Gå til innhold

Endelig PCI Express for AMD64


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var jammen på tide. Da går det endelig å bygge en billig AMD64-server med en bra RAID-kontroller og noen kickass nettverkskort. Mange som vil ha glede av dette.

 

Tror ikke mangelen på to PCIe 16x-slots er en stor sak. Ikke mange som har bruk for det uansett. Det må være mye viktigere å få ut kortene på markedet så raskt som mulig. Dobble PCIe 16x-slots får komme i ettertid (om det er marked for det).

Lenke til kommentar
Det var jammen på tide. Da går det endelig å bygge en billig AMD64-server med en bra RAID-kontroller og noen kickass nettverkskort. Mange som vil ha glede av dette.

 

Tror ikke mangelen på to PCIe 16x-slots er en stor sak. Ikke mange som har bruk for det uansett. Det må være mye viktigere å få ut kortene på markedet så raskt som mulig. Dobble PCIe 16x-slots får komme i ettertid (om det er marked for det).

Skal du bygge server basert på via?

Lykke til! :!:

Lenke til kommentar

Ser også ut til at det endelig blir et annet alternativ enn 8237 sørbrikke. Kanskje på tide. 8237 har et heller dårlig rykte, men det har blitt bedre med de siste driverene. Kanskje har de valgt å koste på seg litt bedre kvalitet denne gangen?

 

Men var det sånn at de skulle fortsette å bruke 8237 på standard og den andre kun på Pro?

Lenke til kommentar
Skal du bygge server basert på via?

Lykke til! :!:

Har du kanskje prøvd noen hovedkort basert på K8T890? Hvordan kan du uttale deg så skråsikkert om stabilitet? Jeg er klar over at VIA hadde problemer før om årene med stabilitet, jeg hadde f.eks et MSI-kort basert på KT133A... det var ikke veldig bra saker. Nå har jeg derimot et ASUS-kort basert på KT600, har ikke opplevd noen problemer her. Så vent med og kast dritt til noen faktisk har prøvd slike kort.

Lenke til kommentar
Skal du bygge server basert på via?

Lykke til! :!:

Har du kanskje prøvd noen hovedkort basert på K8T890? Hvordan kan du uttale deg så skråsikkert om stabilitet? Jeg er klar over at VIA hadde problemer før om årene med stabilitet, jeg hadde f.eks et MSI-kort basert på KT133A... det var ikke veldig bra saker. Nå har jeg derimot et ASUS-kort basert på KT600, har ikke opplevd noen problemer her. Så vent med og kast dritt til noen faktisk har prøvd slike kort.

Nei, jeg har ikke prøvd K8T890, men jeg har bygd en pc basert på K8T800(som da K8T890 er basert på, regner ikke med at det er stor forskjell på de, med untak av PCI-E og native S-ATA), hovedkortet var ASUS K8V SE DELUXE, og jeg ble ikke veldig imponert, hverken av disk ytelse eller stabilitet. I forhold til f.eks Nforce 3 250. Har hatt mye trøbbel med VIA hovedkort,ustabilitet, merkelige problemer osv. Nforce derimot har vært stabile som bare det.

Lenke til kommentar
Den HT linken kommer til å få nok å jobbe med. Lukter flaskehals lang vei.

Eller skal vi si at det endelig er noe å bruke den enorme HT linken til?

Intel har da ikke hatt flaskehals problem med sin fsb link som kjører på 800 mhz, som i tillegg kjører minne trafikk, HT linken har 1000 mhz full duplex (2000 mhz om vi sammenligner med intel sin fsb sine 800) og den er helt fri for minne trafikk pga innebygd minnekontroller... blir nok ikke noen flaskehals å snakke om her nei...

Lenke til kommentar
Den HT linken kommer til å få nok å jobbe med. Lukter flaskehals lang vei.

Eller skal vi si at det endelig er noe å bruke den enorme HT linken til?

Intel har da ikke hatt flaskehals problem med sin fsb link som kjører på 800 mhz, som i tillegg kjører minne trafikk, HT linken har 1000 mhz full duplex (2000 mhz om vi sammenligner med intel sin fsb sine 800) og den er helt fri for minne trafikk pga innebygd minnekontroller... blir nok ikke noen flaskehals å snakke om her nei...

Helt enig. -På AMD har det da ikke bussen fra cpuen vært noe flaske hals siden AthlonXP. -Om den hadde vært på 600MHz x2 hadde nok systemet vært like bra (+/- 0,5% eller noe slikt :!: )

Lenke til kommentar
Den HT linken kommer til å få nok å jobbe med. Lukter flaskehals lang vei.

Eller skal vi si at det endelig er noe å bruke den enorme HT linken til?

Intel har da ikke hatt flaskehals problem med sin fsb link som kjører på 800 mhz, som i tillegg kjører minne trafikk, HT linken har 1000 mhz full duplex (2000 mhz om vi sammenligner med intel sin fsb sine 800) og den er helt fri for minne trafikk pga innebygd minnekontroller... blir nok ikke noen flaskehals å snakke om her nei...

