Gå til innhold

Arbeidsstasjon med 96 prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir litt oppgitt hver gang jeg ser uttalelser ala:

Grunnen til at man valgte Efficeon skal ha vært lavt energiforbruk og beskjeden varmeutvikling.
Jøss både "lavt energiforbruk" og "beskjeden varmeutvikling"? Loven om energibevaring er altså ikke nødvendig kunskap for å kunne lese artikler her på hw.no :p

 

Ellers er dette strengt tatt ikke EN maskin! det er et cluster av 12-96 individuelle maskiner stappet inn i EN boks. Så viss boks = maskin.. jaja. Interconnectet i maskinen er forøvrig 1GbE og 10GbE som regnes for tregt i slik sammenheng og medfører at maskinen kun egner seg til oppgaver som rendering og andre ekstremt parallelle oppgaver. Det er da også nettopp hva den er tiltenkt!

Lenke til kommentar
"Oi, la oss bygge verdens raskeste superbil med 96 mopedmotorer!"

 

:roll:

 

Hehe, jeu.

 

Vet ikke hvor godt efficon og transmeta brikkene yter, men de er jo ikke kjent for sin ytelse.

 

Tror nok jeg heller ville gått for dual core Opteron 4-way, når det kommer, istedet for det de prøver å lage. Vil vel havne på ca. samme pris som lowend systemet og banke det ganske grundig i ytelse. Og skal du ha en rendrepark er jo oxo et cluster av 2-way eller 4-way Opteron systmer noe av det mest priseffektive.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor godt efficon og transmeta brikkene yter, men de er jo ikke kjent for sin ytelse.

 

Tror nok jeg heller ville gått for dual core Opteron 4-way, når det kommer, istedet for det de prøver å lage. Vil vel havne på ca. samme pris som lowend systemet og banke det ganske grundig i ytelse. Og skal du ha en rendrepark er jo oxo et cluster av 2-way eller 4-way Opteron systmer noe av det mest priseffektive.

Her er det noe som skurrer....

 

1 stk Opteron er helt klart mye raskere enn 1 stk Efficeon 1GHz, men å trekke så enkle konklusjoner ut fra 4xOpteron vs. 96x Efficeon blir helt feil. Det samme blir det å sammenligne det nåværende Effeceon systemet med et framtidig dual-opteron-system..

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor godt efficon og transmeta brikkene yter, men de er jo ikke kjent for sin ytelse.

 

Tror nok jeg heller ville gått for dual core Opteron 4-way, når det kommer, istedet for det de prøver å lage. Vil vel havne på ca. samme pris som lowend systemet og banke det ganske grundig i ytelse. Og skal du ha en rendrepark er jo oxo et cluster av 2-way eller 4-way Opteron systmer noe av det mest priseffektive.

Her er det noe som skurrer....

 

1 stk Opteron er helt klart mye raskere enn 1 stk Efficeon 1GHz, men å trekke så enkle konklusjoner ut fra 4xOpteron vs. 96x Efficeon blir helt feil. Det samme blir det å sammenligne det nåværende Effeceon systemet med et framtidig dual-opteron-system..

 

Lowend systmet har bare 12 CPUer. Tror nok ikke at en 4-way dual core Opteron box vil slå et 96-way efficon system, men det vil da oxo være 10x dyrere.

 

"Orion Multisystems jobber med å utvikle en helt ny type arbeidsstasjoner som skaleres opptil 96 prosessorer.."

 

Er ikke ferdig det heller vel, og leste her at AMD skal vise et dual core system denne uka, så er vel ikke en helt utrettferdig sammenlikning.

 

Sier ikke at et slik system ikke har et marked, men jeg tror nok det blir et nisjeprodukt da det med de prisene neppe klarer å konkurrere på pris/ytelse.

Lenke til kommentar
En cluster med Opteron kan fort bli skummelt dyrt.

Jeg skal klare å bygge et ganske ok cluster for $100k, men det vil nok ikke passe under pulten hos noen :whistle: Slike mangemange-way systemer blir vanligvis ganske dyre i forhold til ytelse, og det ser jo ut til å være tilfellet her oxo, men his du absolutt må ha 96 CPUer under pulten så har jo disse gutta akkurat hva du trenger :cool:

Endret av hanigjen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...