Gå til innhold

NorthQ 4001S PSU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er hyggelig å se at det ikke bare er utenlandske nettsider som tester denne strømforsyningen. Selv har jag hatt planer om å gå til innkjøp av denne lenge, grunnet stillegående vifte, kabelstrøper, S-ATA kontakter og ikke minst prisen. Jeg vil tro denne strømforsyningen er midt i blinken for min del, i tillegg er den veldig billig! Dette er vel egentlig et bevis på at billig ikke alltid er dårlig?

Lenke til kommentar

Har denne strømforsyningen i min "nye" maskin, MEGET stille er den og det er ganske greit med de strømpene eller hva enn man vil kalle de, som holder kablene litt mer ryddig.

 

Anbefales.

 

Edit: Kjører en x800pro vivo, en 74gb raptor, 2x seagate 160gb, a64 3400+, 1gb xms3200pro corsair, pioneer a05 dvd-r, audigy. Så den holder nok til det aller meste man klarer å trykke inn i en kasse =)

Endret av viranth
Lenke til kommentar

Jeg synes testen var noe mangelfull. Her handler det om en psu som kjemper mot de mest stillegående forsyningene på markedet. Da skulle det nesten bare mangle at den blir testet opp mot disse også...

 

Det ser ut som om NorthQ er en aversjon av Fortron Source sine meget gode forsyninger i 350-400W klassen med stillegående vifter (120mm).

Microplex` MIST er også en slik versjon av FSP. Pluss at man har FSP sine egne "originale" forsyninger.

 

Jeg har nettopp gjort en "lyttetest" av MIST350 mot FSP350 (den med blåvifta) og fant ut at selv om microplex har oppgitt MIST til å være ca 2dB under FSP350, så virket det for meg som om MIST støyet mere.

 

Dette kan også stemme overens med det faktum at microplex kommenterer papst vifta brukt i FSP350 (ikke blå vifte) som for liten til å kjøle optimalt.

 

Det jeg skulle likt å sett/hørt var en direkte sammenligning mellom disse tre forsyningnene som ser veldig like ut på utsiden.

 

Jeg har for tiden FSP i htpcen min og er fornøyd med det. Kjører også en stille papst på prosessoren, samt samsung p-80 HDD. (p4 [email protected]) Nesten musestille, men det er fortsatt hørbar støy, og dermed potensiale.

 

DrE

Lenke til kommentar
Jeg synes testen var noe mangelfull. Her handler det om en psu som kjemper mot de mest stillegående forsyningene på markedet. Da skulle det nesten bare mangle at den blir testet opp mot disse også...

Hadde vi hatt muligheten så hadde vi gjort det, jeg sitter desverre ikke med utallige nye strømforsyninger i forskjellige klasser så det blir meget vanskelig å få til.

 

Ser heller ingen grunn til det enda siden jeg mangler et par viktige komponenter for slike tester, feks en dB måler eller mic som er god nok for slike oppgaver. Et lyd kammer, liten vits å teste så "nøyaktig" om ikke ambient støyen er fjernet først ;)

 

Nei, første prioritet på den fronten blir å prøve å skaffe til veie en sikkelig automatisert strømforsynings tester, slik at spenninger etc blir bedre belastet og overvåket.

Lenke til kommentar
Ser heller ingen grunn til det enda siden jeg mangler et par viktige komponenter for slike tester, feks en dB måler eller mic som er god nok for slike oppgaver. Et lyd kammer, liten vits å teste så "nøyaktig" om ikke ambient støyen er fjernet først ;)

Enig i mye. Alt er selvfølgelig relativt til utgangspunktet man har.

 

Jeg har jo selvfølgelig ikke et 0dB rom stående på lur, men ambient støy er uansett såpass lavere (stort sett) at det er mulig å gjøre seg opp en mening om hva som støyer mest.

 

Hvis man ikke føler at det er særlig forskjell, ja da skriver man det! Som jeg også nevnte i innlegget over så er det ikke bare lydtrykk, men også på hvilken frekvens støyen ligger.

 

Alle vet jo at en db-messig stillegående harddisk kan suse så infernalsk at man vurderer destruktive tanker.... Det er nettopp dette samsung p-80 skiller seg fra andre med. Den er rett og slett ikke irriterende...