Den enorme HT linken på 8GB/s totalt (4 hver vei) skal takle trafikk fra 4 * PCIe x1 og 1 * PCIe x16 som alene er på 10GB/s så kommer southbridge trafikken i tillegg.

 

FSB hastigheten til Intel har ingen ting med dette å gjøre. Jeg snakker om I/O, GPU og RAM trafikk. Så kommer selvsagt CPU trafikk i tillegg til dette over FSB, men her går ikke DMA trafikk. Ta en titt på dette så skjønner du sikkert hva jeg sikter til:

(Edit: tror ikke THG liker leeching :roll: )

http://www.tomshardware.com/motherboard/20...l_925xe-02.html

 

diagram-925xejpg.jpg

 

Som du ser er systembåndbredden (minne + I/O) i dette systemet på 20.4GB/s mot 14.4GB/s for onboard broen til A64 prosessoren. Den har imidlertid noe lavere forsinkelse mellom CPU og RAM noe som er veldig viktig, men har høyere forsinkelse mellom GPU og RAM enn Intel systemet, noe som kommer til å bli viktig når ATI HyperMemory kommer på banen.

 

At 1-way systemer fra Intel på noe som helst måte har båndbredde flaskehalser må være en gedigen myte. Dette bildet viser imidlertid i925XE som vel blir tilgjengelig omtrent sammtidig med dette nye VIA chipsettet. Bare så synd at Intel ikke har noen ordentlig bra prosessorer til dette chipsettet.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Den HT linken kommer til å få nok å jobbe med. Lukter flaskehals lang vei.

Eller skal vi si at det endelig er noe å bruke den enorme HT linken til?

Intel har da ikke hatt flaskehals problem med sin fsb link som kjører på 800 mhz, som i tillegg kjører minne trafikk, HT linken har 1000 mhz full duplex (2000 mhz om vi sammenligner med intel sin fsb sine 800) og den er helt fri for minne trafikk pga innebygd minnekontroller... blir nok ikke noen flaskehals å snakke om her nei...

Den enorme HT linken på 8GB/s totalt (4 hver vei) skal takle trafikk fra 4 * PCIe x1 og 1 * PCIe x16 som alene er på 10GB/s så kommer southbridge trafikken i tillegg.

 

FSB hastigheten til Intel har ingen ting med dette å gjøre. Jeg snakker om I/O, GPU og RAM trafikk. Så kommer selvsagt CPU trafikk i tillegg til dette over FSB, men her går ikke DMA trafikk. Ta en titt på dette så skjønner du sikkert hva jeg sikter til:

diagram-925xejpg.jpg

 

Som du ser er systembåndbredden (minne + I/O) i dette systemet på 20.4GB/s mot 14.4GB/s for onboard broen til A64 prosessoren. Den har imidlertid noe lavere forsinkelse mellom CPU og RAM noe som er veldig viktig, men har høyere forsinkelse mellom GPU og RAM enn Intel systemet, noe som kommer til å bli viktig når ATI HyperMemory kommer på banen.

 

At 1-way systemer fra Intel på noe som helst måte har båndbredde flaskehalser må være en gedigen myte. Dette bildet viser imidlertid i925XE som vel blir tilgjengelig omtrent sammtidig med dette nye VIA chipsettet. Bare så synd at Intel ikke har noen ordentlig bra prosessorer til dette chipsettet.

Får ikke frem bildet eller hva det nå er du viser til, men jeg tror jeg tok poenget ditt. Poenget mitt er da at hoveddelen av all traffikk tross alt må innom cpu før det skal til minne, grafikk kort, eller ut en port. Og når du snakker om Latency mellom ram og grafikk kort ser jeg at intel nok er raskere, desverre er det slik at Fast Write funksonen som regel er ustabil og anbefales å skrues av i hvertfall med ATI kort. Derbed må trafikken igjennom den lille fsben til intel (ja, dermed får fsb noe å si) og så til den trege minnekontroleren og til minnet.

Ser du at Intel nok har et større potensielt problem enn amd her? Og vi har ikke sett intel ha problemer.

 

Vil gjøre det klart at jeg sannsynligvis kan mindre enn deg, så om det er noe jeg har oversett, sagt feil, så bare si ifra.

Lenke til kommentar

Turgon: Store datamengder går ofte ikke via CPU fordi en benytter DMA teknikker. Grunnen til dette er ikke primært å avlaste FSB, men å avlaste CPU. I tillegg er det ikke noe poeng å sende data som ikke skal prosesseres av CPU rundt omkring dit det ikke skal. Vil imidlertid påpeke at det er først med teknikker ala ATI HyperMemory at HT linken til AMD kan tenkes å bli en flaskehals, neppe før den tid.

 

Forøvrig ikke noe veldig dramatisk i dette, men det er en konsekvens av at AMD har flyttet Northbridge inn sammen med CPU og da blir det litt vanskeligere å oppgradere denne northbridgen samt at AMDs måte å gjøre dette på har gjort at systemet blir veldig fokusert på å optimalisere CPU/RAM kommunikasjonen, mens I/O og GPU blir mer nedprioritert.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Turgon: Store datamengder går ofte ikke via CPU fordi en benytter DMA teknikker. Grunnen til dette er ikke primært å avlaste FSB, men å avlaste CPU. I tillegg er det ikke noe poeng å sende data som ikke skal prosesseres av CPU rundt omkring dit det ikke skal. Vil imidlertid påpeke at det er først med teknikker ala ATI HyperMemory at HT linken til AMD kan tenkes å bli en flaskehals, neppe før den tid.

