Gå til innhold

NVIDIA dropper integrert grafikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var veldig dumt, fordi jeg håpet på de skulle levere med integrert GeForce 6600, som er nok til Flight sim 2004 , muligens 2006 og andre spill jeg spiller.

Integrert Geforce 6600! Er du vill? :wow:

 

Vel, man skal jo aldri si aldri og det kan jo hende det kommer en integrert 6600-løsning på Nforce8 i 2008. :roll: Men i 2005: nope! 6600 er alt for dyr og bra til å brukes som integrert grafikk.

Lenke til kommentar

Jeg mener integrert GeForce 6600 er en god løsning, DDR/DDR2 erstattes med DDR3, da kan hovedkort bli like stort, men tar mye mindre plass.

En utvikler-team (ikke-kommersielle) utvikler en program slik den kan ta dataspiller automatisk installasjon og spilles på tv :)

 

en god løsning, hørt om Apex Discover, den har svært lav ytelse og de kaller den en spillkonsoll til å ta pc-spillene :s

Lenke til kommentar
Jeg mener integrert GeForce 6600 er en god løsning, DDR/DDR2 erstattes med DDR3, da kan hovedkort bli like stort, men tar mye mindre plass.

Et slikt kort ville kostet flesk! Trolig minst like mye som et Nforce4 hovedkort + et Geforce 6600 skjermkort. Grunnen er at skjermkort bruker PCB'er med mange flere lag enn hovedkort gjør. Hvis man skulle stappe alt inn på samme kortet så måtte man laget hele hovedkoretet med den dyre mangelags PCB'en.

 

I tillegg måtte man hatt egne grafikkminnebrikker på hovedkortet. Dette tar plass og gjør at man kanskje må kutte ut 2-3 kortplasser.

 

Hvis man skulle unngått å ha egne grafikkminnebrikker så måtte man delt 3,2GB/s minnebuss med CPU'en. Det blir jo en lek i forhold til de 16 GB/s som er på et vanlig Geforce 6600. Ytelsen ville dermed blitt katastrofalt lav og i hvertall ikke forsvart den høye prisen. Skulle man hadd mer minnebåndbredde enn 3,2GB/s på deling så må man bruke Socket 939, og der finnes ingen billige CPU'er ennå. Det blir derfor litt skivebom å skulle lage et "billig" integrert hovedkort for mannen i gata og kreve at man kjøper en CPU til 3000kr. Uansett ville bare minnebåndbredden blitt 6,4 GB/s på deling.

 

DDR2 eller DDR3 kan ikke brukes som delt minne siden minnekontrolleren i CPU'en og sokkelene ikke er laget for det.

 

Det blir altså helt skivebom å ønske seg Nforce med Geforce 6600 integrert.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke fullt så fornuftig med integrert grafikk når minnekontroller ligger på CPUen, og skal man ha eget minne så blir det raskt for dyrt. Så jeg ser hvorfor.

 

Hmm, nå som dualcore begynner å bli en realitet, kanskje vi kommer til å se en integrert grafikk på "CPUen". Man har jo allerede system-on-a-chip løsninger, men disse er ofte litt vel crappy.

Lenke til kommentar
Mer å tjene på eksterne kort ?

At de valge ATI Rage brikken på Iwill kortet kan kanskje ha noe med prisen å gjøre da det er en forholdsvis gammel brikke.

 

Men jeg tror hovedvalget på ATI Rage brikken må være at den allerede er grundig utprøvd over mange år allerede. Og i servermarkedet er det viktigere med stabile maskiner enn rå grafikk. De klarer seg jo ofte med 2D grafikk når de vedlikeholder serverene sine.

 

Valgfriheten du har med PCIe er jo også spennende. Og SLI for de som trenger noe helt sprøtt av ytelse ..

 

Interessant tankegang Simen1 kom med. Lurer på om det er noe i det han sa der.. ;)

Lenke til kommentar
Interessant tankegang Simen1 kom med. Lurer på om det er noe i det han sa der.. ;)

Det hadde vært interresant med noen synspunkter fra andre også ;)

 

For integrert grafikk mener jeg det bare er en praktisk løsning: Deling av minnebåndbredde med CPU. Minnebåndbredden på low-end sytemer begrenser seg til 3,2 GB/s, og dermed blir det ganske så low-end grafikk ut av dette også. Uansett hvilken GPU-kjerne man benytter. Selv på high-end systemer med dobbelkanal minne (6,4GB/s) så blir det fortsatt low-end grafikkmessig. Jeg kan ikke se for meg at dobbelkanal DDR2 (for Pentium4) eller fremtidig dobbelkanal DDR2/DDR3 vil gjøre saken så veldig mye bedre.

 

Ting kan nok bli merkbart bedre dersom man i fremtiden benytter FBdimm, siden de er veldig ukompliserte for PCB-design. Da kan man kjøre på med f.eks 4-8 minnekanaler på et vanlig hovedkort uten at det blir så veldig dyrt. Dette kan gi nok båndbredde til å plassere integrert grafikk i midt-end sjiktet (det som i dag er high-end). Hvis CPU-produsentene ville så kunne de sikkert laget kjerner med CPU+GPU i samme kjerne også. Da hadde vi vært langt på vei med å fjerne grafikkortet som egen komponent og dermed fått kompakte høytytende grafikkssystermer.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det ser nå ut til at NVIDIA likevel ikke har droppet integrert grafikk:

 

Athlon Nforce 4 IGP emerges

C51G Northbridge will feature the soon to be introduced NV44 graphic card. NV44 desktop version will end up as 6600TC (Turbo cache) and I guess that Nvidia will use turbo cache marchitecture to use system memory more efficiently than before.

 

Nvidia also says that its chipset is designed for UMA (Unified Memory mArchitecture), which clearly indicates that Nvidia will use the same memory for system and graphic tasks.

 

The Nvidia MCP05 south bridge is code named MCP05 and should feature S-ATA 2 support, DDR memory and HD (High Definition) audio. We'd like to believe that this is Sound Storm 2 but we cannot confirm or deny it. We know its HD audio and that’s it.

 

We don't have details about LAN support but I am sure that Nvidia might squeeze its 1Gb card in that chipset. Overall it looks like a promising chipset.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...