Gå til innhold

85 prosent dobbelkjerne i 2006


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dscn4138.jpg

 

Klarer ikke helt å svelge dette med at det (i flg.Ottelini) etterhvert blir snakk om "hvor mange maskiner man kan koble til en prosessor og ikke hvor mange prossessorer man har i en maskin".

 

"Virtuelle" maskiner riktignok, men er det for brukerne noe prinsippiell forskjell fra dagens hyperthreading til dobbelkjerne ?

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så gir HT følelsen av å ha et Dual-CPU system, mens en dobbelkjerne gir like god ytelse som et Dual-CPU system.

 

M.a.o en dobbelkjerne CPU blir som å ha et Dual-CPU med HT på hver prosessor - Den vil da f.eks oppfattes som 4 CPU'er i windows.

 

Det er sikkert mange som ikke ser poenget med dette til hjemmebruk, med tanke på at et konvensjonelt Dual-CPU system f.eks ikke yter noe bedre i f.eks spill.

 

Men når dette blir "allemannseie" så vil også program/spill -utviklerne lage produkter som utnytter potensialet i et Dual-CPU system (dobbelkjerne), og da blir det virkelig fart på sakene.

 

Men jeg forstår meg ikke helt på argumentet om at Intel vil bort fra Mhz "jaget" bla. pga. probler med høy varmeutvikling. Er det ikke slik at en dobbelkjerne prosessor vil bruke like strøm og utvikle like mye varme som 2 stk vanlige CPU'er?

Lenke til kommentar
dscn4138.jpg

 

Klarer ikke helt å svelge dette med at det (i flg.Ottelini) etterhvert blir snakk om "hvor mange maskiner man kan koble til en prosessor og ikke hvor mange prossessorer man har i en maskin".

 

"Virtuelle" maskiner riktignok, men er det for brukerne noe prinsippiell forskjell fra dagens hyperthreading til dobbelkjerne ?

Det vil være mye å spare for bedrifter om de kan kjøpe inn en 4-way eller større server som erstatter alle andre mindre servere de har. Da er det en forutsetning at en kan foreta vedlikehold på e-post serveren uten at database eller filservere går ned osv. Med virtualisering vil dette bli mulig. Hot-swaping av hardware finnes allerede (hdd er standard, minne er ikke uvanlig og noen systemer kan også hot-swappe CPU) så dette er den siste delen som mangler.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det så gir HT følelsen av å ha et Dual-CPU system, mens en dobbelkjerne gir like god ytelse som et Dual-CPU system.

 

M.a.o en dobbelkjerne CPU blir som å ha et Dual-CPU med HT på hver prosessor - Den vil da f.eks oppfattes som 4 CPU'er i windows.

 

Det er sikkert mange som ikke ser poenget med dette til hjemmebruk, med tanke på at et konvensjonelt Dual-CPU system f.eks ikke yter noe bedre i f.eks spill.

 

Men når dette blir "allemannseie" så vil også program/spill -utviklerne lage produkter som utnytter potensialet i et Dual-CPU system (dobbelkjerne), og da blir det virkelig fart på sakene.

 

Men jeg forstår meg ikke helt på argumentet om at Intel vil bort fra Mhz "jaget" bla. pga. probler med høy varmeutvikling. Er det ikke slik at en dobbelkjerne prosessor vil bruke like strøm og utvikle like mye varme som 2 stk vanlige CPU'er?

Men når dual kjerne kommer på f.eks Opteron så blir det "4" CPU'er, så dual blir bedre uansett :)

Lenke til kommentar
Det vil være mye å spare for bedrifter om de kan kjøpe inn en 4-way eller større server som erstatter alle andre mindre servere de har. Da er det en forutsetning at en kan foreta vedlikehold på e-post serveren uten at database eller filservere går ned osv. Med virtualisering vil dette bli mulig.

Uten at jeg har så mye greie på det, vil ikke en bladserver kunne gjøre samme nytte for en rimeligere penge ?

Lenke til kommentar
Det vil være mye å spare for bedrifter om de kan kjøpe inn en 4-way eller større server som erstatter alle andre mindre servere de har. Da er det en forutsetning at en kan foreta vedlikehold på e-post serveren uten at database eller filservere går ned osv. Med virtualisering vil dette bli mulig.

Uten at jeg har så mye greie på det, vil ikke en bladserver kunne gjøre samme nytte for en rimeligere penge ?

