Gå til innhold

Test av Panasonic Lumix DMC-FZ20


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En fin ting med FZ10/20 er jo at det følger med en ekstra kabel fra nettadapteren som man kopler til kameraet slik at man slipper å kjøre det på batteri om man har tilgang på 220v.

 

På FZ10 gikk det ikke ann å lade batteriet i kameraet, og batteriet ladet ikke når det satt i laderen mens man ga strøm til kamera -- har dette forandret seg noe med den nye nettadapteren?

 

Kan man bruke video-utgangen i alle modus, og ikke bare til avspilling? For å bruke TV el. lignende som en "stor" søker?

Lenke til kommentar

har lige et par spørgsmål

1. der står der ikke er nogen "ediotsikker" modus, hvad vil det nødagtigt sige, at blitzen ik kan slåes til automatisk? og er da andet der gør det ikke kan bruges for en begynder?

2. kan man bruge en hvilken som helst blits, og er fokusassistentlampen på en sådan understøttet (hvis i ved hvad jeg mener)

 

på forhånd tak

Lenke til kommentar

Jeg synes testen gir et godt bilde av kameraets sterke og svake sider. (med forbehold om at jeg foreløpig har tatt kun ca 1000 bilder med det).

 

På forhånd var jeg veldig opptatt av begrensninger pga bildestøy og kvalitet på autofokus. Ingen av delene har vist seg å være av praktisk betydning for mitt bruk. Svært få av mine bilder har vært ute av fokus, men en del av bildene tatt i "auto" er noe overeksponert.

 

Bevegelige "mål" er en utfordring og jeg har sett en del FZ10/20 eiere montere sikteanordninger festet til blitsskoen.

 

Det er klart at et speilreflekskamera ville vært et bedre alternativ, men når vi tar optikk og bildestabilisering med i regnestykket er det trolig uaktuelt for de fleste å gå for speilrefleks. ( 12 x zoom har man mer bruk for enn man tror på forhånd).

 

Kameraet er relativt lett og tar meget gode bilder. Jeg kjøpte mitt FZ20 fra Japan og havnet på litt under 6000,- alt inkludert.

Endret av EDA
Lenke til kommentar
Ville aldri gitt 6'er på optikken på et kamera som har 36mm som videste vinkel. Man må ned i 28mm for å kalle det skikkelig vidvinkel og slike point and shoot kamera har stor nytte av en videre vinkel for å fange inn hele familien selv i litt trange situasjoner.

Det er ikke hvor bra vidvinkel et kamera har som avgjør om det skal ha 6 poeng. Her er det kvaliteten og de optiske egenskapene som teller.

Lenke til kommentar
har lige et par spørgsmål

1. der står der ikke er nogen "ediotsikker" modus, hvad vil det nødagtigt sige, at blitzen ik kan slåes til automatisk? og er da andet der gør det ikke kan bruges for en begynder?

2. kan man bruge en hvilken som helst blits, og er fokusassistentlampen på en sådan understøttet (hvis i ved hvad jeg mener)

 

på forhånd tak

 

Med 1 menes at dersom lysforhold er svære, som ved kraftig motlys eller store forskjeller mellom høylys og skygge, kan kamera bli lurt til å over eller undereksponere bildet.

Du er altså ikke garantert å få 100% bra bilder i full auto modus, men dette er du aldri likevel så... Auto modi på FZ20 er som andre automodi, de leverer stort sett bra resultater men kan lures under vanskelige lysforhold, dette slipper du ikke unna selv om kamera ditt koster deg 20 000 og er et speilrefleks heller (selv om de dock kan være bedre på dette). Dette har lite med blitzen å gjøre tror jeg, for den går vel mer eller mindre på målt lysmengde på et punkt på kamera?

(uansett er det mulig å force blitz på om man ønsker)

 

Jo, kamera kan brukes av nybegynner, men du bør nok lese manualen slik at du kan bruke kamera korrekt. (det er ikke svært).

 

2. Dette må du forhøre deg med forhandleren om tror jeg...

 

Lykke til :w00t:

Endret av znapper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...