Gå til innhold

AMD/IBM fornyer milliardavtale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fy faen så mye penger.

Tja, for en privatperson ja.. Men jeg synes det var billig for den avtalen.

 

Det koster jo f.eks ca 10 ganger så mye å bygge AMD's neste fabrikk FAB36. En kvart milliard dollar (ca 1,75 milliarder kroner) skal også fordeles over en periode på hele 4 år. Med tanke på at AMD sikkert ville slitt ganske mye dersom de ikke hadde inngått avtalen så tror jeg det er svært fornuftig av AMD å bruke pengene slik.

Lenke til kommentar
Fy faen så mye penger.

Tja, for en privatperson ja.. Men jeg synes det var billig for den avtalen.

 

Det koster jo f.eks ca 10 ganger så mye å bygge AMD's neste fabrikk FAB36. En kvart milliard dollar (ca 1,75 milliarder kroner) skal også fordeles over en periode på hele 4 år. Med tanke på at AMD sikkert ville slitt ganske mye dersom de ikke hadde inngått avtalen så tror jeg det er svært fornuftig av AMD å bruke pengene slik.

Helt enig, må si dette så ut som en god avtale for AMD, sikre seg en god og sterk sammarbeidspartner som IBM. Er vel ikke så mange år til vi ser 65nm AMD CPU'er nå ;)

Lenke til kommentar
At det blir noen raskere utvikling tror jeg ikke, for da hadde vi hatt fremtidens teknologi på markedet i dag. Man må også tjene på det som finnes før man lanserer neste produkt.

 

Men det sikrer AMDs eksistens i et fremtidig marked.

Jo, for istedenfor å måtte bruke da 10x så mye på å bygge en ny fabrikk, kjøper de seg heller plass hos IBM. Dermed får de frigitt mere midler til utvikling. AMD har desverre ikke like mye penger på bok som Intel; Intel står mye sterkere kapitalmessig mens AMD har evnen til å komme med god teknologi uten de heeeelt store midlene (sammenligna med Intel)

Lenke til kommentar

Med raskere utvikling så mener jeg at det ikke vil skje fordi det ville kollapset markedet. De får lettere tilgang til ny teknologi for å overleve, men vil ikke levere 35nm kjerner i morgen bare fordi de evt. kan.

 

Det blir som å overfylle markedet med olje. Man holder igjen kranene for å stabilisere markedet og holde et ønsket prisnivå. Man spurter ikke i begynnelsen av løpet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jo, for istedenfor å måtte bruke da 10x så mye på å bygge en ny fabrikk, kjøper de seg heller plass hos IBM.

Slik jeg har forstått det så går avtalen ut på å få lage prosessorer med IBM sitt utstyr og patenter i AMD's egne fabrikker. Ikke at AMD lager CPU'er på IBM's fabrikker.

Ja ... AMD Fab. 36 står ferdig i desse dager og er klar for produksjon av 65nm. og mindre. Den kan så absolutt ikke stå uvirksom ...

Lenke til kommentar
'In addition, the Company received a license from IBM to have its products made in

90-nanometer and 65-nanometer at a third-party foundry or a joint manufacturing facility owned by the Company and a third-party foundry.'

 

store planer høres det ut som.

Ja, jøss.. Kan det hende at AMD lukter på muligheten å produsere CPU'er hos TSMC eller andre dersom etterspørselen blir stor nok?

Lenke til kommentar
kan ha sammenheng med økt etterspørsel...

men det bekymrer meg litt ettersom jeg har hørt at ibm har dårlige yields...

Ser ut til at AMD har bra yields.

Tror du de kan bli "smittet" i lokalene? Hvis det er tyskere - folk fra Dredsen - som er der så vil nok de stramme opp arbeidsmoralen. :ermm: (Prøyserdisiplin :D )

Edit:

Ja... ifølge Groo_ så er det folk fra AMD i East Fishkill.
:D Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...