Er ikke 100% stødig på dette markedet jeg heller, men ser at det er flere som ønsker å levere denne typen funksjonalitet: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=9969

 

Riktignok implementert i software denne gangen.

 

Ser for meg at et sett med virtuelle maskiner som kjører på en kraftig server vil få mye høyere ytelse enn en bladserver. Det vil typisk ikke være slik at alle de virtuelle serverene har særlig stor load sammtidig og siden tildelig av resurser blir mer dynamisk så burde dette gi langt bedre effektivitet. f.eks når databasen får stor pågang så beslaglegger den kanskje de fleste prosessorene. Bladservere har typisk også relativt svake "Low Voltage" versjoner av prosessorene.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Men jeg forstår meg ikke helt på argumentet om at Intel vil bort fra Mhz "jaget" bla. pga. problemer med høy varmeutvikling. Er det ikke slik at en dobbelkjerne prosessor vil bruke like strøm og utvikle like mye varme som 2 stk vanlige CPU'er?

* Dersom de klokkes likt, er bygget med samme prosess og ellers er like og kjører på samme spenning: Ja

* Men i praksis: Nei, siden de neppe blir klokket like høyt, får like høy spenning. De vil også dele enkelte ressurser som busskontrollere og dermed spare noen få watt i forhold til å dobbelt opp med busskontrollere. (Med busskontrollere mener jeg FSB, HyperTransport, minnebuss(er) etc.)

 

Det var prisen da. Som med all ny teknologi er ofte prisen høy.
Tja, hvis de regner med at ca 40% av det som selges til desktop 1 år etter lansering skal være dobbeltkjerne så må jo prisen ligge såpass lavt av 40% ønsker å kjøpe en for den prisen. Jeg vil tippe at de billigeste dobbeltkjerne fra begge produsentene vil koste rundt 2000kr i gjennomsnitt i 2006. Ved lansering blir det selvfølgelig en helt annen sak. Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Klarte ikke helt å svelge denne:

Pentium 4 kommer til å bli flyttet over på dobbelkjerne i løpet av neste år og man regner med at 40 prosent av alle leveranser på desktop vil inneholde slik teknologi i 2006.

 

Er det sånn at P4 (northwood/prescott) kjernen skal ut som dobbetkjerne, eller er det nye design pågang ? (Pentium-M) ?. Hvis det skulle være prescott, blir ikke den veldig varm da?

Lenke til kommentar
Klarte ikke helt å svelge denne:
Pentium 4 kommer til å bli flyttet over på dobbelkjerne i løpet av neste år og man regner med at 40 prosent av alle leveranser på desktop vil inneholde slik teknologi i 2006.

 

Er det sånn at P4 (northwood/prescott) kjernen skal ut som dobbetkjerne, eller er det nye design pågang ? (Pentium-M) ?. Hvis det skulle være prescott, blir ikke den veldig varm da?

Ikke nødvendigvis. De må bare klokke den litt lavere (~25% lavere?) og gi den lavere spenning (~25% lavere?) så blir den like varm.

 

"40% dobbelkjerne på desktopen neste år"

 

Som overskrift over det ene avsnittet, men det var vel snakk om 2006, og nå er det vel 2004?

Rart de ikke korrigerer det.. Det har vel gått litt i surr mellom "lansering i" og "forventer 40% av markedet i".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Rart de ikke korrigerer det.. Det har vel gått litt i surr mellom "lansering i" og "forventer 40% av markedet i".

Ehh ? hos meg står det "85 prosent dobbelkjerne i 2006". Ble rettet i morges en gang.

Lengre ned i artikkelen. Det står i en av deloverskriftene og linjene under. Har trykket oppdater på siden så jeg tror ikke det bare er meg.

Lenke til kommentar
200 watt dual core heatsinks pictured :p

http://www.theinquirer.net/?article=18350

Tull og fjas! (ikke post sånnt, intetanende folk kunne jo tro på det :p )

 

Overclockers.com hadde også en artikkel om hvor vanvittig mye varme doble kjerner ville produsere. Det er bare dårlige journalister som antar en dobling av varmen sånn helt uten å ta hensyn til at de nok blir klokket noe lavere enn enkelt kjerne CPU'er og får lavere spenning.

 

Dette bildet og artikkelen til overckockers viser bare at det hersker full forvirring blandt entusiaster om hva doble kjerner innebærer. Men artig bilde likevel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...