kjøre to-tre dyserens.

 

Merk at dette var snakk om Canon-skrivere, med separate blekktanker og skrivehode. Dette vil i mindre grad være et problem på HPs patroner, med integrert skrivehode.

 

Terje Jansen mente jeg hadde vært uheldig med testmaskinene... Jeg holder nå på mitt, og må kjøre maskinen slik jeg får den.

Dette er også et tegn på at skriverne enda ikke holder bra nok kvalitet, og at maskinene naturlig nok blir skitne under bruk.

 

Håper dette var opplysende, og til hjelp.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...