Gå til innhold

Vifteløs strømforsyning fra Antec


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint at det lanseres nye stillegående produkter, men jeg mener vifteløse PSU'er ikke er en god løsning.

 

Grunnen er at det er mange komponenter (spesielt på HK) som trenger litt luft for å kjøles ned. I denne sammenhengen er jo PSU vifta lagt til grunn for hele ATX standarden når det gjelder design av kabinetter.

 

Håper det kommer nye kabinetter som er tilpasset vifteløse PSU'er, slik at HK, HD, etc kan få litt god men passiv kjøling.

Lenke til kommentar

Det er jo klart ett psu som frister, men vet at i min maskin, hvor chipsettet er så varmt som er det er, tror jeg ikke at jeg skal få mer varme inn i kassa. Dessuten har jo viftene i psu sin del av jobben med å få ut "gammel" luft. Så tror nok jeg holder på den "vanlige" løsningen en stund til. - Dessverre.

Lenke til kommentar
- Databrukere har fått nok av irriterende PC-lyd i hjemmet og på kontoret, sier Scott Richards, visepresidenten i Antec, og oppsummerer mye av det som har blitt Antecs mantra i det siste. - Folk vil spille spill, nyte underholdning og konsentrere seg om arbeidet sitt - uten å bli kontinuerlig distrahert av hvinende lyder fra en bråkete datamaskin.

 

Kunne ikke sagt det bedre selv (gjelder i hvert fall for meg).

 

Denne er jo fin å ha i f.eks. ett Antec Sonata kabinett (tviler på den passer, men likevel :)). Vifteløs PSU, AMD Geode 1500@6W og en stille 120mm vifte i bakkant på 5v som suger ut all varm luft.

 

 

Var meget dyr, får håpe det kommer noen litt  billigere (leverer mindre W) som egner seg bedre på en stillegående minipc.

 

Ja, hadde vært fint om det kom billigere versjoner som gir færre W. Er ikke alle som har bruk for 350W, og det er ytterst få som trenger mere.

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar
Denne er jo fin å ha i f.eks. ett Antec Sonata kabinett (tviler på den passer, men likevel :)). Vifteløs PSU, AMD Geode 1500@6W og en stille 120mm vifte i bakkant på 5v som suger ut all varm luft.

Hvorfor bruke 1500,- på en vifteløs PSU når du likevel må ha en vifte for å få luftsirkulasjon i kabinettet?

 

Kjøp heller en PSU med 120mm vifte til under 500,- og kjør viften på 5v eller 7v.

 

NB! AMD Geode har alt for svak ytelse, selv til en HTPC.

Lenke til kommentar
Sett at man benytter denne psu'en og dropper topp-lokket på kabinettet, slik at varmen fra komponentene i pc'en slipper ut på toppen:

Hvor bra pc til "vanlig" pris kan man få som er helt vifteløs? (Hvor rask cpu/grafikk kan man ha med passiv kjøling) (Hvilke passive kjøleløsninger finnes?)

Med luft inn i bunnen, og ut i toppen av kabinettet så vil komponentene få litt kjøling av lufta som stiger etterhvert som komponentene varmer den opp (pipe prinsipp).

 

Tipper du kunne kjørt noe slikt:

 

- Socket A HK med passiv NB kjøler (Epox, ASUS, etc..)

- AMD XP-M 2400+ (35W versjonen) nedklokket til ca 1200 - 1400 Mhz @ 1,1 Vcore (ca 15W varmeutvikling)

- Stor passiv CPU kjøler f.eks denne: CNPS6000Cu

- Radeon 9800PRO Ultimate Edition (passiv heatpipe kjøler)

 

Tror nok jeg likevel ville hatt en 120mm som blåser fra f.eks sidedør og mot CPU/GBU kjølere. Med en viftestyring så kunne den startet opp med 5v hvis CPU temp oversteg f.eks 50 - 55 grader.

Lenke til kommentar
Hvorfor bruke 1500,- på en vifteløs PSU når du likevel må ha en vifte for å få luftsirkulasjon i kabinettet?

 

Kjøp heller en PSU med 120mm vifte til under 500,- og kjør viften på 5v eller 7v.

 

NB! AMD Geode har alt for svak ytelse, selv til en HTPC.

Ser poenget ditt, men en 120mm vifte i bakkant av kabinettet vil, slik jeg ser det, skape mye bedre luftstrøm gjennom kabinettet enn en 120mm vifte i ett PSU. Viften i PSU tror jeg også vil bråke mer ved samme hastighet (og flytte minimalt mindre luft) siden det er forholdsvis trangt i en PSU, og det skaper mye turbulens og ekstra støy.

 

Med en 120mm vifte i bakkant går luftstrømmen mye bedre fra front av kabinettet, over diskene, over kjøleribben til prosessoren og ut bak. Med 5 disker i front (jeg tenkte på ett hjemmeserversystem da jeg skrev forrige innlegg) vil det være mye bedre å få luft i front og ut bak, enn luft inn bak og ut i PSU (man kan jo selvfølgelig tette vifteplassen i bakkant, men se første avsnitt :))

 

At en Geode 1500 er for svak som HTPC kommer an på bruksområdet. Til DVD og DivX/XviD fungerer den godt nok for de fleste, men til HDTV blir den nok alt for svak.

Lenke til kommentar

Produsentene må vel snart innse at skal vi slippe støyen og varmen som avgis med en strømforsyning må den bli extern, finnes opp til 250 w externe har jeg hørt/lest, men har selv bare testet og bruker en på 60w til en miniitx sak

 

Og vel opp til 12-16 DB vifter høres knapt, det er når brøkebøttene over 20 db som er irriterende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...