Gå til innhold

AMDs dobbelkjerne-CPU fotografert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trenger man egentlig noe spessielt brikkesett for å kunne ha en slik prosessor? Eller vil man kunne putte den i som om det skulle være en vanlig cpu?

Trenger ingen spesiell hardware for å kjøre disse. Den er 100% kompatibel med dagens Socket 940 hovedkort. Man må riktignok oppdatere biosen for at den skal støtte dobbel-CPU'en men ellers er det ingenting spesiellt man må huske på.

 

Dobbel-CPU'en skal også være begrenset til max 89W slik tidligere AMD64-CPU'er er så man trenger hverken noen ekstra sterk strømforsyning, spenningsregulatorer på hovedkortet eller noen ekstra bra kjøler.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen offisielle tall, eller estimater på hvor stor kjernen blir på disse 90nm CPU'ene?

 

For ordens skyld kan jeg jo nevne de jeg allerede vet:

193 mm² (0.13 µm "Clawhammer" with 1,024 KiB L2 Cache)

150 mm² (0.13 µm "Newcastle" with 512 KiB L2 Cache)

118 mm² (0.13 µm Sempron with 256 KiB L2 Cache)

Lenke til kommentar
Er det noen som tør å tippe prisen på vidunderet ?

Ja, jeg jeg kan selvfølgelig gjette...

Ved lansering: 8-12.000 for toppmodellen og kanskje 6-9.000 for den lavest klokkede modellen.

6mnd etter lansering: 7-10.000 for den høyest klokkede modellen og 5-7.000 for den lavest klokkede modellen.

 

Jeg er forresten litt overrasket over at AMD er så kjapt ute med denne. Selv om det er en alfa-stepping så er det tidlig. Jeg hadde ikke forventet å se de første bildene før utpå vårparten og lanseringen før neste sommer. Nå kan det derimot se ut som den blir lansert rundt årsskiftet, om ikke før det også.

Lenke til kommentar
Er det planlagt noen dual core cpu til desktop-markedet? Som Socket 939 f.eks? Eller bare server-marked? En Socket 939 Toledo kommer sikkert til å bli priset som en FX ellerno...

Å kjøre Athlon64 FX er som å kjøre en god Mercedes.

Å kjøre Dual-Athlon64 FX må vel da bli som å kjøre en Mercedes Limosin..

Med andre ord: Ikke forvent Athlon64FX-priser med det første....

 

Men ja, det er planlagt både en server-versjon (Dual-Opteron Socket940) og en entusiast-versjon (Dual Athlon64FX Socket939). Jeg tipper dual-opteron-versjonen kommer først, og at klokkefrekvensen blir noe begrenset i starten (kanskje max 2,0-2,2GHz)

Lenke til kommentar
Er det noen som har noen offisielle tall, eller estimater på hvor stor kjernen blir på disse 90nm CPU'ene?

 

For ordens skyld kan jeg jo nevne de jeg allerede vet:

193 mm² (0.13 µm "Clawhammer" with 1,024 KiB L2 Cache)

150 mm² (0.13 µm "Newcastle" with 512 KiB L2 Cache)

118 mm² (0.13 µm Sempron with 256 KiB L2 Cache)

 

Var det ikke et bilde som anslo 90nm Opteron til 114mm^2? Uoffisilet riktig nok men..

 

edit: det ser utrolig bra ut for AMD for tiden.

Endret av b0nna
Lenke til kommentar
Er det noen som tør å tippe prisen på vidunderet ?

Ja, jeg jeg kan selvfølgelig gjette...

Ved lansering: 8-12.000 for toppmodellen og kanskje 6-9.000 for den lavest klokkede modellen.

6mnd etter lansering: 7-10.000 for den høyest klokkede modellen og 5-7.000 for den lavest klokkede modellen.

 

Jeg er forresten litt overrasket over at AMD er så kjapt ute med denne. Selv om det er en alfa-stepping så er det tidlig. Jeg hadde ikke forventet å se de første bildene før utpå vårparten og lanseringen før neste sommer. Nå kan det derimot se ut som den blir lansert rundt årsskiftet, om ikke før det også.

*håper simen1 tar feil for en gangs skyld*

 

Hadde vært fett om man fikk de ned på ett normalet nivå ganske kjapt (2000-3000), men det er kanskje overoptimistisk....

Lenke til kommentar
Er det noen som har noen offisielle tall, eller estimater på hvor stor kjernen blir på disse 90nm CPU'ene?

Singel-kjernen blir vel på 114 mm2...

 

The current Opteron die runs to 193mm2, while the 90nm version is 114mm2, according to an AMD presentation seen by Whittington. (Link)

 

...så da må vel dual-kjernen bli i underkant av 228 mm2. Jeg tipper 215 mm2 :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...