Gå til innhold

Plextor blåser liv i DVD-RAM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Problemet med de første DVD-RAM-platene var vell at de var veldig ømfintelig for fingeravtrykk/smuss etc

For ikke å snakke om pris på plater og spillere, og at det var skjelden spillere taklet alle tre formatene.

 

Personlig så har jeg alltid synest det er litt rart at ikke dvd-ram slår an som lagringsformat til pc'er. Platene kan jo lagres på om og om igjen, uten å måtte slette alt...nett som en hdd.

 

Jeg synes forøvrig i sin tid at det var rart at ikke md slo an også...

 

...har jeg kanskje gått glipp av noe?

Du kan skrive om og om igjen på alle DVD+/-RW plater også. Ja til og med på CD-RW. Problemet er som kjent prisen. Prisen har blitt langt bedre i det siste, men hva hjelper det når det var så dyrt en gang at DVD +/- R nærmest har blitt en standard?

 

Når det gjelder MD, så vet jeg ikke. Formatet fattet aldri min interresse prismessig mot CD. (Bruker de ikke et pakket lydformat med tap på samme måte som mp3?) (Jeg er på litt tynn is her).

Lenke til kommentar

Dvd-Ram kan overskrives mange flere ganger enn dvd+/-rw.

I tillegg er de mye mer brukervennlige med tanke på skriving og sletting. Man trenger ikke formatere platen før bruk på samme måte, og det er enklere å ta bort eller legge til informasjon på en plate som er skrive på.

Tror også at dvd-ram støtter skriving og lesing samtidig.

 

Rett meg om jeg tar feil :)

Lenke til kommentar

nei du har ikke feil , DVD Ram er overskrivbar inntil 100.000 ganger , mens DVD + og - er overskrivbare inntil 1000 ganger , DVD ram plater har også inntil 3 ganger så lang levetid som +og -.

 

Når reporteren sier at ram er dødt , så er det vel på pc markedet han snakker om håper jeg , DVD på standalone spillere står for 60 % av det totale markedet i Japan , og 58 % av det totale markedet i USA , det er kun her i Europa det ikke har fotfeste.

 

Hadde produsentene av DVD Ram vært litt flinkere til å markedsføre formatet for hva det er verdt , er det ikke noe tvil om hvilken format som er best , det er uten tvil RAM formatet. Men så lenge det ikke finnes nok brennere som støtter det og for få dvd spillere som leser formatet , blir det slik her i Europe .

 

QUOTE (Dafe @ 07/09/2004 : 16:21)

Hva går DVD-RAM ut på? Hva kan det gjøre, som ikke DVD-R og +R kan?

 

 

Ikke noe ekstra.. Du kan gjerne sidestille det med DVD +/- RW.

nei det kan du ikke :no:

 

En ram plate er rett og slett som en harddisk å betrakte , det vil jeg ikke si er tilfelle med - og +.

Endret av justBlackshield
Lenke til kommentar
nei du har ikke feil , DVD Ram er overskrivbar inntil 100.000 ganger , mens DVD + og - er overskrivbare inntil 1000 ganger.

Fine teoretiske tall... :p Men jeg tviler på det er særlig mange som vil merke denne forskjellen i praksis.

DVD ram plater har også inntil 3 ganger så lang levetid som +og -.

Dette er et godt poeng. Levetiden på DVD +/- er jo en katastrofe for de som planlegger å arkivere filer på slike plater. Jeg synes forsåvidt at 1/3 katastrofe heller ikke er bra nok for mitt bruk. Jeg bruker heller på redundant harddisklagring.

Lenke til kommentar

Her var det mange innlegg, så jeg gidder ikk quote alle jeg svarer på...

 

men, dvd-ram-plater kommer i faste cover (som minidisker og vanlige disketter), noe som gjør fingaravtrykk o.l. til en ikkesak...

 

fordelen er som flere nevner at man kan lagre og slette så mye man vil uten å formatere platen...(slik man må med rw-plater)...

 

prisen kan vel ikke være et stort problem med tanke på hvor mye lagringskapasitet en plate har og hvor portable de er så synes jeg at dvd-ram burde vært et opplagt lagringsmedium for store mengder data som skal fraktes...

 

vh

krister

Lenke til kommentar

DVD+-RW formatene har mange av de samme egenskapene som DVD-RAM, men RAM er spesielt utviklet for backup. Det betyr bl.a. at alt som skrives til en DVD-RAM disk blir verifisert. Opprinnelig var også caddy standard, men dette er blitt borte de siste årene.

 

Etter min mening har RW formatene gjort RAM overflødig for pc-bruk. Til backup er kapasiteten for liten for de fleste, og til langtidslagring er ingen overskrivbare disker stabile nok.

 

Eneste nytten man kan ha av DVD-RAM kompatible DVD-brenner for pc er som sagt hvis man også har en DVD-videoopptaker som bruker DVD-RAM.

Lenke til kommentar

vil bare si at jeg først kjøpte meg en stue brenner av typen dvd- og den var grei nok. Men byttet kjapt til en panasonic dvd-ram brenne etter å ha lånt den hjem noen dager.

 

Er så mange ting som ram'en er bedre på etter min mening. Fungerer mer som en videospiller en vanlig dvd brenner. Og så har man valg om å kjøre ram eller bare vanlig dvd på denne. Så er ram'en to sidig, noe som gir opptak på 9.6 GB

 

Kjempe fornøyd med RAM jeg!

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
er det ikke slik at jo hurtigere en brenner , jo mindre dypt spor får du , større sjangs for problemer med riper etc?

Det kommer an på laseren. Nye brennere med dobbel skrivehastighet i forhold til forrige modell har ca dobbelt så kraftig laser også slik at sporet blir like "dypt". Mulig laserstyrken og dybden tynes litt langt på høyeste brennehastighet, men med nest raskeste brenneinnstilling bør det i hvertfall fungere utmerket.

 

Utvilklingen av stadig raskere lesere og brennere av optiske plater går stort sett ut på å øke styrken på laseren. (Det at motoren må snurre raskere, vibrasjonene mår dempes mer og elektronikken må jobbe raskere er bare noe som designes som en konsekvens av styrken på laseren. Det er altså laserstyrken som er den bestemmende faktoren for hastigheten.)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...