 

DrE

Lenke til kommentar

Når det gjelder testmetoder og testutstyr for PSU, er det noe vi har tenkt på lenge. Det som gjør det hele komplisert er at det ikke finnes noen dB-målere som går lavt nok til vårt bruk - i alle fall i den prisklassen vi er villige å legge oss på (dvs. opp til rundt 5-6 laken). Det er også rimelig kostbart for måleutstyr som kan sjekke ripple og andre faktorer, og dette må bakes inn i budsjettet.

 

Men vi arbeider med saken - jeg har tenkt litt på å lage et lite prosjekt for ingeniørstudentenes hovedoppgave til våren. :)

Lenke til kommentar

mmhh..

 

jeg må ha en ny psu (nå!) og den så fin ut samt den var ikke så avskrekkende i prisen heller, at den er stillegående er også ett fint pluss :)

 

spørsmålet blir vel om den greier å drive alt jeg har tilfredstillende eller om den kanskje blir litt for svak på 12 volten..

det jeg har er p4-2.66, ati radeon 9700 pro, 6 hd'er og 3 optiske drev (cd/dvd-rom og dvd-brenner), 4 vifter pluss diverse usb enheter som alle trekker sitt

 

noen tanker om den kan drive alt dette eller blir den for svak?

Lenke til kommentar
Ser at de skriver at det er bare 15A på PSUen, og dermed uegnet for de mer krevende PCene. Står på nippet til å shoppe ny PC, AMD64 3500+, 74GB Raptor, GeForce GT/Ultra pluss noe mer småsnafs. Vil denne holde til dette, eller må vi kjøre på 4100 King Kong Extreme 500W?

Jeg har desverre ingen erfaringer med de nyeste skjermkortene til Nvidia, vet bare at de krever veldig mye strom for aa i det heletatt veare stabile. Sa for aa veare paa den sikkre siden ville jeg valgt et noe strorre, spesielt om du i tillegg skal klokke litt :)

Lenke til kommentar

Den eneste forskjellen i de to versjonene er at den nye har sata kabler. Ingen endringer i støynivået.

 

 

Angående testing av lyd fra psu er, er det ikke nødvendig med db måler, det blir litt over kill.

 

Det eneste som trenges er en bra refferanse psu hvor mange kilder er relativt enige om ca. db og hvor irriterende lyden er.

 

http://www.silentpcreview.com/

 

Dette er kongen på nettet for stillhet, og test metoder.

 

Seasonic Super Tornado 300 (SS-300FB Active PFC) Dette er stille kongen. Jeg har tenkt på northq men jeg har etter å ha gått gjennom nettet fått en mistanke om at den mer er på gjennomsnittet når det gjelder stillhet for PSUer med 12cm vifte.

 

Forøvrig finnes ikke den aktuelle seasonicen i norge enda. Multicom får de inn, men datoen de får den har endret seg to uker fram i tid helt fra midten av Juli :cry:

 

SeaSonic Ss-300Ft 300W Super Low Noise

 

300W ATX strømforsyning. 15-17dB

499.00 07.09.2004

 

 

SeaSonic SS-350FB 350W Super Tornado

 

Stillegående 120mm Cyclone kjølevifte

599.00 07.09.2004

 

 

 

Hvis du brukte en av disse refferanse så hadde dette vært god stille testings modell.

 

Forøvrig har jeg en antec 380s, som skal være på ca 21db. Det er for høyt for meg.

Lenke til kommentar
Den eneste forskjellen i de to versjonene er at den nye har sata kabler. Ingen endringer i støynivået.

Det er en vesentlig forskjell på støynivået mellom NorthQ NQ 4001 og NorthQ 4001S i følge produsenten selv. På 4001 står det 17db og på 4001S står det mellom 12 og 17 db. Men dette merker man selvfølgelig ikke hvis man har et system der andre vifter overdøver viftelyden fra PSU'en.

Lenke til kommentar

Har prøvd en del psuer opp gjennom tiden og akkurat nå sitter jeg med en Nortq 4001 (den gammle revisjonen.), og må si meg sterkt fornøyd med den. Det finnes mange psu som faktisk har oppgitt en db på <22 men som man fortsatt hører pga den høyfrekvente vininga, dette kan ikke oppleves på Nortq'en og man må stille øret inntil psu for å kunne høre den i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...