 

Forøvrig ikke noe veldig dramatisk i dette, men det er en konsekvens av at AMD har flyttet Northbridge inn sammen med CPU og da blir det litt vanskeligere å oppgradere denne northbridgen samt at AMDs måte å gjøre dette på har gjort at systemet blir veldig fokusert på å optimalisere CPU/RAM kommunikasjonen, mens I/O og GPU blir mer nedprioritert.

Får håpe amd og intel finner på det genial og intigrere pci e kontrolleren i prosessoren slik at dette ikke blir et problem uansett...

Lenke til kommentar
Får håpe amd og intel finner på det genial og intigrere pci e kontrolleren i prosessoren slik at dette ikke blir et problem uansett...

Ja det hadde vært en grei ide, men det vil medføre veldig mange pinner på den modulen og enda mer konsentrering av effektforbruket i maskina. De kommer finer vel ut av det vil jeg tro. Blir ikke mye overrasket om det dukker opp produkter med CPU og GPU på samme chip om noen år. Skal tro om det blir GPU eller CPU produsentene som tar steget først...

Lenke til kommentar
Den enorme HT linken på 8GB/s totalt (4 hver vei) skal takle trafikk fra 4 * PCIe x1 og 1 * PCIe x16 som alene er på 10GB/s så kommer southbridge trafikken i tillegg.

Galt blir det selv når vi ser isolert på PCIe

 

På North Bridge er det 20 PCIe kanaler på 250 MB/s hver, totalt 5 GB/s (i tillegg kommer 0,5 GB/s over Southbridge som vi ikke regner med her). Kilde: VIA

 

Disse 5 GB skal fordeles på 5 enheter .

1 stk. PCIe x16 til grafikk, dvs. 4 GB en vei, 8 GB totalt

4 stk. PCIe x1 på 500 MB hver, 1 GB en vei, 2 GB totalt

 

Som vi ser er dette et regnestykke som ikke går opp når vi tar hensyn til at data skal sendes begge veier.

Her er hele båndbredden på 5 GB/s brukt opp på enveis kommunikasjon hvis vi forutsetter at VIA forholder seg til PCIe standarden og ikke trikser med x'-ene.

Siden hver enhet har sin båndbredde reservert og ikke fordelt mellom de enhetene som er i bruk slik som ved PCI er det pr. definisjon heller ikke aktuelt å "låne" båndbredde.

 

At 1-way systemer fra Intel på noe som helst måte har båndbredde flaskehalser må være en gedigen myte. Dette bildet viser imidlertid i925XE som vel blir tilgjengelig omtrent sammtidig med dette nye VIA chipsettet

 

Myte eller ikke. Hvis vi ser på Intel 925XE har den også begrensninger i og med at det mellom nord og sør-siden "kun" er 2 GB/s. Som du sier skal ikke alt via cpu, men det er pokker så mye som skal mellom nord og sør.

 

Her er det:

4 PCIe x1 a 500 MB begge veier, totalt 2 GB

4 SATA a 150 MB, totalt 0,6 GB

+ 6 PCI, 8 USB og litt annet småtteri.

Vi ser at også her kan båndbredde bli en flaskehals.

 

Intel-925XE.gif

Lenke til kommentar

masse masse

 

 

En viktig ting å huske på, er at det er veldig liten sannsynlighet for at systemet kjører maks på absolutt ALL I/O samtidig. Hvor ofte forsøker du å kopiere med 4 SATA-kanaler+ 8 USB2.0 f.eks ?

 

At totalt PCIe 20x skal inn sammen med annen Southbrigde trafikk på en HT-kanal, vil neppe neppe neppe være noe som helst problem. Dagens skjermkort klarer jo ikke bruke opp de 2,1GB/s som AGP8x tilbyr, hvorfor skulle de samme skjermkortene trenge 10GB/s når de er koblet til PCIe 16x?

 

Som KnickKnack så vidt nevnte, 1000MHz HT blir ikke flaskehals før om lenge lenge. Personlig tror jeg ikke ATI's "Hype®Memory" vil endre stort på dette. Hype®Memory vil floppe, siden onboard lokalt minne vil ha enormt mye bedre latency og båndbredde.

Lenke til kommentar
Den HT linken kommer til å få nok å jobbe med. Lukter flaskehals lang vei.

Nei, Athlon 64 for sokkel 939 har med 1GHz HyperTransport-buss 8GB/s dedisert I/O-båndbredde og 6.4GB/s dedisert minne-båndbredde. Til sammenligning har Intels kommende brikkesett med 1066MHz Front Side-buss en båndbredde på 8.5GB/s som er delt mellom både I/O og minne, så hvis det er noe det lukter flaskehals lang vei av så er det dette :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...