Gå til innhold

Stille intro av 90 nm Athlon 64


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Får håpe disse 90nm prosessorene kommer til butikkene før jul da. Og la oss håpe at disse overklokker bedre. Drømmer om 3 Ghz Athlon64 på luft...  :love:

Hvis det stemmer at de nye prosessoren er 5% raskere på samme klokkefrekvens, trenger man ikke stort mer enn 2.85Ghz@90nm, for å oppnå samme ytelse som 3Ghz@130nm. ;)

Endret av ØW
Lenke til kommentar
Får håpe disse 90nm prosessorene kommer til butikkene før jul da. Og la oss håpe at disse overklokker bedre. Drømmer om 3 Ghz Athlon64 på luft...  :love:

Hvis det stemmer at de nye prosessoren er 5% raskere på samme klokkefrekvens, trenger man ikke stort mer enn 2.85Ghz@90nm, for å oppnå samme ytelse som 3Ghz@130nm. ;)

Hvorfor skulle en ren Die-shrink gi bedre ytelse? Det er jo frekvensen som betyr noe, hvis alt annet er likt.

Lenke til kommentar

Den testen jeg har sett viser at 90nm 3500+ er nøyaktig like rask som 130nm 3500+. Dvs. at det ikke er noen merkbare justeringer av arkitektuten som øker ytelsen på samme hastighet.

 

Testen viste også gjennomgående litt høyere temperaturer for 90nm-utgaven. Det liker jeg ikke. Får håpe det kun er de første steppingene på 90nm som suger, og at 90nm-prosessen blir tweaket opp betydelig i tiden framover.

Lenke til kommentar
Testen viste også gjennomgående litt høyere temperaturer for 90nm-utgaven. Det liker jeg ikke. Får håpe det kun er de første steppingene på 90nm som suger, og at 90nm-prosessen blir tweaket opp betydelig i tiden framover.

Der har vi kanskje grunnen for en stille lansering. De ønsker kanskje ikke den samme oppmerksomheten rundt varme som Prescott har fått?

Lenke til kommentar
Testen viste også gjennomgående litt høyere temperaturer for 90nm-utgaven. Det liker jeg ikke. Får håpe det kun er de første steppingene på 90nm som suger, og at 90nm-prosessen blir tweaket opp betydelig i tiden framover.

Der har vi kanskje grunnen for en stille lansering. De ønsker kanskje ikke den samme oppmerksomheten rundt varme som Prescott har fått?

Jeg har lest en test til nå og den hadde motsatt resultat fordi den kunne kjøre på mye lavere spenning enn newcastle-versjonen. Den første testen jeg leste kjørte den på orginal nwecastle-spenning.

 

Så det kan sikkert være lurt å ikke gjøre forhastede konklusjoner og heller vente til mange fler har testet den.

Lenke til kommentar

Jeg ser det er flere testere som tester den nye Athlon64 90nm på 1,4-1,55V til tross for at orginal spenning skal være i området 1,2-1,35V. Jeg tipper det er biosene som ikke er oppdaterte ennå og deremd ikke skjønner at orginal spenning skal være lavere. Når biosene oppdateres så vil nok sikkert strømforbruket og temperaturen gå ned en god del.

 

Jeg skal uansett vente med å kjøpe til Nforce4 er godt utprøvd så da vet jeg nok også mye mer om Athlon64 90nm.

 

Edit: AMDzone sa de skulle komme med en overklokkingstest av den nye 90nm'en i "nær fremtid", noe jeg tipper blir i løpet av uka. Så vi får nok vite litt mer da. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...