Gå til innhold

Modifiserer Fortron-PSU-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enig i det... Alt mulig av neonlys og alt slikt dill i PC'er er etter min mening utrooolig unødvendig. :nei:

Eneste jeg kan tenke meg som jeg hadde hatt bruk for er en liten lampe som sitter inni kabinettet, med bryter, så jeg bare kunne skru den på hvis det skal mekkes noe der.. :p

Jeg har sett en USB CCFL-lampe til en hundrelapp som virker perfket til det formålet. Den er vel egentlig ment som skrivebordsbelysning for bærbare PC'er, og har en stilig desing, men kan sikkert fint brukes inni kabinettet. Den hadde reflektor slik at du ikke får lyset i øynene når du mekker.

 

Jeg så den på en lokal elektrobutikk på sunndasøra så jeg vet ikke hvilke andre plasser man skaffer en slik fra.

Lenke til kommentar

EPS12V-strømforsyninger er kompatible med ATX12V 2.0 siden de benytter akkurat den samme 24-pins strømpluggen:

http://www.64bits.se/guider/intel2004/index12.php#1

ny_atx_s.jpg

En annan ny kontakt man hittar är en 24-pins ATX-kontakt, istället för en vanlig 20-pins dito. Denna är dock inte helt ny med ATX 12V 2.0-specifikaionerna. Den har funnits på andra typer av nätaggregat tidigare, främst sådan avsedda för servrar, och då med EPS12V-specifikationerna, men det är först nu den stora massan får ta del av den.

Hovedkort for Opteron og Xeon har i lengre tid allerede kunne ha benyttet seg av EPS12V strømforsyninger.

Lenke til kommentar
Traxco skrev: 28/09/2004 : 16:23 

 

leste jeg 15A på 12+ V ?Det var ikke mye på 400w... 

 

Heisan,

 

Har dessverre ikke anledning til å være med på diskusjonen videre, men har fått beskjed fra noen som er litt mer tekniske enn meg på huset om følgende:

 

"På bildet med spesifikasjoner i artikkelen så ser du at strømforsyningen har to separate 12V rails, hvis du legger sammen disse så vil du få til sammen 29V på 12V railen."

 

Håper det var litt klargjørende.

Lenke til kommentar

Jeg syns egentlig all slik "utseende-modifisering" er penger ut vinduet. En PC er til for å brukes og for å stå under bordet, om den ser ut som en fotball, ei søppelkasse, eller ei bokhylle fra ikea er egentlig revnende likegyldig for meg. Men dette er vel egentlig off topic, så jeg får vel bare si det som det er; kjøp det den som vil, jeg blir ikke en kunde ;)

Lenke til kommentar
Traxco skrev: 28/09/2004 : 16:23  

 

leste jeg 15A på 12+ V ?Det var ikke mye på 400w... 

 

Heisan,

 

Har dessverre ikke anledning til å være med på diskusjonen videre, men har fått beskjed fra noen som er litt mer tekniske enn meg på huset om følgende:

 

"På bildet med spesifikasjoner i artikkelen så ser du at strømforsyningen har to separate 12V rails, hvis du legger sammen disse så vil du få til sammen 29V på 12V railen."

 

Håper det var litt klargjørende.

Regner med du mener 29Ampere(A) ;)

 

Ble litt for sen :blush:

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar

Vel for de fleste som driver mad case mod er slike ting nødvendig , jeg ser ikke problemet med dette da det gir et valg . Greit nok dere som ikke liker det har jo mange andre alternativer så det skulle neppe være et problem . Jeg ser det heller som positivt at noen modifiserer GODE strømforsyninger til dem som ønsker det og at de dermed kan velge i samme klassen som de som ikke ønsker dem , men som har nok å velge i fra før .

Lenke til kommentar
Men har jeg forstått det rett, for å få doble 12v-kanaler, må jeg kjøpe 24-pins-utgaven. Og for å kunne bruke den, må jeg sette på et adapter så det passer på mitt hovedkort?

Doble +12V-kanaler er vel en del av ATX 2.0-spesifikasjonen. Jeg vil tro at for å dra nytte av dette fullt ut må både hovedkort og PSU støtte ATX 2.0 (24-pin).

 

Om man benytter et 24->20-pins adapter antar jeg man ikke får fullt utbytte av de doble +12V-kanalene. Trolig kombineres da kanalene i adapteret, slik at man går glipp av den eventuelle "stabillitetsfordelen" dette gir (separat kanal for CPU og andre komponenter). Derimot vil fortsatt PSU-en jobbe med sine to separate +12V-kanaler, og dermed drar man fortsatt nytte av en potensielt kjøligere PSU.

 

Mulig det finnes noen PSU-eksperter her, som kan belyse dette mer i detalj :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...